شناسهٔ خبر: 57876551 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دبیر علمی شعر فجر: تاکنون بیش از ۳۰۰۰ عنوان کتاب به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است

رضا اسماعیلی درخصوص آثار رسیده به دبیرخانه گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰۰ عنوان کتاب به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و آخرین تاریخ ارسال آثار دی‌ماه است، تجربه نشان داده که در روزهای پایانی روند ارسال آثار به دبیرخانه سرعت بیشتری می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، جشنواره بین‌المللی شعر فجر یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های ادبی و بزرگترین جایزه شعر در ایران است که از سال ۱۳۸۵ زمستان هر سال برگزار می‌شود. تاکنون شانزده دوره از این جشنواره برگزار شده‌است. روز شنبه این هفته رضا اسماعیلی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد به عنوان دبیر علمی این دوره منصوب شد. رضا اسماعیلی در سال‌های اخیر با نگاه تازه‌ای در حوزه شعر آیین،‌ شعر اجتماعی و شعر اعتراض فعالیت داشته است،‌ آثار او واکنش‌هایی را نیز در بین اهالی ادبیات داشته است،‌ او در سال‌های اخیر اغلب در حوزه پژوهش و نقد ادبی فعالیت داشته است.

از رضا اسماعیلی تاکنون بیش از ۴۰ عنوان کتاب به چاپ رسیده است. از آثار او می‌توان به «سحرنامه»، «سمت روشن دریا»، «لهجه شرقی عشق» و «بر بال ققنوس» اشاره کرد. در همین باره با وی به گفتگو نشستیم.

کار ویژه ما پاسداشت شعر و ادبیات فارسی

رضا اسماعیلی شاعر و دبیر علمی هفدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی شعر فجر با اشاره به این‌که کار ویژه ما تکریم شعر و شاعران است گفت: امسال هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر برگزار خواهد شد. برگزاری جشنواره در راستای اهدافی که برای آن تعریف شده، بزرگ ترین رسالت ماست. کار ویژه ما پاسداشت شعر و ادبیات فارسی، تکریم شعر و شاعران و فراهم کردن بستر مناسب برای حضور همه شاعران در بخش رقابتی این همایش ادبی است.

ولی سیاست‌های کلان، مبتنی بر اصول و ضوابطی است که در آیین نامه جشنواره تعریف شده است

وی در ادامه اظهار داشت: ما راهی را که بنیان‌گذاران و دبیران پیشین جشنواره برای باروری و بالندگی شعر و ادبیات میهن اسلامی هموار کرده‌اند، ادامه می‌دهیم. البته در هر دوره متناسب با ضرورت‌های فرهنگی نوآوری‌هایی در روند برگزاری جشنواره خواهیم داشت، بخصوص در بخش جنبی. ولی سیاست‌های کلان، مبتنی بر اصول و ضوابطی است که در آیین نامه جشنواره تعریف شده است. 

مؤلفه‌های داوری در جایزه شعر فجر!

اسماعیلی درخصوص نحوه داوری‌ها و معیارهایی که وجود دارد بیان کرد: فرآیند داوری‌ها در پنج بخش شعر کلاسیک، شعر نو (نیمایی و سپید)، محاوره، کودک و نوجوان، و «در باره شعر» با نظارت دبیر علمی و هیأت داوران، منطبق بر اصول و ضوابطی که در شیوه نامه اجرایی جشنواره تعریف شده است، صورت می‌گیرد. به صورت خلاصه، برخورداری از جوهره شعری و مؤلفه‌های زیباشناختی و مضمون و درونمایه ارجمند و انسانی از جمله مهم‌ترین معیارهای داوری است.

تاکنون بیش از ۳۰۰۰ عنوان کتاب(مجموعه شعر و پژوهش ادبی) به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است

دبیر علمی هفدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی شعر فجر درخصوص آثار رسیده به دبیرخانه گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰۰ عنوان کتاب(مجموعه شعر و پژوهش ادبی) به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. با توجه به این که آخرین تاریخ ارسال آثار طبق فراخوان جشنواره دهم دی‌ماه است، تجربه نشان داده که در روزهای پایانی روند ارسال آثار به دبیرخانه سرعت بیشتری می‌گیرد.

پایان پیام/

نظر شما