شناسهٔ خبر: 57783629 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

حسن عبدلیان‌پور، رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه:

منع دسترسی به پرونده قانونی است، نقدی به قوه قضاییه وارد نیست

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه از نظارت بر عملکرد وکلای تسخیری خبر داد و در خصوص منع دسترسی به پرونده‌های امنیتی توضیحاتی را ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

حسن عبدلیان پور، رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه درباره ادعای عدم دسترسی به وکیل متهمان اعتراضات اخیر اظهار کرد: بر اساس تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری، در پرونده های امنیتی از برخی از وکلایی که مورد وثوق قوه قضائیه است، استفاده می شود. 

به گزارش فارس، وی در خصوص استفاده از وکیل تسخیری برای متهمین اعتراضات اخیر توضیح داد: به این افراد در دادگاه اعلام می شود که آیا توانایی پرداخت حق‌الوکاله را دارند یا خیر، اگر فرد بگوید امکان پرداخت این هزینه برای دفاع از خود را ندارد، و همچنین برای متهمینی که به سن قانونی نرسیده‌اند، از سوی محاکم قضائی به مراکزی همچون مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضائیه اعلام می‌شود، از سوی این مراکز وکیل تسخیری برای این افراد تعیین می شود. 

وی با اشاره به اینکه وکلای تسخیری همان وکلای تعیینی هستند، تشریح کرد: بی شک وکلای باوجدان مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضائیه بین پرونده‌های تسخیری و یا تعیینی خود تفاوتی را قائل نمی‌شوند و در تمامی مراحل محاکمه و فرآیند دادرسی شرکت می‌کنند. این حرف را با اطلاع دقیق عرض می‌کنم چرا که در این خصوص هیئت نظارتی وجود دارد و عملکرد وکلای تسخیری رصد می‌شود. 

عبدلیان پور اظهار کرد: در مرکز وکلای قوه قضائیه تا‌کنون با وکیل تسخیری که بین پرونده‌های تعیینی و تسخیری خود تفاوتی قائل شود، برنخورده‌ایم. این هجمه ها از سوی معاندین و شبکه های فارسی زبان ضد ایرانی با هدف تخریب دستگاه قضائی کشور و وکلا مطرح می شود. 

وی در خصوص ادعای برخی از خانواده‌های متهمین اعتراضات اخیر مبنی بر عدم دسترسی به پرونده متهم اظهار کرد: بازپرس در پرونده ‌های امنیتی در صورت لزوم می تواند در مراحل تحقیقات فرآیند دادرسی،  قرار منع دسترسی به پرونده را صادر کند تا برخی افراد از جمله وکیل متهم به پرونده دسترسی نداشته باشد. 

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه با اشاره به قانون منع دسترسی به پرونده اظهار کرد: این امر قانونی است و در این رابطه نقدی به قوه قضائیه وارد نیست. در این امر که یک موضوع طبیعی است هجمه های زیادی به قوه قضائیه، قضات عزیز و شجاع و وکلای ما وارد شد.

عبدلیان پور با بیان اینکه برخی مغرضانه هجمه‌هایی علیه نظام وارد کردند و به‌صورت سازمان یافته دست به اقداماتی زدند، برخی دیگر نیز بر اثر هیجانات لحظه‌ای دست به اقداماتی زدند، که این اقدامات در قانون جرم‌انگاری شده، اظهار کرد: با تاکیدات مقام معظم رهبری و نگاه ویژه رئیس قوه قضائیه به بهانه پیروزی تیم ملی کشورمان آزاد شدند. 

وی با اشاره مدیریت رئیس قوه قضائیه  در اعتراضات اخیر اظهار کرد: افرادی که مغرضانه دست به اغتشاش زده بودند و برخی دیگر بر اثر احساسات و هیجانات لحظه ای دست به اقداماتی زده بودند، به خوبی شناسایی شدند و رئیس قوه قضائیه نیز به دنبال کمک به این افراد بودند از همین رو رسیدگی به موضوعات مربوط به دانشجویانی که در ناآرامی ها شرکت داشتند را به کمیته انضباطی دانشگاه واگذار کردند. همچنین رسیدگی به تعداد محدودی از وکلایی که در اغتشاشات اخیر دست به اقداماتی زده بودند را نیز به مرکز وکلای قوه قضائیه سپردند. این وکلا که حدود پنج نفر بودند تنها تذکراتی داده شد. از همین رو از سوی صنف وکلا از ریاست قوه قضائیه تشکر می‌کنم. 

برچسب‌ها:

نظر شما