شناسهٔ خبر: 57769854 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

از واکنش حماس به شهادت اسیر فلسطینی تا واکنش سازمان ملل به تبعید فعال حقوق بشری

جنبش حماس شهادت ناصر ابوحمید اسیر فلسطینی را که به علت سهل‌انگاری صهیونیست‌ها به شهادت رسید محکوم کرد. از سوی دیگر سازمان ملل تبعید یک فعال حقوق بشری فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی را غیرقانونی خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) شهادت اسیر ناصر ابوحمید را به عموم ملت فلسطین تسلیت گفت. 

حماس: سیاست قصور پزشکی باید متوقف شود

حازم قاسم، سخنگوی حماس در بیانیه‌ای تأکید کرد که شهید ناصر ابوحمید تا لحظات آخر به مبارزه ادامه داد و نماینده همه ملت فلسطین بود. شهادت ابوحمید جنایت بزرگی است که رژیم صهیونیستی در حق این اسیر، دیگر اسرا و عموم ملت فلسطین مرتکب شد.
وی تصریح کرد که این جنایت باید با تشدید رویارویی و مقابله با دشمن صهیونیستی جهت توقف سیاست کوتاهی پزشکی در حق اسرا پاسخ داده شود.
سخنگوی حماس تأکید کرد که سیاست کوتاهی و اهمال پزشکی بیانگر اوج جنایات سازمان زندان‌های صهیونیستی در حق اسرا است. حازم قاسم با اشاره به اینکه مسئله اسرا همواره در رأس اولویت‌های جنبش حماس قرار دارد تصریح کرد که حل و فصل قضیه آنان نه با بهبود اوضاع معیشتی در داخل زندان‌ها، بلکه با آزادی‌شان خواهد بود.
 ناصر ابوحمید 50 ساله که سرطان مبتلا بود، روز گذشته بر اثر وخامت حالش به کما رفت و به بیمارستان اسرائیلی آساو هروویه منتقل شد و در نهایت بامداد امروز بر اثر وخامت حالش به شهادت رسید.

باشگاه اسرای فلسطین اعلام کرد: این اسیر 51 روز پس از مرخصی از درمانگاه زندان رمله به کما رفته بود که به بیمارستان رژیم صهیونیستی منتقل شد. در بیانیه باشگاه اسرا آمده حمید به مرحله بدون بازگشت رسیده بود و پس از وخامت حالش هر لحظه احتمال شهادتش وجود داشت.

اشغالگران مصمم بودند با ادامه بازداشت ابوحمید و مخالفت با همه تلاش‌ها برای آزادی او و بازگشت وی در آخرین لحظات زندگی به آغوش خانواده به جنایت‌های خود در حق وی ادامه دهند.

سپتامبر گذشته، پزشکان پس از وخامت حال این اسیر فلسطینی در اثر بیماری صعب العلاجی که از آن رنج می‌برد گفتند که ابوحمید آخرین روزهای زندگی خود را سپری می‌کند.

ناصر ابوحمید یکی از پنج برادر زندانی «نصر، شریف، محمد و اسلام» است که همگی به حبس ابد محکوم شده‌اند و ناصر مدت 30 سال در زندان‌های اشغالگران بوده و طولانی‌ترین مدت حبس کنونی از سال 2002 بود که 21 سال متوالی به طول انجامید.

با شهادت اسیر ناصر ابوحمید شمار شهدای اسرا فلسطینی به 233 نفر رسیده که 78 نفر به دلیل سهل‌انگاری پزشکی بوده است.

سازمان ملل تبعید فعال حقوق بشری را محکوم کرد

سازمان ملل تبعید اسیر فلسطینی، صلاح الحموری به فرانسه توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. جرمی لورنس، سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در این باره تاکید کرد که قوانین بین‌الملل اخراج و تبعید افراد از اراضی اشغالی را ممنوع دانسته و صراحتاً بر غیرقانونی بودن اجبار این افراد به اعلام وفاداری به دولت اشغالگر تأکید دارد.
لورنس در بیانیه‌ای اعلام کرد که اخراج افراد مورد حمایت از سرزمین‌های اشغال شده، نقض صریح کنوانسیون چهارم ژنو و جنایت جنگی است. رژیم صهیونیستی این اسیر فلسطینی را که مارس گذشته بازداشت شده بود، آزاد و به فرانسه تبعید کرد.
این اسیر 37 ساله فلسطینی مارس گذشته پس از بازداشت بدون هرگونه اتهامی به 3 ماه بازداشت موقت محکوم شد. لورنس ضمن محکوم کردن تبعید الحموری به فرانسه، نسبت به پیام هولناکی که او در رابطه با وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین برای فعالان حقوق بشر و نهادهای حقوقی بین‌المللی ارسال کرده، ابراز نگرانی کرد. وی خواستار لغو فوری حکم تبعید این اسیر فلسطینی شد.

یورش صهیونیست‌ها به منزل آزاده فلسطینی

نظامیان اشغالگر اسرائیلی بامداد امروز سه شنبه به منطقه واد معالی در بیت لحم یورش برده و منزل یک مبارز تحت تعقیب فلسطینی را محاصره کردند.در پی یورش نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی به این منطقه، مبارزان مقاومت با آنان وارد درگیری مسلحانه شدند.
صهیونیست‌ها منزل عیاد الهریمی اسیر آزاده فلسطینی را محاصره کردند و از او خواستند خود را تسلیم کند. الهریمی قبلا نیز تحت تعقیب سرویس های اطلاعاتی تشکیلات خودگردان بوده است. 
سرویس‌های امنیتی فلسطینی چند روز پیش به بیت لحم حمله کرده و قصد بازداشت الهریمی را داشتند و حتی به سمت منزل وی نیز تیراندازی کردند. منابع محلی می‌گویند که اشغالگران اسرائیلی با وجود درگیری مسلحانه شدید در بیت لحم نتوانستند الهریمی را اسیر کنند.

انتهای پیام

نظر شما