شناسهٔ خبر: 57760228 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

ایران هیچ توجیه صلح‌آمیزی برای توسعه برنامه هسته‌ای ندارد!

اقتصاد ایران: سه کشور اروپایی عضو برجام درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، ادعای نقض برجام از سوی ایران را تکرار و اعلام کردند: ایران هیچ توجیه صلح‌آمیزی برای توسعه برنامه هسته‌ای ندارد !

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، نمایندگان انگلیس، آلمان و فرانسه با صدور بیانیه‌ای مشترک از تداوم نقض قطعنامه ۲۲۳۱، اعلام کردند: ایران به مدت 3.5 سال تعهدات در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نقض کرده و همچنان به گسترش برنامه هسته ای درحالی که تعهدات را به میزان قابل توجهی کاهش داده، ادامه می دهد.

ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای این اقدامات که خطرات مرتبط با اشاعه تسلیحات اتمی را به همراه دارد، ندارد. برنامه هسته ای ایران هرگز به این اندازه پیشرفته نبوده است. گام‌های اخیر ایران برای تولید اورانیوم با غنای 60درصد و با نادیده گرفتن اطلاع رسانی‌های تهران به آژانس اتمی نگران‌کننده است. زیرا توانایی آژانس برای نظارت و راستی‌آزمایی بخش مهمی از فعالیت‌های هسته‌ای را به حالت تعلیق درآورده و این امر تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای آن را دشوارتر می‌کند. ایران ملزم به همکاری با آژانس اتمی برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده است.

ایران به انجام فعالیت های موشکی بالستیک که با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ناسازگار است، ادامه می دهد. از جمله آزمایش وسایل پرتاب فضایی که از فناوری قابل استفاده برای توسعه موشک های بالستیک دوربرد و برد قاره پیما است. اشاعه تسلیحات ایران تهدیدی واقعی و قابل توجه برای منطقه و کل جامعه بین المللی است و فعالیت بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه را محکوم کرده و از ایران درخواست می‌شود تمام فعالیت‌ها و اشاعه موشک‌های بالستیک مغایر با قطعنامه 2231 و سایر قطعنامه‌های شورای امنیت را متوقف کند.

از ماه اوت، ایران صدها پهپاد به روسیه منتقل کرده که از آنها برای کشتن غیرنظامیان و هدف قرار دادن زیرساخت‌ها استفاده کرده است. چنین انتقالاتی که ناقض قطعنامه 2231 محکوم است، حملات بی رویه علیه جمعیت های غیرنظامی و زیرساخت ها جنایت جنگی است. تروئیکا به ایران نسبت به ارسال تسلیحات بیشتر به روسیه به‌ویژه هرگونه موشک بالستیک کوتاه‌ برد که باعث تشدید تنش می‌شود، هشدار می‌دهد و دبیرکل سازمان ملل متحد را تشویق کرده تا هرگونه شواهدی مبنی بر انتقال اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری یا خدمات مرتبط مغایر با این قطعنامه را بررسی و گزارش دهد.

ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند و باید از حمایت از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین خودداری و از تکثیر سلاح‌های متعارف برای بازیگران دولتی و غیردولتی در خاورمیانه جلوگیری کند. چنین فعالیت‌هایی در کنار سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مسالمت‌آمیز توسط ایران، تنها منجر به انزوای بیشتر ایران از جامعه بین‌المللی خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

برچسب‌ها:

نظر شما