شناسهٔ خبر: 5810316 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرگاران گزارش می‌دهد؛

قضاوت زود هنگام شورای امنیت در پرونده هسته‌ای ایران

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که در دو مساله کوتاه نخواهد آمد، نخستین آن این است که تحریم‌ها باید در یک روز لغو گردند و دوم اینکه تهران اجازه نخواهد داد که از همه تأسیسات نظامی کشور بازرسی شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران تنها هدفی که بر مبنای آن مسیر 12 ساله  مذاکرات هسته‌ای ادامه پیدا کرده، رسیدن به یک راه حل جامع بلندمدت مورد توافق طرفین است؛ در جهت اطمینان یابی از اهداف صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران،

و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران همواره تصریح کرده است که تحت هیچ شرایطی دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست، توافق جامع راه حلی مبتنی بر این اقدام‌های اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره‌ زمانی آن مورد توافق قرارگرفته و به رفع نگرانی‌های بین‌المللی بیانجامد.

قضاوت زود هنگام شورای امنیت در پرونده هسته‌ای ایران

باراک اوباما ریاست جمهوری آمریکا ماه گذشته طرحی را امضا کرد که بر مبنای آن به کنگره اجازه نظارت ۳۰ روزه بر توافق هسته‌ای احتمالی، پیش از هر گونه اقدام در زمینه رفع تحریم‌ها را می‌دهد، براساس قانون بازبینی موافقتنامه اتمی ایران، رئیس جمهور آمریکا پنج روز پس از رسیدن به توافق با ایران وقت خواهد داشت متن موافتنامه را برای بررسی تسلیم کنگره کند.

بر اساس این قانون، دولت باراک اوباما، همچنین تا ۳۰ روز پس از توافق احتمالی اجازه نخواهد داشت که تحریم‌هایی که کنگره آمریکا در رابطه با برنامه اتمی ایران وضع کرده است را لغو کند، در صورتی که قانونگذاران توافقنامه را تا تاریخ ۸ جولای دریافت نکنند، دوره بررسی به ۶۰ روز افزایش می‌یابد، این در حالی است که اوباما پیش از امضای طرح کنگره را در صورت سنگ اندازی در مسیر توافق به استفاده از حق وتوی خود تهدید کرده بود.

اما نکته جالب توجه اینکه در خبری که به تازگی منتشر شده است سازمان ملل لغو تحريم‌ها عليه تهران را در صورت امضای توافقنامه نهايی هسته‌ای، به مدت دو ماه به تعويق خواهد انداخت تا کنگره آمريکا بتواند آن را بررسی و بازنگری کند.

و این خبر بار دیگر این شاهدی بر این است که شورای امنیت و سایر نهادهای اینچنینی به عنوان ابزاری در جهت اعمال قدرت ابر قدرت‌ها عمل می‌کنند و کنگره تحت سلطه جمهوری‌خواهان نمی‌خواهند شورای امنیت سازمان ملل زودتر از آنها اعمال نظر کند.

 برخی خبرگزاری‌ها نیز  با اشاره به بیانات یک مقام ارشد ایرانی گفته، ظاهراً تهران هم با اکراه این تأخیر در رفع تحریم‌ها را پذیرفته است. این مقام به شرط عدم افشای نام به رویترز می‌گوید: "ظاهراً گزینه دیگری نداریم. آیا ما از این موضوع خوشحال هستیم؟ البته که نه."

قضاوت زود هنگام شورای امنیت در پرونده هسته‌ای ایران

سناتور جمهوری خواه باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز دوشنبه  در نامه‌ای به رئیس جمهور این کشور نسبت به گزارش هایی دایر بر دادن امتیازات زیاد به ایران در مذاکرات جاری ابراز نگرانی کرده است.

بر همین مبنا "ند پرایس"، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه در پاسخ به  این نامه‌ تأکید کرد بدون انجام بازرسی‌های "شدید" و همچنین بازگشت خودکار تحریم‌ها، با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور توافقی صورت نخواهد گرفت.

این بد عهدی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که در دو مساله نمی‌تواند کوتاه بیاید، نخستین آن این است که تحریم‌ها باید در یک روز لغو گردند و دوم اینکه تهران اجازه نخواهد داد که از همه تأسیسات نظامی کشور بازرسی شود.

مذاکره کنندگان هسته‌ای این روزها با جلسات به هم پیوسته تلاش دارند تا دهم تیرماه به متن توافق جامع دست یابند اما اینچنین اعمالی همواره به عنوان مانع بزرگی بر سر راه نیل به یک توافق منطقی و عادلانه در مذاکرات هسته‌ای عمل خواهد کرد.


انتهای پیام/

نظر شما