شناسهٔ خبر: 5809917 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

بیشتر بد انیم

صاحب‌خبر -
 سندرم خشكي چشم، علل و درمان
سندرم خشكي چشم، بيماري شايعي است كه معمولا افراد پس از 50سالگي و به دلايل مختلف از جمله تغييرات هورموني، ليزيك، جراحي‌هاي عيوب انكساري، استفاده طولاني مدت از لنزهاي تماسي و كار با كامپيوتر به آن مبتلا مي‌شوند. به گزارش ساينس، سيستم اشكي از سه جزو اصلي روغن، آب و مخاط تشكيل شده است. اختلال در توليد هريك از اين موارد سبب بروز خشكي چشم مي‌شود. وجود روغن براي سهولت حركت كره چشم، آب براي حفظ رطوبت و مخاط براي شفاف بودن چشم ضروري است. علاوه بر آن، آنتي بادي و پروتئين‌هاي خاصي نيز براي حفاظت چشم‌ها در برابر عفونت، در اشك و مخاط چشم وجود دارند. غشاي خارجي اشك كه توسط غدد كوچك واقع در لبه پلك توليد مي‌شود، حاوي روغن است. روغن توليد شده، سطح چشم را نرم مي‌كند و از تبخير سريع آب موجود در اشك جلوگيري مي‌كند. اگر به هر دليلي اين غده‌ها چربي لازم را توليد نكنند، آب چشم تبخير شده و چشم خشك مي‌شود. وجود اشك براي سلامت چشم و حفظ بينايي ضروري است. اشك نه تنها چشم را مرطوب نگه مي‌دارد، بلكه اين عضو حساس را شستشو داده و از عفونت آن جلوگيري مي‌كند. 
  شايع‌ترين نشانه‌هاي خشكي
احساس وجود شن، ريگ يا يك جسم خارجي ريز در چشم، خارش چشم، قرمزي چشم، ‌تاري ديد، ‌دردچشم، سنگيني پلك، ناتواني درگريه كردن، خستگي چشم و كاهش تحمل چشم در مطالعه كتاب، تماشاي تلويزيون و كار با كامپيوتر. 
 علل خشكي چشم
خشكي چشم مي‌تواند به دنبال التهاب، يك بيماري خاص، تغييرات هورموني يا مصرف داروي خاصي به وجود‌ايد. خشكي چشم يكي از عوارض جانبي داروهايي مانند آنتي هيستامين، ضد احتقان بيني، آرام بخش، داروهاي فشار خون، داروهاي پاركينسون، قرص‌هاي ضد بارداري و ضد افسردگي محسوب مي‌شود. تغييرات هورموني يكي از مهم‌ترين دلايل خشكي چشم است؛ به همين دليل اين اختلال در زنان پس از يائسگي بيشتر ديده مي‌شود. استفاده از داروهاي هورموني نيز يكي از علل خشكي چشم است. يكي ديگر از مهم‌ترين دلايل خشكي چشم، ليزيك و ساير جراحي‌هاي عيوب انكساري است. استفاده طولاني مدت از لنزهاي تماسي، استفاده مداوم از كامپيوتر و تماشاي تلويزيون نيز مي‌توانند منجر به خشكي چشم شوند. 
 روش‌هاي درمان
با توجه به علل بروز خشكي چشم، روش‌هاي درماني متفاوتي پيشنهاد مي‌شود. داروهاي ضد التهابي، اشك مصنوعي، استفاده از قطره كورتيكواستروئيد (البته براي مدت زمان محدود) و درصورت شدت بيماري، جراحي توصيه مي‌شود. استفاده از مواد غذايي حاوي اسيدهاي چرب امگا 3 نيز از خشكي چشم جلوگيري مي‌كند. 
 مراقبت‌هايي كه بايد صورت گيرد
علاوه بر استفاده از داروهاي مختلف، مي‌توان با چند راهكار ساده، ميزان خشكي چشم را كاهش داد و از افزايش درد جلوگيري كرد. اين روش‌ها عبارتند از: استفاده از بخور در تمام فصول سال براي افزايش رطوبت محيط، استفاده از كمپرس آب گرم و ماساژ چشم، اجتناب از شستشوي صورت و چشم با صابون‌هاي قليايي، در صورت **لزوم از شامپو بچه استفاده شود، اجتناب از قرار گرفتن در محيط‌هاي خشك و پر از گرد و غبار، استفاده از عينك آفتابي استاندارد. 

 

 بيماران قلبي، بعدازظهرها ورزش كنند 
يك متخصص داروسازي باليني با تاكيد بر اينكه ناراحتي‌هاي قلبي در ايران رو به افزايش است، گفت: نحوه زندگي، عدم تحرك، مصرف چربي‌هاي اشباع شده و هواي آلوده عوامل اصلي در بروز بيماري‌هاي قلبي است. دكتر فريبرز فرساد گفت: در بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي يكي از مهم‌ترين مسائل بحث افزايش چربي خون در افراد است كه به سه بخش تحرك و تربيت‌بدني، رژيم غذايي و دارو درماني تقسيم مي‌شود و اغلب 15 درصد مربوط به تربيت‌بدني، 15 درصد رژيم غذايي و 70 درصد به رژيم دارويي تعلق دارد. وي انجام ورزش را راهكار موثري در كنترل اين بيماران قلبي دانست و يادآور شد: به‌طور معمول توصيه مي‌شود كه بيماران قلبي ورزش‌هاي هوازي را در بعد از ظهر انتخاب كنند؛ چرا كه در صبح عروق بايد به تدريج باز شود و اگر اين بيماران در صبح ورزش كنند مشكلات قلبي آن‌ها بيشتر مي‌شود. همچنين در هنگام صبح بدن تحمل فشار زياد را ندارد و ممكن است افراد با حملات قلبي مواجه شوند. اين متخصص داروسازي باليني با اشاره به اينكه استفاده از چربي‌هاي اشباع شده بيماري را افزايش مي‌دهد، خاطرنشان كرد: بهتر است در پخت و پز از روغن كانولا به جاي روغن حيواني استفاده شود. همچنين مصرف امگا 3، نوشيدن يك ليوان آب گوجه فرنگي در صبح و مصرف ماهي مي‌تواند راهكار بسيار موثري در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي باشد. فرساد تصريح كرد: در طول روز از تركيبات نمكي كمتر استفاده شود. همچنين آب‌هاي گازدار، فست فود و غذاي آماده خطر جدي براي بروز بيماري‌هاي قلبي است. همچنين مولتي ويتامين و قرص‌هاي جوشان سبب افزايش اين بيماري مي‌شوند. اين عضو انجمن علمي داروسازان ايران با بيان اين مطلب كه داروي استاتين و آسپرين جز داروهاي رده اول براي پيشگيري از مشكلات قلبي است، افزود: اگر بيماران مشكلات كبدي و گوارشي نداشته باشند، اين داروها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. وي در پايان گفت: اصلاح ساختار زندگي افراد، كاهش استرس، اضطراب، فشار روحي - رواني و مصرف تغذيه سرشار از آنتي اكسيدان‌ها مي‌تواند روش جدي و كاملي براي درمان بيماران قلبي و عروقي قرار گيرد. 
 
مردان دردهاي شكمي را جدي بگيرند 
يك فوق تخصص گوارش و كبد وجود درد در زير شكم، اطراف يا سراسر شكم را از علائم بارز تشخيص سرطان روده بزرگ عنوان كرد. دكتر مهدي زبيري به مناسب هفته جهاني سلامت مردان (24 تا 30 خردادماه) با اشاره به شيوع سرطان‌هاي دستگاه گوارش در مردان اظهار كرد: به جز سرطان كيسه صفرا و نوعي از سرطان پانكراس (لوزالمعده)، سرطان‌هاي دستگاه گوارش همواره شيوع بيشتري در مردان نسبت به زنان دارد. وي با بيان اينكه علت مشخصي در اين زمينه وجود ندارد، اظهار كرد: سرطان روده بزرگ نيز يكي از سرطان‌هاي شايع دستگاه گوارش در مردان است. اين فوق تخصص گوارش و كبد، سن، افزايش مصرف غذاهاي پرچرب، چاقي، مسائل ژنتيك، عدم تحرك و نخوردن فيبر كافي را از جمله علل موثر در بروز سرطان‌هاي دستگاه گوارش از جمله سرطان روده بزرگ عنوان كرد. زبيري درباره علائم تشخيصي اين نوع سرطان، وجود درد در زير شكم، اطراف يا سراسر شكم را بارزترين علامت سرطان روده بزرگ عنوان كرد و افزود: همچنين تغيير شكل مدفوع، تغيير دفعات دفع مدفوع و وجود خون در مدفوع از ديگر علائم تشخيصي اين نوع سرطان است. وي با اشاره به اجراي سيستم غربالگري سرطان روده بزرگ در كشورهاي پيشرفته، اظهار كرد: در اين كشورها براي افراد بالاي 50 سال آزمايش كولونوسكوپي انجام مي‌شود كه با انجام اين آزمايش ضايعات اوليه در روده بزرگ كه به آن‌ها پوليپ گفته مي‌شود و مي‌تواند در آينده به سرطان روده بزرگ منجر شود، شناسايي و از بين مي‌رود. رئيس دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه در همين راستا توصيه كرد: افراد بين 50 تا 70 سال حتما آزمايش كولونوسكوپي را انجام دهند. 

نظر شما