شناسهٔ خبر: 57939137 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

خوشامدگویی بازار به رئیس‌کل جدید بانک مرکزی

حرکت به سمت ثبات ارز

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی/ از روز پنجشنبه و همزمان با حضور محمدرضا فرزین به عنوان رئیس‌کل جدید در ساختمان میرداماد، نخستین نشانه‌های تغییر مسیر در بازار ارز نیز نمایان شد، به طوری که کارشناسان افت قیمت ارز در بازار غیررسمی را واکنش مثبت بازار به رئیس‌کل جدید ارزیابی می‌کنند. درحالی که طی هفته‌های اخیر، بازار آزاد ارز بی‌توجه به آنچه در بازار رسمی می‌گذرد، به صورت لحظه‌ای قیمت ارز در کانال‌های تلگرامی را بالا می‌برد، اما تغییر مدیریت در بانک مرکزی و اعلام سیاست‌های جدید ارزی که مهم‌ترین آن تثبیت نرخ ارز نیمایی روی 28 هزار و 500 تومان است، دلالان را به عقب راند. درمجموع هشتم دی‌ماه، روز پرخبری برای بازار ارز بود، درکنار تغییر رئیس کل بانک مرکزی و رأی اعتماد هیأت دولت به فرزین، بازار متشکل ارزی نیز در اطلاعیه‌ای مهم اعلام کرد که از روز پنجشنبه انجام معاملات توافقی بدون دامنه نوسان صورت گرفت.
تأمین تمام کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات با نرخ ارز نیمایی ۲۸۵۰۰ تومان
رئیس‌کل جدید بانک مرکزی در نخستین اظهارات خود گفت: حتماً نرخ نیما را روی قیمت 28 هزار و 500 تومان تثبیت خواهیم کرد و واردات تمام کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین‌آلات را با این نرخ تأمین خواهیم کرد. محمدرضا فرزین در گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن تشکر از هیأت دولت و رئیس‌جمهور برای اعتماد به وی برای تصدی ریاست بانک مرکزی، گفت: مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی، کنترل نرخ تورم و نرخ ارز است.
وی افزود: البته کلیه ارکان حاکمیتی در این مورد نقش دارند و باید تمام دولت و تیم اقتصادی دولت در این زمینه با بانک مرکزی همکاری کنند. فرزین، سیاست جدید ارزی را سیاست تثبیتی خواند و گفت: ارز را تثبیت خواهیم کرد و دغدغه فعالان اقتصادی کشور را رفع خواهیم کرد. رئیس‌کل بانک مرکزی اضافه کرد: دغدغه رئیس‌جمهور هم معیشت مردم است که با کنترل تورم و ارز آن را تأمین خواهیم کرد. برای رفع نارسایی‌ها باید رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم. فرزین افزود: حتماً نرخ نیما را روی قیمت ۲۸۵۰۰ تومان تثبیت خواهیم کرد و واردات تمام کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین‌آلات را با این نرخ تأمین خواهیم کرد.
وی گفت: سایر مصارف ارزی که حدود ۴۰ مورد است در بازار مبادله ارزی تأمین خواهد شد. تلاش می‌کنیم این نرخ به بازار آزاد علامت بدهد. تمام نیازهای ارزی را در نیما و بازار مبادله ارزی تأمین خواهیم کرد و بازار ارز آزاد را مستمراً کوچک و نرخ آن را به نرخ بازار مبادله ارزی نزدیک خواهیم کرد. وی در پایان از مردم خواست به بانک مرکزی اعتماد کنند تا بتواند بازارها را تثبیت کند.
توصیه‌های رئیس‌جمهور به فرزین
همزمان با تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی، آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور بر ضرورت هماهنگی کامل تیم اقتصادی دولت برای ثبات نرخ ارز و تورم تأکید کرد. آیت‌الله رئیسی در جلسه هیأت دولت، تأکید کرد: رئیس‌کل جدید بانک مرکزی از همفکری و مشورت همه افراد صاحبنظر استفاده کند. رئیسی همچنین گفت: سیاست‌های هماهنگ و اقدامات منسجم دولت با همراهی همه دستگاه‌ها، کمک نخبگان اقتصادی و همراهی مردم فهیم کشورمان همچون گذشته به ناکامی توطئه‌های دشمنان منجر خواهد شد. رئیس‌جمهور بر هماهنگی کامل تیم اقتصادی دولت، نسبت به اجرای دقیق سیاست‌های اقتصادی جهت ثبات نرخ ارز، کاهش تورم و نظارت جدی بر عملکرد بانک‌ها تأکید کرد.
دامنه نوسان معاملات توافقی ارز حذف شد
شرکت مدیریت بازار متشکل ارز ایران در اطلاعیه‌ای در خصوص انجام معاملات توافقی بدون دامنه نوسان اعلام کرد: همه صرافی‌های بانکی و صرافی‌های تضامنی روز پنجشنبه بر اساس «کشف نرخ ارز توافقی بدون دامنه نوسان»، معاملات خویش را مانند گذشته انجام می‌دهند. به گزارش بانک مرکزی ایران، براساس اطلاعیه شرکت مدیریت بازار متشکل ارز ایران خطاب به کارگزاران آن بازار، کشف نرخ و انجام معاملات نقدی ارزی(اسکناس)، امروز(پنجشنبه، هشتم دی ماه)، بدون محدودیت دامنه نوسان انجام می‌شود.
بر پایه این اطلاعیه، همه صرافی‌های بانکی و صرافی‌های تضامنی براساس «کشف نرخ ارز توافقی بدون دامنه نوسان»، معاملات خویش را مانند سابق انجام می‌دهند.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: همه صرافی‌های عضو بازار متشکل ارز ایران، نرخ کشف شده روزانه در بازار متشکل ارز ایران را به عنوان نرخ مرجع معاملات نقدی ارز روی تابلوهای اعلام نرخ درج کرده و فعالان اقتصادی به صورت لحظه‌ای شاهد نرخ رسمی ارزها در تابلوی فروشندگان رسمی ارز خواهند بود. این بخشنامه باعث شد تا قیمت‌ها در بازار متشکل ارزی برای ساعتی وارد کانال 41 هزار تومان هم شود اما در ادامه معاملات قیمت دلار در معاملات توافقی به کانال 39 هزار تومان بازگشت.
حذف دامنه نوسان قیمتی از معاملات توافقی ارز باعث کاهش صف خرید مقابل صرافی‌ها خواهد شد چراکه پیش از این به دلیل اختلاف قیمت دلار توافقی و آزاد، عده‌ای مردم و دلال‌های ارزی با اجاره کارت ملی نسبت به خرید ارز سهمیه‌ای اقدام می‌کردند ولی با کاهش مابه‌التفاوت قیمت دلار توافقی و آزاد دیگر خرید دلار با اجاره کارت ملی سودده نخواهد بود.
تفاوت ماهوی تثبیت نرخ ارز نیمایی در رقم ۲۸۵۰۰ تومان با ارز رانتی جهانگیری
با اعلام رئیس‌کل جدید بانک مرکزی مبنی بر تأمین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات با نرخ ارز نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی، برخی به اشتباه آن را با ارز ۴۲۰۰ تومانی مقایسه کردند. به گزارش ایرنا، تأمین ارز واردات کالاها با نرخ هر دلار ۴۲۰۰ تومان، سیاستی است که در ۲۰ فروردین سال ۱۳۹۷ از سوی دولت دوازدهم تصویب شد. در روز تصویب این سیاست، نرخ دلار در بازار آزاد ۵۸۶۵ تومان بود و نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۷ حدود ۹۰۰ تومان گران شده بود.
به همین دلیل در جلسه‌ای که ستاد اقتصادی دولت در عصر روز ۲۰ فروردین برگزار کردند، بر مبنای نگاه حیثیتی و سیاسی به بازار ارز، با دستور آقای روحانی و برخلاف نظر تیم اقتصادی دولت دوازدهم، تصمیم گرفته شد نرخ دلار به طور دستوری ۴۲۰۰ تومان اعلام شود. رئیس‌کل بانک مرکزی و بدنه کارشناسی بانک مرکزی با این تصمیم مخالف بودند و در جلسه اعلام کردند که این مصوبه را اعلام نخواهند کرد؛ بنابراین نهایتاً اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی می‌پذیرد که این خبر را اعلام کند.
به عبارتی تصمیمی در آن جلسه گرفته شد که مسئول اصلی و سیاستگذار ارزی کشور کاملاً با آن مخالف بود اما مداخله سیاسی آقای روحانی سبب اتخاذ آن شد. جالب آن که بعد از آن جلسه تاکنون، هیچ یک از مسئولان دولت روحانی پیشنهاد ارز ۴۲۰۰ تومانی را بر عهده نگرفته‌اند.
مهم‌ترین ایراد سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی آن بود که دولت اعلام کرد برای همه مصارف ارزی، دلار ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می‌دهد، اشتباهی که سبب شد چندین میلیارد دلار منابع ارزی کشور در چند ماه اول سال ۱۳۹۷ برای واردات کالاهای غیرضروری و مصارف دیگر همچون سفرهای خارجی، خرج شود آن هم با قیمت دلار ۴۲۰۰ تومان.
دولت دوازدهم به تدریج متوجه شد که سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای همه مصارف ارزی، اشتباه است و سبب هدر رفتن منابع ارزی کشور می‌شود. بدین ترتیب از اواخر بهار و اوایل تابستان ۱۳۹۷ به تدریج کالاها را فهرست‌بندی کرد تا ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط به کالاهای ضروری داده شود.
در سال ۱۳۹۹ در اثر بی‌عرضگی وزارت نفت و بیژن زنگنه در فروش نفت، منابع ارزی نفتی دولت دوازدهم بشدت کاهش پیدا کرد و تأمین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات همان چند قلم کالای باقی‌مانده هم دچار مشکل شد. در نتیجه با اقدام عجیب عبدالناصر همتی رئیس‌کل ناکارآمد بانک مرکزی شاهد چاپ پول حدوداً ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای تأمین ارز ۴۲۰۰ تومانی بودیم که فقط همین یک اقدام، بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بر حجم نقدینگی اضافه کرد و بالاترین تورم نقطه به نقطه تاریخ قبل و بعد از انقلاب را به مردم ایران تحمیل کرد. دولت سیزدهم در سال‌جاری در اقدامی انقلابی، ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد که در نتیجه آن، دیگر منابع حاصل از صادرات نفت با نرخ ارزان در اختیار عده‌ای دلال قرار نمی‌گیرد و ذخایر ارزی کشور به تاراج نمی‌رود. با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال‌جاری، ارز موردنیاز واردات مواد اولیه، کالاهای اساسی و ماشین‌آلات از سامانه نیما تأمین شده است.
محمدرضا فرزین، رئیس‌کل جدید بانک مرکزی در اولین مصاحبه خود از تثبیت نرخ ارز نیمایی در رقم ۲۸۵۰۰ تومان خبر داده، این نرخ در روزهای اخیر حدود ۲۹۰۰۰ تومان بوده است.
نرخ ارز نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی که محمدرضا فرزین رئیس‌کل جدید بانک مرکزی وعده داده تفاوت ماهوی با ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد، اولاً منبع تأمین ارز نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی ارزهای صادرات غیرنفتی است، نه ارز نفتی. ثانیاً ارز نیمایی فقط برای کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات اختصاص می‌یابد، نه همچون ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای همه مصارف ضروری و غیرضروری عرضه و به فساد منجر شد. ثالثاً در سامانه نیما در ماه‌های اخیر همواره عرضه ارز بیش از تقاضا (حتی تا ۱۰ برابر) بوده است چراکه فقط واردکنندگان کالاهای اساسی، تجهیزات، ماشین‌آلات و مواد اولیه که از دستگاه‌های مربوطه مجوز ثبت سفارش دارند می‌توانند از این سامانه اقدام به تأمین ارز واردات کنند. این سامانه کاملاً با ماهیت ارز ۴۲۰۰ تومانی متفاوت است که ارز ارزان نفتی را در اختیار عده‌ای خاص قرار می‌داد به همین دلیل تقاضا برای آن همواره چند برابر عرضه دولت بود.
کاهش ۱۰۰۰ تومانی قیمت دلار در آخرین روز هفته
فعالان بازار طلا و ارز با تأکید بر کاهشی شدن قیمت‌ها در بازار به مردم توصیه کردند که مراقب خریدهایشان باشند چراکه قیمت‌ها ریزشی شده است.
به گزارش تسنیم، درحالی که طی روزهای اخیر بازار طلا و ارز شاهد ثبت رکوردهای جدید قیمتی بود از ظهر روز پنجشنبه روند نزولی آغاز شده و فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند احتمالاً در روزهای آتی نیز همین روند در بازار ادامه داشته باشد.
قیمت دلار که صبح پنجشنبه در کانال‌های تلگرامی (که معمولاً نرخ‌هایشان تفاوت زیادی با بازار دارد) در کانال 43-44 هزار تومان در نوسان بود در اواسط این روز وارد کانال 42 هزار تومان شد. هرچند همچنان برخی از کانال‌های تلگرامی که پشت‌پرده‌شان اصرار به ثبت قیمت دلار در کانال 43 هزار تومان داشتند، تقریباً کانال‌های معتبر قیمت‌گذاری به کاهش قیمت‌ها اذعان کردند. در سبزه میدان و فردوسی هم دلار در کانال 42 هزار تومان معامله می‌شد. قیمت دلار هرات نیز وارد اصلاح شده است. بازاری‌ها پیش‌بینی می‌کنند که هدف اول بازار همزمان با اصلاح قیمت‌ها می‌تواند محدوده کانال 41 هزار تومان باشد. فعالان بازار به مردم توصیه می‌کنند که مراقب سرمایه‌هایشان باشد چراکه قیمت‌ها با کاهش همراه شده است. بعد از ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی با محوریت انجام معاملات توافقی ارز بدون دامنه نوسان، بازار معاملات آتی به‌شدت ریزشی شد. به گزارش فارس، روز پنجشنبه بازار فروش ارز پایتخت به سمت نرخ‌های کاهشی حرکت کرد. بررسی‌های خبرنگار فارس از میدان فردوسی نشان می‌دهد فروشنده‌های ارز بیشتر شده‌اند.
 28500 تومان برای یک دوره یکساله است
 نیما تأمین کننده ارز کالاهای ثبت سفارش شده برای واردات است و عرضه کننده ارز در نیما صادرکنندگان کالااند. اکنون نرخ نیما از نرخ بازار تحریف شده تبعیت می‌کندو این باعث بی ثباتی در بازار کالاها شده. منظور از 28500 تومان، نرخ میانگین برای یک دوره حداقل یک ساله در سامانه نیما خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما