شناسهٔ خبر: 58048484 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس فراکسیون مناطق آزاد مجلس:

مناطق آزاد مبتنی بر فرهنگ و توان مردم بومی توسعه پیدا کنند

قشم - ایرنا - رییس فراکسیون مناطق آزاد صنعتی - تجاری و مناطق ویژه اقتصادی در مجلس شورای اسلامی گفت: مناطق آزاد باید مبتنی بر فرهنگ، خواست و توان مردم بومی هر منطقه توسعه پیدا کنند و مسیر توسعه از ثبات مدیریتی و همدلی با مردم می گذرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش عصر پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، معصومه پاشایی بهرام در نشست با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و جمعی از فعالین اقتصادی این جزیره اظهار کرد: با تغییرات مدیریتی پی در پی برنامه توسعه هر منطقه از مسیر ریل‌ گذاری شده خارج و برای مدتی به تعویق می افتد از همین روی درخواست بیشتر فعالین اقتصادی کشور به ویژه مناطق آزاد ایجاد ثبات مدیریتی است.

وی ادامه داد: تبلیغات منفی و نادرست زیادی در مورد مناطق آزاد صورت گرفته و ذهن مردم، مسئولین و نمایندگان مجلس را در مورد این مناطق دچار تصورات اشتباهی ساخته و برای از بین بردن این اثرات منفی به همدلی و هم افزایی نیاز است.

رییس فراکسیون مناطق آزاد صنعتی - تجاری و مناطق ویژه اقتصادی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم بازبینی قوانین مناطق آزاد، افزود: شخص رئیس جمهور و وزیر اقتصاد در خصوص اصلاح قوانین مناطق آزاد پیگیر هستند و در صورت اصلاح قانون بسیاری از مسایل همچون مالیات بر ارزش افزوده تولیدکنندگان مناطق و واردات خودرو حل خواهد شد.

مناطق آزاد مبتنی بر فرهنگ و توان مردم بومی توسعه پیدا کنند

پاشایی بزرگترین مانع پیش روی توسعه مناطق آزاد را عدم اجرای دقیق قانون چگونگی اداره مناطق آزاد برشمرد و افزود: طبق ماده ۶۵ احکام دایمی برنامه توسعه کشور؛ حکمرانی واحد مناطق آزاد باید در اختیار رییس منطقه قرار گیرد و همه دستگاه های اجرایی باید اختیارات خود را به مدیرعامل منطقه آزاد تفویض اختیار کنند.

وی توضیح داد: در دولت قبل دستوری در خصوص اجرای این ماده صادر نشده بود اما در این دولت رئیس جمهور دستور اجرای ماده ۶۵ را صادر کردند و حکمرانی در مناطق آزاد باید یکپارچه شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص واردات خودرو به مناطق آزاد، بیان کرد: ورود خودرو به کشور باید به شرط ارایه خدمات پس از فروش و انتقال فناوری باشد و با توجه به اینکه ناوگان خودرویی در کیش و قشم به شدت فرسوده است در تلاش هستیم تا واردات خودرو به این مناطق مطابق با قانون از سر گرفته شود.

نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی مردم قشم را ثروت اول این جزیره برشمرد و تاکید کرد: صنایع به مسئولیت های اجتماعی خود در قبال جامعه عمل کنند چرا که بدون مردم صبور و نجیب، این جزیره ثروتی نخواهد داشت.

مناطق آزاد مبتنی بر فرهنگ و توان مردم بومی توسعه پیدا کنند

از بین رفتن مزیت های منطقه آزاد موجب فرار سرمایه گذاران می شود

در ادامه این نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: وضع قوانین مغایر با روح مناطق آزاد مزیت های این مناطق را از بین برده و موجب فرار سرمایه گذاران شده است.

افشار فتح الهی در این نشست که با حضور فعالین اقتصادی جزیره قشم، رییس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی و امام جمعه قشم برگزار شد، اظهار کرد: بخشی بزرگی از گردش مالی و توسعه اقتصادهای موفق دنیا توسط مناطق آزاد انجام می شد.

وی ادامه داد: قانون ابتدایی مناطق آزاد یک قانون مترقی و برگرفته از الگوهای موفق دنیا بود که با توجه به شرایط کشور بومی سازی شده است اما با گذشت زمان و با صدور بخشنامه ها و آیین نامه های مختلف که ناشی از عدم شناخت دقیق فلسفه شکل گیری مناطق است، کارکردهای منطقه آزاد در حال از دست رفتن است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد: در بحث مالیات بدعهدی و اجحاف در حق سرمایه گذاران انجام شده چرا که ابتدا به سرمایه گذار وعده معافیت مالیاتی داده ایم و در بین راه قوانین اخذ مالیات را وضع کرده ایم.

فتح الهی افزود: در حوزه مالیات بر ارزش افزوده وضع به گونه ای شده که بسیاری از تولیدکنندگان منطقه باید ۲ برابر سرزمین اصلی مالیات بپردازند و این معضل باید هرچه سریع تر حل شود.

وی با تاکید بر شرایط ویژه و متمایز هریک از مناطق آزاد با دیگری، اضافه کرد: قوانین باید با وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هر منطقه تطبیق پیدا کنند تا موجب توسعه و افزایش رفاه مردم شوند.

وی ممنوعیت کالاهای گروه چهار به منطقه آزاد را از دیگر معضلات پیش روی این جزیره برشمرد و بیان کرد: ورود برخی از کالاهای گروه چهار با اشتغال تعداد زیادی از مردم جزیره گره خورده است و در صورت تدام ممنوعیت مسیر ورود از مبادی غیررسمی باز خواهد شد.

صنایع به مسئولیت های اجتماعی خود عمل کنند

در بخش دیگری از این نشست امام جمعه شهرستان قشم گفت: صنایع به مسئولیت های اجتماعی خود در قبال مردم عمل کنند و از ایجاد اثر مثبت در جامعه غافل نشوند.

حجت الاسلام غلامرضا حاجبی ضمن تقدیر از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به واسطه توسعه زیرساخت های جزیره افزود: تقریبا تمام فعالین اقتصادی و فرهنگی جزیره حضور فتح الهی در سازمان را مثبت ارزیابی می کنند.

وی اظهار داشت: قشم بزرگترین جزیره غیر مستقل دنیا می باشد و باید دیپلماسی اقتصادی فعالی داشته باشد و اقتصاد جزیره باید مبتی بر خواست جامعه محلی توسعه پیدا کند.

به گزارش ایرنا، جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌ های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌ رسانی به کشتی‌ های عبوری از آبراهه بین‌ المللی و پارک‌ های انرژی و زیست - فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌ های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌ شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌ های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌ بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌ های انرژی است.

نظر شما