شناسهٔ خبر: 57780706 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

واکسینه شدن بیش از ۹۹ درصد کودکان خراسان رضوی در برابر سرخک

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون بیش از ۹۹ درصد گروه هدف جمعیت زیر پوشش این دانشگاه در برابر سرخک واکسینه شده اند.

صاحب‌خبر -

دکتر زهرا نهبندانی رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از علل عمده عدم اقدام برای واکسیناسیون در این درصد کم این است که برخی از این افراد مخالف با واکسن و معتقد به درمان سنتی هستند و برخی افراد نیز به دلیل ابتلا به بیماری یا مشکلات خاص نظیر حساسیت به اجزاء واکسن قادر به تزریق واکسن نیستند.

وی افزود: بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سینا از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون ۱۲۳ هزار و ۱۹۷ نفر واکسن سرخک را در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی دریافت کرده‌اند که از این تعداد افراد واکسینه شده بیش از ۶۷ درصد و معادل ۸۳ هزار و ۹۳ نفر در مشهد بوده‌اند.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سینا، ۲۱۰هزار و ۸۴۲ نفر از جمعیت زیر پوشش این دانشگاه واکسن سرخک دریافت کردند.

نهبندانی با بیان این که گروه هدف واکسیناسیون سرخک، کودکان هستند که در دو نوبت ۱۲ ماهگی و ۱۸ ماهگی این واکسن را دریافت می‌کنند بیان کرد: واکسیناسیون سرخک برای افراد بزرگسال در شرایط خاص و با تجویز پزشک انجام می‍‌شود. راه‌های انتقال بیماری سرخک از فرد به فرد از طریق ذرات آئروسل و نیز تماس مستقیم با ترشحات بینی و گلوی فرد بیمار است.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریج کرد: واکسیناسیون به موقع بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری سرخک است و در صورتی که فرد مبتلا در منزل بستری است باید حتی الامکان سایر افراد خانواده، به ویژه کودکان، در تماس نزدیک با وی نباشند.

نظر شما