شناسهٔ خبر: 58017586 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده دختر 12 ساله بستکی خبر داد

بازداشت فردی که به «سها اعتباری» شلیک کرد

صاحب‌خبر -
سخنگوی قوه قضائیه از بازداشت فردی که به «سها اعتباری» شلیک کرد، خبر داد. به گزارش ایسنا، مسعود ستایشی در نشست خبری امروز در خصوص «مرگ دختر ۱۲ ساله سها اعتباری که اخیراً در بستک هرمزگان مورد اصابت گلوله قرار گرفت» گفت: «اولاً ما مراتب تأسف و تأثر خود را نسبت به وقوع این حادثه اعلام می‌کنیم. ساعت ۱۶:۳۰ تاریخ ۴ دی ماه سال‌جاری در استان هرمزگان عوامل انتظامی در دو خودرو مستقر و در حین گشتزنی بودند، به خودرویی که پژو پارس و شیشه دودی داشته مشکوک می‌شوند و پس از آن فرمان ایست می‌دهند. راکب خودرو به مسیر خود ادامه می‌دهد. مأموران بعد از ایست و ادامه دادن راکب مبادرت به تیراندازی به لاستیک خودرو می‌کنند و یکی از گلوله‌ها به صندوق می‌خورد و از صندوق به داخل خودرو می‌رود و این دختر به نام سهی اعتباری مجروح می‌شود و به بیمارستان منتقل و در آنجا فوت می‌کند.»
وی ادامه داد: «دستگاه قضایی ملجأ و پناهگاه همه است و رئیس دادگستری هرمزگان به پرونده وارد می‌شود و سلاح و خودروهای مأمورین توقیف و فردی که مبادرت به تیراندازی کرده به زندان بندرعباس منتقل می‌شود و در بازداشت است. پرونده به اقتضای شرایطی که دارد باید به دادسرای نظامی می‌رفت؛ برهمین اساس به دادسرای نظامی استان هرمزگان ارسال می‌شود و در آنجا در شعبه دوم بازپرسی ثبت و فرایند رسیدگی با دقت بررسی می‌شود. همچنین پدر متوفی شکایتی ثبت کرده و شکایت در حال پیگیری است.»
تکذیب ادعای «آزار و تجاوز جنسی به زندانیان زن»
وی درباره ادعاهای مطرح شده درباره «آزار و تجاوز جنسی به زندانیان زن» گفت: «ادعاهای دروغ رسانه‌های معاند و برخی افراد صاحب تریبون در داخل علیه متهمان بازداشتی نسوان مطرح می‌شود. طرح کننده اولیه این دروغ رسانه‌ای، رسانه‌های خارجی بوده و متأسفانه برخی هم در داخل آن را مطرح کردند و تاکنون حاضر نشدند در خصوص ادعاهای خود سندی ارائه کنند. ثانیاً علی رغم اینکه قوه قضائیه بارها گفته که روند نگهداری متهمان توسط بانوان انجام می‌شود و مردان حضور ندارند، اما طی هفته‌های اخیر باز هم سه هیأت مستقل از سوی مجلس و معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری و ستاد حقوق بشر با سرکشی به زندانیان زن که ساعت‌ها به طول انجامید، به صراحت گفتند که زندانی این ادعا را تأیید نکرده بلکه اغلب زندانیان با رد شدید این ادعا، خواهان پیگیری و تعقیب ادعای دروغ، دروغ پردازان شدند. دست افراد مزبور نسبت به ادعای مطرح شده خالی است و منتظر دریافت اسناد هستیم و نمی‌پذیریم روان افراد مشوش شود.» سخنگوی قوه قضائیه افزود: «بارها اعلام کردیم اگر هر فردی مشکلی در هر یک از بخش‌ها مشاهده می‌کند سریعاً به قوه قضائیه اعلام کند.»
صدور کیفرخواست برای دو فرانسوی
سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده دو فرانسوی بازداشت شده، گفت: «در خصوص این پرونده که دو نفر فرانسوی به اتهام جاسوسی و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور بازداشت شدند، کیفرخواست صادر شده ولی منتج به صدور رأی نشده است.» وی درباره بازداشت متهم بلژیکی نیز گفت: «در خصوص پرونده متهم بلژیکی در ۱۸ آبان ۱۴۰۱ از دادسرای مربوطه کیفرخواست صادر شده و در شعبه دادگاه انقلاب در حال رسیدگی است و به محض رسیدن نتیجه آن را اعلام می‌کنیم.»
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه« ۴۰ نفر اتباع دیگر در اغتشاشات اخیر بازداشت شده بودند» گفت: «اتهامات مختلف اتباع این‌گونه نیست که آن را مطرح کنیم اما این وعده را می‌دهیم نسبت به آخرین وضعیت همه اتباع که بازداشت شدند که تعدادشان محدود است اطلاع‌رسانی شود. برخی هم در شهرستان‌ها بازداشت شدند.»
منع تعقیب متهمان ایرانی پرونده شاهچراغ
وی با بیان اینکه «به طور مصداقی می‌توان از حادثه تروریستی حرم شاه چراغ نام برد» افزود: «۱۶ نفر در این پرونده مورد پیگرد قضایی قرار گرفتند که اتهام ۵ نفر از آنها محاربه، افساد فی الارض، عضویت در گروه باغی و تروریستی داعش و اجتماع و تبانی بود که کیفرخواست‌شان صادر و به دادگاه صالح ارسال شده است. یک نفر از آنها تبعه تاجیکستان و ۴ نفر تبعه افغانستان است. به پرونده یک نفر تبعه تاجیکستان رسیدگی و قرار موقوفی تعقیب صادر و برای ۱۰ نفر دیگر که ۴ نفر آنها تبعه افغانستان و مابقی ایرانی هستند قرار منع تعقیب صادر شده است.» سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: «پرونده در سازمان قضایی نیروهای مسلح تهران مورد رسیدگی قرار گرفته و تاکنون چندین جلسه دادگاه برگزار شده است‌. الان جلسات رسیدگی منعقد شده و به تقاضای اولیای دم از باب همکاری جلسه بعدی در روزهای آتی برگزار می‌شود.»

برچسب‌ها:

نظر شما