شناسهٔ خبر: 57913934 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

نگاه مثبت دولت برای حل چالش های فرهنگیان

رتبه بندی شامل حال معلمان طرح «مهرآفرین» می شود

صاحب‌خبر -
سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در جدیدترین اظهارنظرش به ابهامات مطرح در خصوص اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان مهرآفرین پاسخ داده و گفته است که این وزارتخانه در تلاش برای ایجاد اجماع و رفع اختلاف نظر میان نهادهای نظارتی است تا بتواند این چالش حقوقی را حل کرده و ابهامی که در خصوص زمان اعمال احکام مهرآفرینان وجود دارد را با نگاه مثبت حل کند.
به گزارش ایسنا، دولت دهم در آذرماه سال ۱۳۹۱ طرحی موسوم به «مهرآفرین» را جهت به‌کارگیری نیروی انسانی جدید در دستگاه‌های دولتی به تصویب رساند تا به موجب آن شرایط استخدام ۵۰۰ هزار نفر را فراهم آورد؛ مصوبه‌ای که در همان زمان هم انتقادات و واکنش‌های منفی بسیاری را به علت مغایرت‌ها با قوانین کشور از سوی مراجع قانونی از جمله مجلس و دیوان محاسبات کشور به همراه داشت، اما با اصرار دولت وقت و پس از انجام اصلاحیه‌هایی به اجرا درآمد.
نیروهای طرح مهرآفرین که نیروهای قراردادی، شرکتی یا نهضتی بودند در سال ۹۱ به‌صورت پیمانی جذب آموزش و پرورش شدند. بنا بود این افراد ظرف مدت پنج سال تعیین تکلیف شوند، ولی عملاً به فراموشی سپرده شدند. موضوع تبدیل وضعیت معلمان مهرآفرین طی حدود ۱۰ سال گذشته مسکوت باقی مانده بود، اما با تصویب قانون نظام رتبه‌بندی معلمان و عدم شمولیت این گروه از معلمان به علت عدم برخورداری از کد شناسه استخدامی، به دغدغه مهمی برای دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی تبدیل شد. وزیر آموزش و پرورش و مسئولان مربوط در چندماه گذشته از پیگیری مشکلات حقوقی معلمان مهرآفرین و برگزاری یک آزمون با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی برای حل مشکلات صدور کد شناسه و تبدیل وضعیت آنها خبر دادند.
همزمان با طی فرایندهای مربوط به اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان اعم از بارگذاری مستندات و تأیید آنها از سوی مدیران مدارس جهت ارسال به هیأت‌های ممیزه، نمایندگان مجلس روز ۸ آبان سال‌جاری در راستای بررسی و تصویب مصوبه ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری،‌بندی را اضافه و تصویب کردند که به موجب آن تمامی معلمان طرح مهرآفرین مشمول قانون رتبه‌بندی معلمان بدون برگزاری آزمون مجدد قرار گرفته و وزارت آموزش و پرورش ملزم به صدور کد شناسه از اول مهر سال ۱۴۰۱ برای آنها شد.
۲۲ آبان‌ماه با ابلاغ ضوابط ترمیم حقوق کارکنان وزارت آموزش و پرورش، شمولیت معلمان طرح مهرآفرین در قانون رتبه‌بندی معلمان محرز و اجرایی شد. معلمان مهرآفرین به موجب مصوبه مجلس، یک‌سال دیرتر و از اول مهرماه سال ۱۴۰۱ دارای کد شناسه شده و رتبه‌بندی می‌شوند.
صادق ستاری‌فرد، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت صدور احکام و رتبه‌بندی معلمان مهرآفرین توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: درباره زمان اجرای قانون، ما از برخی نهادهای قانونی استعلام کردیم و این پاسخ را دادند که صراحت قانونی وجود دارد و صدور احکام برای مهرآفرینان باید از اول مهر ۱۴۰۱ انجام شود.
ستاری‌فرد ادامه داد: در واقع هیأت تطبیق، حذف معلمان مهرآفرین از آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان را مغایر قانون تشخیص داده بود. معاونت حقوقی ریاست جمهوری رد تبصره مذکور را به معنای شمولیت معلمان مهرآفرین دانست و مکاتباتی با وزارت آموزش و پرورش، سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه داشت مبنی بر آن که معلمان مهرآفرین مشمول قانون خواهند بود.
سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: ما در تلاش برای ایجاد اجماع و رفع اختلاف نظر میان نهادهای نظارتی هستیم تا در زمان اعمال احکام مهرآفرینان  با نگاه مثبت آن را حل کنیم.
ستاری‌فرد، در پاسخ به اینکه با این اوصاف و با توجه به مصوبه آبان ماه مجلس، شما واریزی‌هایی که برای این گروه از معلمان بابت ماه‌های قبل از مهر۱۴۰۱ داشتید، مسترد کرده و از احکام‌شان کسر خواهید کرد، گفت: ما فعلاً در آذرماه هیچ گونه کسر از حقوقی انجام ندادیم تا به یک جمع‌بندی برسیم و امیدواریم این چالش حقوقی را حل کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما