شناسهٔ خبر: 57894441 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

امسال جوانان فلسطینی10 هزار عملیات ضدصهیونیستی انجام دادند

صاحب‌خبر -
 
 
 
سرویس خارجی-
بر مبنای آمار رسمی تعداد عملیات‌های فلسطینی‌ها علیه اشغالگران صهیونیستی در سال 2022 بیش از 10 هزار عملیات بوده که این حجم از عملیات‌ها علیه اشغالگران شکست تل‌آویو در کنترل کرانه باختری را نشان می‌دهد.
از اواسط سال 2022، تعداد حملات ضداشغالگری نیروهای فلسطینی علیه شهرک نشینان و سربازان رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و حتی در مناطق اشغالی 1948 که شامل شهرهای صهیونیست نشین است، افزایش قابل توجهی داشته است. این الگوی افزایشی حملات بیش از هرچیز شکست‌های سیاست تل‌آویو برای کنترل فلسطینی‌ها را نشان می‌دهد.
در واقع، کرانه باختری مانند نوارغزه نیست که بتوان آن را به راحتی محاصره کرد. صهیونیست‌ها از 5 دهه پیش شروع به ساخت و ساز شهرک‌های مسکونی بی‌شمار و پراکنده در مناطق مختلف کرانه باختری کرده‌اند و اکنون همین پراکندگی شهرک‌ها باعث شده تا اعمال کنترل ارتش رژیم صهیونیستی بر کرانه باختری غیرممکن باشد. براساس آمار 650 هزار صهیونیست در صدها شهرک ساخته شده در مناطق اشغالی کرانه باختری پراکنده شده‌اند و این پراکندگی باعث آسیب پذیری بیشتر صهیونیست‌ها شده است. 10 هزار عملیات ضدصهیونیستی از سوی فلسطینی‌ها بارزترین نشانه شکست کامل تل‌آویو در کنترل کرانه باختری است. مرکز داده‌های فلسطینی معطی در گزارشی بیان کرد که در سال 2022، عملیات‌ها و اقدامات مقاومتی فلسطینیان در اراضی اشغالی افزایش قابل توجهی داشته و از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 10 هزار عملیات و اقدام مقاومتی از جمله 639 مورد تیراندازی، 33 مورد حمله با سلاح سرد و 13 مورد زیرگیری صهیونیست‌ها با خودرو اتفاق افتاده است. 
در عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان در سال جاری 
25 صهیونیست به هلاکت رسیده و حدود 420 نفر دیگر نیز زخمی شدند که این بالاترین آمار تلفات صهیونیست‌ها از سال 2015 به بعد است. همچنین بارزترین عملیات مقاومتی که لرزه بر‌اندام صهیونیست‌ها‌انداخت، عملیات انفجار دوگانه در ایستگاه‌های اتوبوس شهر قدس بود که به هلاکت یک صهیونیست و زخمی شدن 22 نفر دیگر انجامید.
افزایش عملیات نیروهای فلسطینی علیه اشغالگران، تاثیر خود را در تل‌آویو هم برجای گذاشته و باعث شده تا سیاست داخلی صهیونیست‌ها به سمت افراطی‌تر و تندروی بیشتر حرکت کند. تاثیر این وضعیت را در کوتاه مدت با گرایش جامعه صهیونیستی به سمت راست و راست افراطی در نتایج انتخاباتی کنست در نوامبر 2022 (آبان ماه 1401) مشاهده کردیم. این گرایش به سیاست‌های تندروتر و افراطی‌تر در تل‌آویو، احتمال تشدید درگیری‌ها را بیشتر از گذشته خواهد کرد و احتمال دارد که فلسطینی‌های ساکن در مناطق اشغالی 1948 نیز به سیاست‌های تندرو و افراطی رهبران جدید تل‌آویو واکنش نشان دهند و موجی از مقاومت در برابر قوانین نژادپرستانه پارلمان جدید رژیم صهیونیستی در مناطق 1948 شکل بگیرد. در واقع از زمان اشغال کرانه باختری و نوار غزه در ژوئن 1967، هدف اصلی تل‌آویو اعمال حاکمیت از طریق کنترل و مهار فلسطینی‌ها و بازدارندگی آنها از حمایت از فعالیت‌های مقاومتی بوده است، اما نه تنها تل‌آویو نتوانسته کرانه باختری را کنترل کند، بلکه گرایش به عملیات‌های مقاومتی در کرانه باختری بیشتر از گذشته شده است و این گرایش بیشتر را در آمار چندبرابری عملیات‌های مسلحانه فلسطینی‌ها در سال 2022 می‌توان دید.
اعدام میدانی ۲۲۳ فلسطینی در سال 2022 توسط اسرائیل
در گزارشی جدید از اقدامات ضدحقوق بشری رژیم صهیونیستی، اتحادیه عرب به تازگی اعلام کرده است که رژیم صهیونیستی از ابتدای سال جاری میلادی ۲۲۳ فلسطینی را به صورت میدانی اعدام کرده است. «سعید ابوعلی»، معاون دبیرکل اتحادیه عرب در امور فلسطین و اراضی اشغالی عربی طی سخنانی در این باره گفت: «از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون ۲۲۳ فلسطینی بر اثر اعدام‌های میدانی و کشتارهای عمدی اسرائیل به شهادت رسیده‌اند.» ابوعلی به افزایش چشمگیر تعداد اسیران فلسطینی و اقدامات ناقض حقوق بشر صهیونیست‌ها علیه آنها اشاره کرد.
ابوعلی همچنین از تداوم سیاست هتک حرمت مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها و ادامه سیاست کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها با تخریب خانه‌هایشان توسط مقامات رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.
درخواست برای تشدید عملیات مقاومت در کرانه باختری
روز سه شنبه نیز، جبهه خلق برای آزادی فلسطین دوشنبه شب خواستار تشدید عملیات مقاومت در کرانه باختری شد. جبهه خلق برای آزادی فلسطین اعلام کرد، عملیات‌ مقاومت در کرانه باختری بهترین پاسخ به جنایت‌های مستمر شهرک‌نشینان علیه ملت فلسطین در روستاها و اردوگاه‌ها و یورش‌های مکرر به قدس و مسجدالاقصی است.
این گروه فلسطینی افزوده است: «پاسخ به جنایت‌های شهرک‌نشینان تحت حمایت ارتش رژیم صهیونیستی ضروری است.» جبهه خلق برای آزادی فلسطین تأکید کرد که ایجاد بازدارندگی در برابر تجاوزهای رژیم صهیونیستی، تلاش‌های مشترک و بالابردن وحدت میدانی در صفوف مبارزان مقاومت در کرانه باختری با هدف افزایش عملیات‌های مقاومت و دفاع از فرزندان ملت فلسطین در برابر جنایت شهرک‌نشینان و ارتش رژیم صهیونیستی را می‌طلبد.
منابع خبری نیز بامداد سه‌شنبه گزارش دادند، نیروهای مقاومت به ایست بازرسی و مواضع نیروهای صهیونیستی در جنوب نابلس حمله کردند. گروه مقاومت «عرین الأسود» اعلام کرد که این نیروها به پادگان و ایست بازرسی نظامیان صهیونیست در حواره واقع در جنوب نابلس حمله و به سوی آن تیراندازی کردند. همچنین نیروهای مقاومت ایست بازرسی نظامیان صهیونیست در نزدیکی شهرک صهیونیست نشین «دولیف» واقع در غرب رام الله را با بسته انفجاری هدف قرار دادند.

نظر شما