شناسهٔ خبر: 57939190 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

دبیرکل جهاد اسلامی با تأکید بر تداوم نبرد با رژیم صهیونیستی اعلام کرد

انتفاضه مسلحانه در کرانه باختری در حال وقوع است

صاحب‌خبر -
حسین فاطمی/ همزمان با رأی اعتماد کنست به کابینه بنیامین نتانیاهو که از نظر ناظران افراطی‌ترین کابینه این رژیم در حیات آن است، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در مصاحبه با حساب توئیتر اسپیس شبکه خبری المیادین لبنان تأکید کرد، مقاومت در اراضی اشغالی در واقع با امریکا می‌جنگد که حامی اصلی و اول این رژیم است. 
زیاد نخاله در این مصاحبه با مروری بر سال 2022 گفت: «ما در سال ۲۰۲۲ شاهد تشکیل دو گردان «جنین» و «عرین الاسود» و همچنین تشدید درگیری‌ها با دشمن صهیونیست بودیم. آنچه در کرانه باختری درحال رخ دادن است، یک انتفاضه مسلحانه واقعی است.» وی با این حال راه پیش رو را راهی پرچالش برای مقاومت دانست و گفت: «نبرد با دشمن در امتداد کرانه باختری یک نبرد باز است و آنچه در کرانه باختری رخ می‌دهد، ادامه نبرد «وحدت میدان‌ها» است.» نخاله سپس تأکید کرد: «دشمنان می‌خواهند دنیا را فریب دهند که جنگ فلسطین علیه ایران است و جمهوری اسلامی از فلسطینی‌ها در جنگ با اسرائیل استفاده می‌کند؛ این روایت دشمن است. ما در فلسطین با امریکا می‌جنگیم که حامی اصلی و اول رژیم صهیونیستی است و جز ایران، حزب‌الله و سوریه حامی دیگری برای فلسطین نمی‌بینیم.»
البته مصاحبه النخاله با حساب توئیتر اسپیس شبکه خبری المیادین با یک اتفاق غیرمنتظره مواجه شد و توئیتر، حساب توئیتر اسپیس را در زمان این مصاحبه حذف کرد. المیادین در این‌باره گزارش داد، ‌در پی موضع‌گیری‌ قوی، صریح و جسورانه النخاله، رژیم صهیونیستی و غربی ها  از توئیتر خواستند تا پلتفرم مصاحبه با وی را ریپورت کند.
سخنان زیاد النخاله در پی آن مطرح شد که رئیس‌جمهور امریکا ساعاتی پس از به قدرت رسیدن بنیامین نتانیاهو در تماسی تلفنی به او تبریک گفت. در پیام بایدن به نتانیاهو آمده است: «امریکا به حمایت از راهکار دو دولتی ادامه خواهد داد و با سیاست‌هایی که این راهکار را در معرض خطر قرار دهد، مخالفت خواهد کرد.»
 بازگشت نتانیاهو به قدرت و آغاز انتفاضه جدید
پنجشنبه هفته گذشته پارلمان رژیم صهیونیستی با ۶۴ رأی مثبت در مقابل ۵۴ رأی مخالف، به دولت جدید به ریاست نتانیاهو رأی اعتماد داد. به گزارش اسکای نیوز، نتانیاهو که توانسته بود در انتخابات اخیر رژیم صهیونیستی حائز اکثریت آرا شود، در حالی مراسم تحلیف خود را برگزار کرد که دولت او با ائتلاف حزب لیکود با احزاب راستگرای افراطی و ارتدوکس یهودی شکل گرفته است؛ کابینه‌ای که افراطی‌ترین کابینه رژیم صهیونیستی تاکنون است و از همین رو مخالفت‌های گسترده‌ای با آن در درون این رژیم وجود دارد.بنا بر گزارش برخی منابع رسانه‌ای، رأی اعتماد به این کابینه باعث شد تا سفیر رژیم صهیونیستی در پاریس در اعتراض به چنین کابینه تندرویی استعفای خود را اعلام کند. به گزارش سایت النشره، یائیل جرمن، در پیام استعفای خود با بیان اینکه سیاست‌های نتانیاهو و اظهارات دیگر وزرای کابینه‌اش با ارزش‌ها و باورهای وی در تضاد هستند، تأکید کرده است: «سیاستمداران افراطی در کابینه جدید اسرائیل به نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو حضور دارند.» البته بنیامین نتانیاهو تاکنون به استعفای سفیر رژیم صهیونیستی در پاریس واکنشی نشان نداده است.
واکنش‌های منفی سیاستمداران و دیپلمات‌های صهیونیستی نسبت به روی کار آمدن افراطی‌ترین دولت تاریخ رژیم صهیونیستی مبین نگرانی آنها از آینده این رژیم است، چون انتصاب افرادی مانند بن گویر و اسموتریچ این گمانه را تقویت می‌کند که بیش از هر زمان دیگری بستر و فضا برای آغاز انتفاضه جدید مهیا است. در همین ارتباط، ایهوداولمرت، نخست وزیر پیشین این رژیم درتوئیتی نوشت: «برای این دولت آرزوی موفقیت ندارم و شکست آن را می خواهم. زیرا اگر این دولت موفق شود، اسرائیل شکست می خورد.» این در حالی است که نخست‌وزیر جدید، توسعه شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطین را از برنامه‌های دولت آتی خود اعلام کرده است. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در واکنش به این برنامه گفته با این برنامه، درگیری‌ها تشدید خواهد شد. دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در بیانیه‌ای اظهارات نتانیاهو درباره تقویت شهرک‌سازی‌ها را تنشی خطرناک و بر خلاف قطعنامه‌های بین‌المللی دانست. این در حالی است که سازمان ملل هم بر غیرقانونی بودن شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطینی‌ها تأکید داشته و درباره تضعیف اصل راه‌حل دو کشوری هشدار داده است. در همین حال عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز در واکنش به ادامه شهرک‌سازی‌ها نسبت به آغاز انتفاضه آتی فلسطین هشدار داد.
به اعتقاد ناظران نیز اگر در نهایت شاهد آغاز انتفاضه جدید در فلسطین باشیم، بدون شک شدت و وسعت آن به شکل جدی متفاوت از انتفاضه‌های پیشین خواهد بود. پیرو گفته‌های نخاله شکل‌گیری جریان‌های جدید در قلب سرزمین‌های اشغالی از عرین الاسود تا کهف الاسود، گردان جنین و... مؤید آن است که صهیونیست‌ها باید خود را برای یک مبارزه طولانی، شدید، گسترده و همه‌جانبه آماده کنند؛ مبارزه‌ای که نه در کرانه باختری و نه نوار غزه که این بار از دل مرزهای 1948 آغاز می‌شود.

نظر شما