شناسهٔ خبر: 58078721 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

با کلید زدن تحریم علیه محمود عباس

تل‌آویو انتقام مقاومت را از خودگردان می‌گیرد

روزنامه جوان

رژیم صهیونیستی که در مقابله با گروه‌های مقاومت در کرانه باختری درمانده شده دست به ابتکارهای جدیدی زده است تا ضعف خود را جبران کند

صاحب‌خبر -

رژیم صهیونیستی که در مقابله با گروه‌های مقاومت در کرانه باختری درمانده شده دست به ابتکارهای جدیدی زده است تا ضعف خود را جبران کند و در تازه‌‌‌‌‌ترین اقدام کابینه تندرو صهیونیستی تحریم‌‌‌‌هایی را علیه تشکیلات خودگردان اعمال کرده تا این سازمان را تحت فشار قرار دهد که بیشتر با تل‌آویو همکاری کند. مقامات تشکیلات گفته‌اند عقب‌نشینی نکرده و از طریق مجامع بین‌المللی حقوق خود را پیگیری خواهند کرد.

پس از تعرض وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به صحن مسجدالاقصی، این بار کابینه این رژیم از طرح‌های جدید خود رونمایی کرده است که نشان می‌دهد تنش با فلسطینی‌‌‌‌ها در این دوره تشدید خواهد شد. رژیم صهیونیستی روز جمعه تحریم‌‌‌‌هایی را علیه تشکیلات خودگردان فلسطین اعمال کرد. شبکه «کان‌» اسرائیل جزئیات این اقدامات را فاش و اعلام کرد تحریم‌های اسرائیل شامل ریاض المالکی، وزیر خارجه دولت تشکیلات خودگردان فلسطین، ریاض منصور، نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل و زیاد ابوعمر، از مقامات بلندپایه تشکیلات خودگردان می‌شود. طبق این گزارش، تل‌آویو تصمیم گرفته است که 39 میلیون دلار را از اعتبارات تشکیلات خودگردان قطع کند که به گفته صهیونیست‌‌‌‌‌ها به عنوان حقوق ماهانه خانواده اسیران و شهدای فلسطینی پرداخت‌‌‌‌ می‌شد. این اعتبار را قرار است به خانواده شهرک‌نشینان صهیونیست اختصاص دهد که در درگیری با جوانان فلسطینی کشته شدند.
توقف طرح‌های ساخت و ساز فلسطین در منطقه موسوم به «‌ج»؛ «‌با ادعای تلاش‌های غیرقانونی تشکیلات خودگردان برای تصرف این منطقه برخلاف توافقنامه‌های بین‌المللی»، امتناع از اعطای امتیاز به دارندگان کارت‌های VIP که رهبری مبارزه حقوقی - سیاسی علیه اسرائیل را بر عهده دارند و همچنین اقداماتی علیه برخی از سازمان‌‌‌‌‌ها در کرانه باختری که فعالیت‌‌‌‌‌هایی از جمله فعالیت‌های سیاسی و حقوقی را علیه اسرائیل ترویج می‌کنند، از جمله مهم‌‌ترین بندهای این تحریم‌‌‌‌ها است.
بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی و ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم تأکید کردند که وضع تحریم علیه تشکیلات خودگردان فلسطین در پاسخ به درخواست آنها از دیوان بین‌المللی دادگستری برای صدور نظر مشورتی در مورد مشروعیت اشغالگری تنها «آغاز کار‌» است. بن‌گویر که هفته گذشته با تعرض به مسجدالاقصی استارت تنش با فلسطینی‌‌‌‌ها را زده بود در سخنانی با استقبال از تحریم‌های تشکیلات خودگردان ادعا کرد:«امیدوارم و معتقدم که اقدامات بیشتری علیه حامیان تروریسم و کسانی که تلاش می‌کنند علیه اسرائیل فشار بیاورند اتخاذ خواهد شد.» اخیراً مجمع عمومی سازمان ملل با پیشنهاد صدور حکم از سوی دیوان کیفری بین‌المللی درباره اشغالگری رژیم صهیونیستی در کرانه باختری موافقت کرد و قرار است دادگاه لاهه در این زمینه نظر نهایی را اعلام کند.
تحریم تشکیلات اولین مصوبه کابینه تندرو اسرائیل علیه فلسطینی‌‌‌‌ها است. این درحالی است که تشکیلات خودگردان و شخص محمود عباس، رئیس آن در سال‌های گذشته همواره با صهیونیست‌‌‌‌ها همکاری کرده‌اند ولی اکنون مزد خوش‌خدمتی آنها اینگونه داده شده است. تشکیلات خودگردان بار‌‌‌‌ها در همکاری اطلاعاتی با اسرائیل، اعضای جنبش حماس را به این رژیم تحویل داده است تا شاید مشتی دلار بیشتر نصیبش شود. مردم و گروه‌های مقاومت فلسطین بار‌‌‌‌ها از عباس خواسته بودند که به همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی علیه مقاومت به‌ویژه در کرانه باختری خاتمه دهد. تحریم‌های تل‌آویو درحالی است که مقامات این رژیم در ماه‌های اخیر در مقابله با گروه مقاومت عرین‌الاسود در کرانه باختری به ستوه آمده‌اند و از تشکیلات خودگردان خواسته‌اند فرماندهان این گروه را تحویل دهد اما این سازمان نتوانسته فرماندهان این گروه را شناسایی کند و اسرائیلی‌‌‌‌ها از این مسئله عصبانی هستند و به همین خاطر با تحریم تشکیلات سعی دارند انتقام شکست خود از مقاومت را از این سازمان بگیرند.
واکنش فلسطینی‌ها
مصوبه جدید رژیم صهیونیستی واکنش تند رهبران فلسطینی را در پی داشته است. به گزارش شبکه المیادین، محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان جمعه شب در واکنش به تحریم‌‌‌‌ها گفت:«این اقدام رژیم آپارتاید هرگز مانع نخواهد شد که مردم فلسطین دست از ادامه مبارزه خود بردارند». حسین الشیخ، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) در بیانیه‌ای تصریح کرد:«تمام تدابیر اعلام شده دولت اشغالگر و در رأس آن ادامه غارت اموال فلسطینی‌ها، ما را از موضع‌مان در تحت پیگرد قرار دادن دولت‌شان در مؤسسات و محافل بین‌المللی و افشای سیاست‌های‌شان علیه ملت فلسطین بازنمی‌دارد. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم دولت اشغالگر را وادار به آزادسازی میلیارد‌‌‌‌ها شکِل کنند که به غارت برده‌اند». نبیل ابوردینه، سخنگوی محمود عباس نیز گفت:«تدابیر اعلام شده دولت اسرائیل در واکنش به تحرک فلسطین در مؤسسات بین‌المللی محکوم و مردود است». به گزارش خبرگزاری شهاب فلسطین، جنبش حماس هم این اقدام صهیونیست‌‌‌‌‌ها را جنایت و تعدی به حقوق طبیعی ملت فلسطین دانست و اعلام کرد، این اقدام برای آن صورت می‌گیرد که قطعنامه اخیر سازمان ملل برای پیگیرد رژیم تل‌آویو در برابر دادگاه بین المللی را تحت‌الشعاع قرار دهد. حماس از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست که تسلیم این گونه باج خواهی‌‌‌‌ها و تهدیدات نشود و به اقدام خود برای پیگیرد رژیم صهیونیستی در برابر دادگاه‌های بین‌المللی ادامه دهد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی کابینه تندرو را تشکیل داده است که نگرانی‌‌‌‌ها را نسبت به تشدید تنش‌‌‌‌ها با گروه‌های فلسطینی افزایش داده است. حضور افراد تندرویی مانند بن‌گویر و اسموتریچ در کابینه که ریختن خون فلسطینی‌‌‌‌ها را مباح می‌دانند، می‌تواند آتش جنگ را در سرزمین‌های اشغالی شعله‌ور کند. گروه‌های فلسطینی بار‌‌‌‌ها نسبت به ماجراجویی‌‌‌‌های اسرائیل در کرانه باختری و قدس هشدار داده‌اند و گفته‌اند اگر تل‌آویو دست از پا خطا کند، تمام مناطق سرزمین‌های اشغالی را موشک‌باران خواهند کرد. مقامات سابق اسرائیل هم از کابینه افراطی به شدت نگران هستند و بر این باورند که افراطی‌‌‌‌ها با برنامه‌های نسنجیده خود روند فروپاشی این رژیم را تسریع خواهند کرد و آینده تاریکی را برای تل‌آویو پیش‌بینی کرده‌اند.

نظر شما