شناسهٔ خبر: 57873643 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

ناصر دهقانی، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

اعتراض فرانسوی‌ها در زمستان سخت

ناصر دهقانی، کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه ناآرامی های این روزهای فرانسه دنباله ناآرامی‌های شنبه‌های گذشته با حضور مردم این کشور است و بیشتر جنبه اجتماعی و اقتصادی دارد، گفت: جنگ اوکراین و ارسال تسلیحات و کمک‌های مالی اروپایی‌ها و آمریکایی برای مقابله با روسیه موجب شده است کشورهای اروپایی از دسترسی به منابع انرژی روسیه محروم بمانند و کار در زمستان برایشان سخت‌تر شده است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ فرانسه این روزها شاهد اعتراضات و ناآرامی های است که ریشه در مسائل اقتصادی و سیاست های خارجی این کشور نسبت به جنگ اوکراین دارد. ناآرامی هایی که به نوعی ادامه سریال شنبه اعتراضی در پاریس است.


گروهی از مردم فرانسه به تازگی در اعتراض به سیاست‌های دولت امانول مکرون، رئیس جمهور کشورشان علیه روسیه و عضویت فرانسه در سازمان نظامی ناتو در خیابان‌های پاریس تجمع کردند. سوخت و تأمین آن در بحبوحه سرمای بی امان این روزهای اروپا یکی از عمده مشکلاتی است که فرانسوی ها را به خیابان ها آورده است؛ شاخص های اقتصادی نیز این روزها نوید امیدبخشی را برای فرانسوی ها نمی دهند.


کارشناسان اقتصادی به تازگی در بررسی چندین شاخص ازجمله میزان صادرات، نرخ تورم و نرخ بهره به این باور رسیده اند، اقتصاد فرانسه در سال ۲۰۲۳ تنها ۰.۳ درصد رشد خواهد کرد. رقمی که انتظارات قبلی از رشد یک درصدی اقتصاد در این کشور را برآورده نمی کند و این رشد اندک می تواند به مشکلات دولت در مسیر تأمین بودجه دامن بزند.


این در حالی است که فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی با هدایت آمریکا برای مقابله با روسیه، علاوه بر ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به اوکراین، تاکنون تحریم‌های زیادی علیه مسکو اعمال کرده‌اند.

در این دوره بیشتر نارضایتی های اجتماعی و اقتصادی منشأ شکل گیری اعتراضات بوده است


ناصر دهقانی، کارشناس سیاست خارجی درباره اعتراضات در فرانسه به «راهبرد معاصر» گفت: ناآرامی های که این روزها شاهدیم، دنباله ناآرامی هایی است که شنبه ها با حضور مردم فرانسه و به طور خاص پاریس شاهد بودیم و بیشتر اعتراضات جنبه اجتماعی و اقتصادی دارد. فاصله طبقاتی میان اقشار مختلف جامعه و ناتوانی بخش زیادی از مردم در تأمین نیازهای اولیه خود، انرژی مورد نیاز و روند ناخوشایند اجتماعی  که شامل پایمال شدن حقوق زنان ، نادیده انگاشتن حقوق اقلیت ها به ویژه اعمال تبعیض های نژادی علیه جامعه سیاه پوستان می شود، زمینه های اعتراضات گذشته را در روزهای شنبه فراهم می کرد و این ناآرامی ها را می توان در ادامه همان ناآرامی های قبلی ارزیابی کرد.

 
وی افزود: در این دوره بیشتر نارضایتی های اجتماعی و اقتصادی منشأ شکل گیری اعتراضات بوده است. مشکلاتی که به طور خاص در تأمین انرزی و تهیه سوخت در فصل زمستان برای اروپایی ها پیش آمده و تأمین انرژی را در میانه فصل سرما برای آنها بسیار دشوار کرده است. گران شدن انرژی و سخت شدن امکان دستیابی به آن برای مردم، طبقات پایین را ناچار به روی آوردن به سوخت های سنتی و فسیلی ازجمله زغال سنگ و چوب کرده است. هرچند تأمین همین نوع سوخت هم برای مردم اروپا بسیار دشوار و آن ها را با مشکلاتی مواجه کرده است.


کارشناس سیاست خارجی یادآور شد: در این زمینه فرانسوی ها مقداری وضعیت بهتری نسبت به دیگر کشورهای اروپایی دارند و علت این موضوع نیز این است که فرانسوی ها بخش قابل توجهی از برق خود را از نیروگاه های برق اتمی تامین می کنند. اما همین وضعیت هم بخش قابل توجهی از مردم این کشور را به ستوه آورده است و به دنبال آن هستند دولت ها را به تجدید نظر در نوع روابط خارجی خود با روسیه و نیز نوع نگاه آنها به جنگ اوکراین وادارند.


دهقانی در پاسخ به سؤالی درباره تاثیرات جنگ اوکراین بر اعتراضات و ناآرامی های این روزهای فرانسه گفت: جنگ در اوکراین و ارسال تسلیحات و کمک های مالی و نوع نگاه اروپایی ها و آمریکایی به روسیه و نوع نگاه آنها به تعاملات نفتی و گازی با مسکو موجب شده است این کشورها از دسترسی به منابع انرژی روسیه محروم بمانند و این موضوع کار را برای اروپایی ها سخت کرده است و دامنه اعتراضات گسترده تر خواهد شد. اعتراضات دیگر به بحث های اجتماعی محدود نخواهد شد و حتی به مباحث اقتصادی که در اعتراض به فقر فراگیر است و به طبقات پایین جامعه فرانسه نیز محدود نخواهد شد. دسترسی به انرژی و سوخت در سرمای استخوان سوز فرانسه حیاتی و جدی است که به راحتی نمی توان از کنار آن گذشت.  بنابراین شاهد گسترده تر شدن اعتراضات در آینده خواهیم بود و اعتراضات حتی ممکن است خشونت بارتر شود.

 
کارشناس سیاست خارجی گفت: موضوعی که امروز مردم فرانسه را به خشم آورده و آنها را به خیابان ها کشانده است حتی در مراتب سخت تر و جدی تر برای دیگر کشورهای اروپایی وجود دارد. با وجود این، فرانسوی ها کمترین آسیب را از این موضوع می بینند، زیرا بخش قابل توجهی از انرژی فرانسه حاصل تولیدات نیروگاه ها و راکتورهای هسته ای است. برعکس در دیگر کشورهای اروپایی ازجمله آلمان، مجارستان و انگیس کمبود انرژی ضربات سخت تری را متوجه اقشار مختلف این کشورها کرده است.


وی افزود: تصاویر قبض های برق انگلیسی ها این روزها در فضای مجازی منتشر می شود و حکایت از افزایش چند برابری قیمت سوخت نسبت به زمستان گذشته دارد. در واقع تأمین گرما برای کشورهای اروپایی گران شده است و این اعتراضات برای سایر کشورهای اروپایی نیز هست.


این کارشناس سیاسی درباره چشم انداز جنگ اوکراین و بهره گیری آمریکا از بحران انرژی اروپا گفت: سختگیری های متقابلی که روسیه در مقابل تحریم های اروپا اعمال خواهد کرد، باعث تشدید بحران سوخت در اروپا خواهد شد. البته این بحران برای کشور آمریکا چندان بزرگ نیست، زیرا آنها به منابع عظیم نفت و گاز دسترسی دارند و حتی آن را به اروپایی ها به چندین برابر قیمت گذشته صادر می کنند.

تصاویر قبض های برق انگلیسی ها این روزها در فضای مجازی منتشر می شود و حکایت از افزایش چند برابری قیمت سوخت نسبت به زمستان گذشته دارد


وی افزود: شاید یکی از دلایلی که آمریکایی ها اصرار دارند تحریم ها هر چه سخت تر و دقیق تر اجرا شود، همین موضوع است که آنها می خواهند جای روسیه را به عنوان تأمین کننده انرژی اروپا بگیرند. با توجه به روشن نبودن افق و چشم انداز جنگ اوکراین و احتمال ادامه دار بودن آن در سال 2023 انتظار سخت تر شدن تأمین انرژی برای اروپایی ها می رود؛ مگر اینکه آنها تدابیری بیندیشند، ولی دست کم در کوتاه مدت چنین امکانی برای کشورهای اروپایی وجود ندارد.

 

نظر شما