شناسهٔ خبر: 57797470 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ادعای رسانه‌ ترکیه‌ای: حزب خلق ترکیه به بشار اسد وعده خروج نظامیان و غرامت داده است

یک روزنامه ترکیه‌ای مدعی شد که یکی از احزاب اپوزیسیون در این کشور به رئیس‌جمهور سوریه وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات ترکیه، نیروهای این کشور را از سوریه خارج خواهد کرد و به دمشق خسارت مالی پرداخت خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه ترکیه‌ای «Türkiye Gazetesi» به‌تازگی در مدعی شد که حزب اپوزیسیون جمهوری خلق ترکیه (CHP) نامه‌ای برای «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه ارسال کرده و در آن از وعده خارج کردن نیروهای ترکیه از سوریه و پرداخت غرامت به دمشق سخن گفته است.

به گزارش امشب (چهارشنبه) روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» به نقل از روزنامه Türkiye Gazetesi، در این ادعا آمده است: «زمانی که ما به قدرت برسیم، متعهد می‌شویم تمام نیروهایمان را از خاک سوریه از جمله ادلب خارج کنیم و به خواسته‌های دولت سوریه عمل کنیم و غرامت بپردازیم.»

این روزنامه ترکیه‌ای مدعی شد که این حزب ترکیه‌ای قصد دارد با دادن این وعده‌ها دیدار احتمالی میان «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و همتای سوری او را برهم بزند.

طبق این ادعا، احزاب اپوزیسیون در ترکیه از جمله حزب جمهوری خلق، حزب دموکرات، حزب پیروزی، حزب میهن، حزب خوب ترکیه، حزب سعادت در پنج ماه گذشته هفت درخواست برای دیدار با رئیس‌جمهور سوریه ارسال کرده‌اند.

این روزنامه ترکیه‌ای همچنین ادعا کرد توانسته از وزارت خارجه سوریه اطلاعاتی به دست آورد که نشان می‌دهد «حسن آک گول» و «محمد گوزال منصور» از اعضای حزب جمهوری خلق ترکیه  از طریق حزب بعث در سوریه برای رئیس‌جمهور سوریه نامه‌‌ای ارسال کرده‌اند.

براساس این ادعا در نامه مذکور آمده است: «روزهای [ریاست] اردوغان به شمار افتاده است و هر دیداری می‌تواند آینده انتخابات را تحت الشعاع قرار دهد، لذا زمانی که ما به قدرت برسیم متعهد می‌شویم تمام نیروها را از خاک سوریه از جمله ادلب خارج کنیم و به مطالبات دولت سوریه پاسخ مثبت دهیم و غرامت بپردازیم.»

این ادعا در حالی مطرح شده است که پیش از این، «اورهان میراوغلو» عضو حزب عدالت و توسعه -حزب حاکم بر ترکیه- خبر داده بود که دمشق با دیدار رجب طیب اردوغان و بشار اسد رئیس جمهور سوریه مخالفت کرده است.

میراوغلو به خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود که سوریه درخواست آنکارا برای دیدار بین اردوغان و اسد را رد کرده است. وی در عین حال مدعی شد که سوریه قصد دارد این دیدار را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه موکول کند.

پایان پیام/

نظر شما