شناسهٔ خبر: 57810659 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار : میرزا کوچک جنگلی پرچم مبارزه‌طلبی در برابر استکبار را از گیلان برافراشت

رشت - ایرنا - استاندار گیلان گفت : میرزا کوچک جنگلی بعنوان یک طلبه زمانی که صدای مشروطه خواهی در حال خاموش شدن بود پرچم مبارزه طلبی را در گیلان برافراشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی روز پنجشنبه در اجلاسیه پایانی نخستین کنگره بین المللی میرزا کوچک خان جنگلی گفت: کنگره میرزا در این دولت پایه‌گذاری شد چون برخی جریان ها بدنبال سوء استفاده از مظلومیت میرزا برای جریان خاصی بودند اما میرزا متعلق به همه گیلان و ایرانیان است.

وی گفت: شاخص عملکردی در زمان حضور میرزا کوچک، اسلام‌خواهی او بود. بزرگ مرد مبارزی که متعلق به گیلان نبود و تجزیه‌طلبی را مطرح نکرد میرزا مسلمان بود و اعتقادی راستین به اسلام داشت. مردی عدالتخواه، آزادیطلب، استقلال خواه و سازش ناپذیر بود اینها مولفه‌های میرزا است که باید به نسل حال و آینده منعکس و منتقل کنیم.

وی ادامه داد : امروز همه ما موظفیم واقعیت‌های مبارزات میرزا را نشان دهیم و این زمان فرصت و توفیقی است که خداوند به ما داده و باید از آن در این راستا بهره گیریم.

عباسی تصریح کرد: با استناد به تاریخ، میرزا به خدا توکل می کرد و همزمان با استبداد و استعمار مبارزه کرد و بر اساس اعتقادات خود تسلیم پیشنهادات دشمن نشد.

وی ادامه داد: سالها بعد از نهضت جنگل بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به سال ۴۲ حرکتی را آغاز کرد که ثمره آن انقلاب اسلامی ۵۷ بود.

وی گفت: میرزا در جان و دل ما جای دارد و از فرزندان گیلان است. امروز دبیرخانه کنگره میرزا در اسناد ملی و یا در کتابخانه رشت پایه گذاری خواهد شد و موزه میرزا را راه اندازی میکنیم که اسناد و دستاوردهای اساتید در آن جا جمع می‌شود تا مبنایی برای شناخت میرزا در عرصه های بین المللی باشد وتلاش ما بر آن است دین خود را در این بخش ادا کنیم.

نهضت بزرگ میرزا از نفوذی ها ضربه خورد

نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت نیز در این کنگره با بیان اینکه نهضت بزرگ میرزا از نفوذی ها ضربه خورد، گفت: نفوذی ها در هر حرکت و نهضتی به دنبال ضربه زدن هستند اما رهبر باید بصیرت داشته باشد.

آیت الله رسول فلاحتی ادامه داد: برخی ناخواسته و برخی خواسته در مسیر خواستگاه دشمن حرکت می کنند اما اگر انسان در مسیر تعالی دینی قرار گیرد و نگرش توام با بصیرت داشته باشد و دین پیرامونی خود را بشناسد چشم و گوش بسته رهبرش باشد در این مسیر گرفتار نمی شود.

وی بیان کرد: بعد از انقلاب نسلی رویید که در این مسیر پرورش یافته و با این نگاه آشنا است. نفوذی ها با سیاه نمایی نقاط کور را پررنگ می کنند.

وی عنوان کرد: یکی از عللی که باعث شد میرزا را در سالهای پایانی عمرش هیات اتحاد اسلام را در گیلان شکل دهد و جمعی از مبارزان را در کنار هم جای دهد تلاوت آیه به آیه های قرآن بود.

وی افزود: میرزا در سایه خودی ها و غیر خودی ها تنهاشد. رهبران نهضت ها باید بصیرت و ظرفیت و تحمل بالایی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی بصورت گسترده با نفوذی ها مواجه بود اما زیر نظر بصیرت رهبری فرزانه و هوشمندی مردم این انقلاب را حفظ شده و می شود.

وی خاطر نشان کرد: میرزا اهل دیانت و بصیرت بود و رمز مانایی او در تاریخ اسلام و دنیای اسلام مانوس بودنش با آیات قرآن است و باید این شهید را به نسل های آینده بشناسانیم.

میرزا کوچک می تواند محور آزادی خواهان جهان باشد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و دبیر اولین کنگره بین المللی‌ میرزا کوچک جنگل این کنگره را فرصتی برای باز شناسی این شهید بزرگوار دانست و گفت : میرزا این مرد آزاده در قاموس و فرهنگ ایران اسلامی مغفول مانده بود.

رضا ثقتی تصریح کرد: عهد بستیم فقط نام پرآوازه این شهید را در اطلس ایران اسلامی و در عرصه های بین المللی برافراشته کنیم. این شخصیت همچنان می تواند محور آزادی خواهان جهان باشد.

وی اضافه کرد: در نظر داریم دبیرخانه دائمی بنیاد را در این استان راه اندازی کنیم تا در تمام سال مامنی برای معرفی این چهره هویت ساز باشد.

نظر شما