شناسهٔ خبر: 58034644 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

انتقاد شدید ایران از اقدام جنجالی شارلی ابدو علیه روحانیت/ سفیر فرانسه احضار شد

خبرگزاری ایرنا

نشریه شارلی ابدو در پی اقدامی مبنی بر راه‌اندازی یک مسابقه بین‌المللی برای رسم کاریکاتور، ویژه‌نامه ۱۴ دیماه ۱۴۰۱ خود را با تصاویری علیه روحانیت اختصاص داد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری دولت(ایرنا) نوشت: «نیکلاس رش» سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی ایران بدنبال اقدام موهن یک نشریه فرانسوی(شارلی ابدو) در توهین به مرجعیت، مقدسات و ارزش‌های دینی و ملی عصر امروز به وزارت امور خارجه احضار شد.

ناصر کنعانی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه عصر چهارشنبه در جریان این احضار، ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید کشورمان به دولت فرانسه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران توهین به مقدسات و ارزش‌های اسلامی، مذهبی و ملی خود را به هیچ وجه نمی‌پذیرد و فرانسه حق ندارد به بهانه آزادی بیان، اهانت به مقدسات دیگر کشور‌ها و ملت‌های مسلمان را توجیه کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سابقه سیاه نشریه فرانسوی در تعرض به ساحت مقدس پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، قرآن کریم و دین مبین اسلام، افزود: جمهوری اسلامی ایران مسئولیت‌های ناشی از این اقدام نفرت انگیز، توهین آمیز، و غیرموجه را متوجه دولت فرانسه می‌داند.

کنعانی در پایان با تصریح بر اینکه جمهوری اسلامی ایران حق واکنش متناسب را برای خود محفوظ می‌داند، یادداشت اعتراض رسمی وزارت امور خارجه کشورمان در این رابطه را تسلیم سفیر فرانسه کرد و تاکید نمود؛ جمهوری اسلامی ایران در انتظار توضیح و اقدام جبرانی دولت فرانسه در محکومیت رفتار غیرقابل قبول نشریه فرانسوی است.

سفیر فرانسه در پاسخ تأکید کرد که دیدگاه‌های مطرح شده و متن یادداشت اعتراض را سریعا به مقامات کشورش منتقل خواهد کرد.

سفارت ایران در پاریس: اقدام نشریه شارلی‌ابدو با اصل آزادی بیان قابل توجیه نیست

سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس نیز در بیانیه‌ای در محکومیت اقدام شارلی ابدو در راه اندازی مسابقه و نشر کاریکاتور‌های موهن علیه روحانیت نوشت: اقدام نشریه شارلی ابدو طبق اصول و موازین حقوق بین‌الملل نه تنها به هیچ وجه با اصل آزادی بیان قابل توجیه نیست بلکه هتک حرمت شخصیت‌ها و ملت‌ها و راه‌اندازی کارزار ناسزاگویی، دروغ پراکنی و نفرت افکنی مصداق بارز نقض حقوق بشر است. اقدام شارلی ابدو از سویی نیز نشانگر استفاده ابزاری و بهره برداری گزینشی و ریاکارانه از اصل آزادی بیان است که البته این نشریه هتاک که ستیزه جویی با دین و ارزش‌های دینی را برای خود افتخار می‌داند، همواره در گذشته به بهانه آن در صدد توجیه فحاشی‌ها و اهانت به اعتقادات و ارزش‌های ملت‌های مختلف بر آمده است. همچنین شارلی ابدو که بدروغ داعیه دفاع از حقوق زنان را مطرح ساخته، با نشر تصاویر بسیار زننده و مستهجن در ویژه‌نامه فوق، علاوه بر اینکه مرتکب زشت‌ترین بی‌حرمتی‌ها به مقام زن گردیده، عملا از چهره مزورانه و ماهیت واقعی خود مبنی بر استفاده ابزاری از زن، پرده برداشته است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه با محکومیت شدید این اقدام شارلی ابدو، تاکید کرد که قویاً انتظار دارد مقامات ذیربط فرانسوی اقدام لازم و فوری را برای برخورد با این نشریه به هدف جلوگیری از تداوم این کارزار اهانت و نفرت افکنی که یقینا آثار زیانبار و مخربی بر روابط بین دو کشور و دو ملت خواهد داشت، به عمل آورد.

نظر شما