شناسهٔ خبر: 57866149 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

گزارش «ایران» از آخرین اقدامات دولت برای اجرای کامل رتبه بندی معلمان

۷۴۰ هزار معلم از مزایای رتبه یک بهره‌مند شدند

صاحب‌خبر -
اکرم رضایی ثانی
خبرنگار

مسئولان آموزش و پرورش در حالی اجرای کامل رتبه‌بندی فرهنگیان را در اولویت کاری خود گذاشتند که این مهم براحتی به دست نمی‌آید. قرار بود که رتبه‌بندی از ۳۰ شهریور سال ۱۴۰۰ اجرایی شود اما مشکلات و موانع کم نبودند از جمله کمبود بودجه و همچنین نقص مدارک معلمان در رتبه‌بندی که موجب تعویق و کند پیش رفتن آن شد اما آموزش و پرورش خود را موظف دانست مبلغ ۱۱ میلیون تومان برای معلمان شامل رتبه‌بندی واریز کند و سپس کم کم وارد فاز اجرای رتبه‌بندی معلمان شود. در این بین با طی شدن مراحل ثبت نام معلمان و درج مدارک آنها، اجرایی شدن هرچه زودتر رتبه‌بندی قوت گرفت. البته تلاش شد با استفاده از فرصت، مزایای رتبه یک (آموزشیار معلم) برای همه مشمولان منظور شود که در نهایت پس از تعیین رتبه نهایی، معوقات باقیمانده را نیز محاسبه کرده و بپردازد تا از این طریق مسیر رتبه‌بندی ساده‌تر و زودتر اجرا شود. با این تفاسیر شروع واریزها به عنوان مزایای رتبه آموزشیار معلم از آبان ماه مورد نظر بود و در آذرماه نیز احکام جاماندگان و افراد باقیمانده صادر شد.
با این برنامه‌ریزی‌ها و موانع متعددی که پیش پای آموزش و پرورش برای اجرایی نشدن رتبه‌بندی وجود داشت، دولت تلاش کرد رتبه‌بندی به مرحله اجرا برسد و حالا به گفته مسئولان مربوطه این ماه آغاز فرایند تعیین رتبه نهایی را شاهد خواهیم بود.
روز گذشته صادق ستاری فرد سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش طی گفت‌وگویی که با ایسنا داشته عنوان کرده است: مزایای رتبه یک (آموزشیار معلم) را تقریباً برای همه مشمولان پرداخت کرده‌ایم و ۷۴۰ هزار معلم از مزایای این رتبه برخوردار شده‌اند.
وی افزود: فرایند تعیین رتبه نهایی معلمان از مدتی پیش آغاز و تاکنون ۵۰ هزار نفر از همکاران توسط هیأت‌های ممیزه مناطق تعیین رتبه شده‌اند و در ادامه از این ماه این فرایند را به صورت جدی برای تعیین رتبه قطعی و نهایی معلمان ادامه می‌دهیم.
سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کار طی این دوماه بخوبی پیش رفته است، گفت: گروه‌های ارزیاب اعم از مدیران مدارس، ارزیابان حرفه‌ای و سایر عوامل درگیر در حوزه‌های ارزیابی، کار را در مرحله اول به سرانجام رساندند و اکنون طی ادامه مراحل به هیأت‌های ممیزه نواحی، مناطق و استان‌ها سپرده شده است.
ستاری فرد درباره روال کار هیأت‌های ممیزه مناطق و استان‌ها توضیح کوتاهی ارائه کرد و گفت: دو رتبه «آموزشیار معلم» و «مربی معلم» در هیأت ممیزه مناطق، رتبه «استادیار» در هیأت ممیزه استانی و دو رتبه «دانشیار معلم» و «استاد معلم» در هیأت ممیزه ستاد مرکزی وزارتخانه تعیین می‌شود.
وی ادامه داد: در تلاشیم این اقدام مهم را بر اساس ضوابط تعیین شده در قانون به سرانجام برسانیم؛ باید سازکار رسیدگی به اعتراضات نیز پیش‌بینی شود. آیین نامه الزام کرده که تمام فرایند رتبه‌بندی در بستر سامانه انجام شود که خوشبختانه توسط مرکز فناوری اطلاعات وزارتخانه دنبال شد.
پیش از این نیز معاونت برنامه‌ریزی آموزش و پرورش خبر داده بود که احکام رتبه‌بندی ۸۰۲ هزار معلم صادر شده است. مزایای رتبه‌ «آموزشیار معلم» هم واریز می‌شود و ترمیم حقوق برای افراد جامانده انجام شده است. ۸۰ درصد معلمان مزایای رتبه یک رتبه‌بندی را ماه گذشته همراه با معوقات هشت ماهه دریافت کردند. ۲۰ درصد باقیمانده فرهنگیان هم تا پایان آذرماه مزایای ۹ ماه گذشته را دریافت می‌کنند.
با تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته، بعضاً مجلس نسبت به عملکرد وزارت آموزش و پرورش در اجرای رتبه‌بندی انتقاد کرده است. صبح روز گذشته محمد وحیدی نماینده بجنورد و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر آموزش و پرورش درخصوص وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان، عدم همکاری در ساماندهی نیروهای غیررسمی و بی‌توجهی به اجرای کامل قانون رتبه‌بندی و جامع ایثارگری سؤال کردند.
پیش‌تر عنوان شد معلمان طرح مهرآفرین هم در ذیل رتبه‌بندی قرار خواهند گرفت؛ مهرآفرین طرحی بود که در سال ۱۳۹۱ برای استخدام ۵۰۰ هزار نیرو از جمله معلمان ارائه شد که طبق آن افراد به جای شرکت در یک آزمون استخدامی سراسری، با آزمونی که توسط استانداری‌ها برگزار می‌شد شرکت کرده و بر اساس نیاز هر استان پذیرفته و مشغول به کار شدند. اغلب این افراد در حال حاضر به طور غیر رسمی، استخدام آموزش و پرورش هستند حتی بعضی از آنها بیش از ۱۵ سال سابقه کار دارند.
بر این اساس قرار شد که آزمونی به صورت درون سازمانی، توسط آموزش و پرورش و به صورت سراسری برگزار شده که این گروه از معلمان تعیین تکلیف شوند و وضعیت آنها نیز در رتبه‌بندی معلمان مشخص گردد. سپس در یک جلسه علنی مجلس تصمیم بر آن شد که هیچ آزمونی از معلمان طرح مهرآفرین گرفته نشود اما در عین حال مشمول رتبه‌بندی شوند و وزارت آموزش و پرورش ملزم به صدور کد شناسه از اول مهر سال ۱۴۰۱ برای آنها است. همچنین در جریان بررسی ماده ۲ این لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون آموزش تصمیمی مهم اتخاذ شد که بر این اساس تمامی نیروهای آموزشی که در بخش اداری آموزش و پرورش فعال هستند نیز شامل قانون رتبه‌بندی معلمان شوند که تعداد آنها بیش از ۳۰ هزار فرهنگی فعال در بخش اداری آموزش و پرورش می‌شود. بنابراین تنها مانعی که برای اجرای رتبه‌بندی وجود دارد کمبود منابع مالی است.

نظر شما