شناسهٔ خبر: 57992960 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اخبار سیاسی ۱۲ دی؛ دیدار دوستانه ایران و عربستان/عاملان ترور سردار/شناسایی حامی مالی منافقین

مژگان رساپور

«روابط ایران و عربستان» «عاملان ترور سردار سلیمانی» «مذاکرات هسته‌ای» «روابط ایران و عربستان» «شناسایی شبکه حامی گروهک منافقین» از جمله خبرهای حوزه سیاست در دوازدهم دی ماه ۱۴۰۱ بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، امروز گفت وگویی از یک مقام وزارت خارجه کشورمان با شبکه الجزیره منتشر شده که در آن از پیشرفت گفت‌وگوهای تهران و ریاض خبر داده است.

این مقام وزارت خارجه ایران که نامش در گفت‌وگو با این شبکه ذکر نشده، گفته که دیدار امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان، وزیران خارجه ایران و عربستان درحاشیه نشست بغداد ۲ در اردن دوستانه بود و ما دست عربستان را که برای گفت‌وگو به سوی‌مان دراز شده است را می‌فشاریم.

دستیار وزیر امور خارجه ایران همچنین خاطرنشان کرده است که در گفت‌وگو با عربستان پیشرفت‌هایی را محقق کردیم و درهایمان برای ازسرگیری روابط باز است.

وزیر خارجه عربستان هم در دیداری با معاون پارلمانی رئیس جمهور کشورمان که برای شرکت در مراسم تحلیف و سوگند لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل به این کشور رفته است، تاکید کرده که نوع روابط تهران و ریاض بر منطقه تاثیرگذار است.

سید محمد حسینی به عنوان فرستاده رئیس‌جمهور برای شرکت در این مراسم به برزیل رفته است.

****

در سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی، عباسعلی کدخدایی به عنوان رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی در وزارت امور خارجه اعلام کرد که در کیفرخواست تهیه شده در مورد این پرونده از بعد کیفری نام تعدادی از افراد از اتباع چند کشور به عنوان مجرمان و مباشران در اجرای این ترور ذکر شده است که این افراد اتباع حدود سه الی چهار کشور هستند.

کدخدایی با تایید اینکه قرار بازداشت برای برخی از افراد در عراق در مورد این پرونده صادر شده است، افزود: افرادی را داشته‌ایم که با توجه به برخی از اسناد و مدارک، اتهاماتی متوجه آنها شده و در همین ارتباط برای آنها قرار بازداشت صادر شده است.

در محل وزارت امور خارجه نیز مراسمی به منظور گرامیداشت سالروز شهادت سردار سلیمانی برگزارشد و حسین امیر عبداللهیان در سخنانی در این مراسم از برگزاری ۳ دور مذاکره فنی با عراق در رابطه با پرونده ترور شهید سلیمانی و برگزاری دور چهارم در هفته آتی خبرداد.

به همین مناسبت رهبر انقلاب از نمایشگاه تولیدات فرهنگی هنری پیرامون شهید سلیمانی بازدید کردند که این بازدید دیروز در حاشیه دیدار خانواده شهید سلیمانی انجام شده است.

امروز هم، حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا مسئله علم و پیشرفت علمی را گفتمان رایج کشور در سالهای اخیر خواندند و با تقدیر از برگزاری گردهمایی علمی در همایش کنونی انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا گفتند: مسئله پیشرفت علمی و عبور از مرزهای دانش نباید فراموش، و اینگونه تصور شود که توجه به جنبه های دینی و انقلابی موجب غفلت از پیشرفت‌های علمی است.

برخی از مهمترین اخبار مرتبط با سالروز شهادت سردار سلیمانی را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

شهید سلیمانی با طرد و حذف سر سازش نداشت/ حاج قاسم به تقریب دیدگاه‌ها می‌اندیشید

شهید سلیمانی هنوز فرمانده قلوب مؤمنین است

سه بار به حاج قاسم پیشنهاد نامزدی ریاست جمهوری دادم/او دنبال یک تیر سرگردان بود

خاطره کمال خرازی از «سکوت» سردار سلیمانی در زمان جنگ افغانستان

در گرفتن انتقام خون سردار سلیمانی از پای نخواهیم نشست

رژیم آمریکا در قبال جنایت ترور سردار سلیمانی «مسئولیت قطعی بین‌المللی» دارد

انتقام سردار سلیمانی در دستور کار دائمی نیروهای مسلح است

انتقام از عاملان و قاتلان شهید سلیمانی امری قطعی و تخلف ناپذیر است

شهید سلیمانی در بسیاری از کشورها و حتی بین غیرمسلمانان وحدت ایجاد کرد

کاربران توییتر با هشتک جانفدا به استقبال سالگرد سردار سلیمانی رفتند

****

در نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه هم طبق روال هفته های گذشته ناصر کنعانی به سوالات مختلف خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

یکی از سوالات مطرح شده در این جلسه  در خصوص موضوع احیای برجام و آخرین روند مذاکرات رفع تحریم‌ها  بود که کنعانی در پاسخ گفت: جمهوری اسلامی ایران برای جمع بندی مذاکرت رفع تحریم‌ها بر اساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است، با رعایت خطوط قرمز خود آمادگی کامل دارد اما این آمادگی دائمی نیست و اکنون توپ در زمین طرف غربی است. ما به طرف‌های مقابل توصیه می‌کنیم که با پرهیز از سیاسی کاری و اتخاذ رویکرد سازنده و واقع بینانه تصمیمات سیاسی لازم را برای حصول توافق و اعلام آن بگیرند.

بنابر تاکید معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز در روند گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها وقفه ایجاد نشده است.

علی باقری درباره این‌که آیا اختلافات با آژانس حل شده است یا خیر گفته است که روند گفت‌وگوها مسیر پیوسته‌ای بوده است و اکنون هم پیوسته است، وقفه در آن ایجاد نشده اگر این کار رسانه‌ای نمی‌شود دلیلش این است که به طور جدی مسائل در حال پیگیری است و لازم نیست که برای آن فضاسازی رسانه‌ای انجام شود.

تازه ترین توییت میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی هم به موضوع  مذاکرات احیای برجام اختصاص یافته که نوشته است: اخیراً ایران چندین بار آمادگی خود را برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین درخصوص بازگرداندن برجام تایید و به درستی اعلام کرد که توپ در زمین غرب است.

همچنین در تحلیل عبدالرضا فرجی‌راد کارشناس مسائل بین الملل هم درباره رویکرد آمریکا درقبال مذاکرات هسته ای چنین مطرح شده است که رویکرد آمریکا نسبت به ماه‌های گذشته که از مذاکرات امتناع داشت، تغییر کرده اما فرجی راد معتقد است و تاکید دارد که اگر هم مذاکراتی قرار است شکل گیرد بهتر است و باید غیرعلنی انجام شود.

****

وزارت اطلاعات هم با انتشار اطلاعیه ای از شناسایی بزرگترین شبکه تأمین مالی و تجهیزاتِ تیم‌های عملیاتی گروهک تروریستی منافقین خبر داد و اعلام کرد : بزرگترین شبکه‌ی تأمین مالی و تجهیزاتِ تیم‌های عملیاتی گروهک تروریستی منافقین، توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و عناصر اصلی شبکه بازداشت شدند.

انتهای پیام

نظر شما