شناسهٔ خبر: 57871090 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی :

باید رابطه بودجه سالانه با نفت قطع شود - مردم سالاری آنلاين

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت:معتقدیم که باید رابطه نفت با بودجه سالانه قطع شود .

صاحب‌خبر - به نقل از واحد مرکزی خبر ،حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی در نشست هم اندیشی همکاریهای نمایندگان مجلس و فعالان بخش خصوصی که در اتاق ایران برگزار شد افزود:حضور نمایندگان مجلس و روسای کمیسیون های مختلف بویژه کمیسیون های اقتصادی در این نشست نشان از اراده جدی مجلس بر همکاری نزدیک با بنگاه های اقتصادی کشور برای افزایش قدرت اقتصادی است.
وی گفت:چنانچه بخواهیم در این گونه نشست ها گره ای گشوده شود باید نگاه واقع بینانه داشته باشیم و مسائلی مطرح شود که البته ممکن است در برخی موارد خوشایند مدیران بنگاه های اقتصادی نباشد .
ابوترابی با بیان اینکه پارسال حدود ۲۴۰ میلیارد دلار ارزش نفت وگاز در اقتصاد کشور جریان یافت افزود : این در حالی است که بعضی از کشورهای همسایه ما که از آنها به عنوان کشورهای موفق هم یاد میشود تقریبا یک دلار از این سرمایه بزرگ را در اختیار نداشت اما چرا بنگاه های اقتصادی ما با این ظرفیت استثنایی با چالش و مشکلات جدی مواجه هستند .
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ادامه داد باید ریشه مشکلات را در نارسایی ها و کاستی های حوزه مدیریت ان هم در معنای عام چه در حوزه اجرا و چه در مجموعه بنگاه های اقتصادی جستجو کرد .
ابوترابی گفت:در شرایطی که داریم و دشمن برای ما بوجود آورده است باید تصمیمی اتخاذ کنیم که کاملا پشتوانه منطقی داشته باشد و ان عزم جدی برای قطع رابطه نفت و بودجه در دو سطح بودجه عمرانی وجاری و هدایت درامدهای نفتی به سوی اقتصاد ملی است .
وی در ادامه گفت:ما برای سرمایه گرانقدر نفت ، گاز و فرآوردهای نفتی ارزش جدی در اقتصاد کشور قائلیم و معتقدیم باید رابطه آن با بودجه سالانه کشور قطع شود .
وی گفت:دشمن فرصتی فراهم کرده و ما باید با عزم و اراده جدی در این مسیر قدم برداریم و قطعا این شرایط بستر مناسبی برای فعال شدن بنگاه های اقتصادی از این رو مدیران بنگاه های اقتصادی و اتاق ها باید این موضوع را در دستور کار قرار دهند .
ابوترابی ادامه داد:باید از این فرصت برای حرکتی پرشتاب در چرخه اقتصاد کشور با ارائه برنامه و راهکار به مجلس و دولت استفاده شود .
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : بخش خصوصی میتواند با اقدامات اصولی و منطقی خود دولت و مجلس را برای برداشتن قدم های کلیدی در این زمینه کمک کند که یکی از راههای ان پرداخت درست مالیات است .
وی گفت :امروز در شرایط ویژه ای هستیم و اگر می خواهیم از این معبر عبور کنیم نیازمندیم تا بخش خصوصی به وظیفه قانونی خود و به طور جدی با اعمال نظارت درون سازمانی در این حوزه عمل کند .
ابوترابی با بیان اینکه با این اقدام می توان رابطه بنگاههای اقتصادی و دولت را معنا دار کنیم افزود : یکی از علل اساسی در نظام های مثل کشور ما توجه لازم به بنگاههای خصوصی نمی شود ان است که برای اداره کشور نیازی به وجود انها ندارند که البته فعالان اقتصادی باید اثبات کنند که برای اداره کشور به انها نیاز است .
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:شرایطی برای ما بوجود آمده است که برای فروش نفت و فراورده های نفتی ، بنگاه های خصوصی و بخش غیر دولتی را دعوت کنیم .
وی با بیان اینکه معتقدیم که حتی در بخش های بالادستی نفت هم باید زمینه مشارکت بنگاه ها در چارچوب قانون فراهم شود.
وی گفت : امروز فرصتی فراهم شد که بخش خصوصی دعوت شود برای اینکه واسطه ای باشد برای تجارت نفت و فرآورده ها ان که دستاورد عظیمی است یعنی گشودن جدی راهی نو برای مشارکت بخش خصوصی برای اداره کشور .
ابوترابی گفت:نگاه اتاق بازرگانی و مجلس باید متمرکز بر این باشد که در کوتاه ترین زمان ممکن رابطه نفت و بودجه را قطع کنیم و نفت را در خدمت اقتصاد ملی قرار دهیم .
وی گفت : برای رسیدن به این مهم باید راهکارهای منطقی ارائه کرد .
نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاضر در هم اندیشی همکاریهای نمایندگان مجلس با فعالان بخش خصوصی در پایان این نشست در ضیافت افطار اتاق ایران نیز شرکت کردند

نظر شما