شناسهٔ خبر: 57747282 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با تغییر الگوی کشت

هدف‌گذاری تولید ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تن محصولات زراعی در سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از تبیین الگوی کشت محصولات زراعی خبر داد و گفت: بر اساس این برنامه در سال زراعی جاری ۱۵۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر کشت ۳۳ محصول عمده زراعی خواهد رفت که تولید ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تن از این محصولات هدف‌گذاری شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحمدرضا سیدحسینی شامگاه شنبه در نشست ستاد بحران سیستان و بلوچستان که با محوریت حوزه کشاورزی استان برگزار شد، با اشاره به برنامه ابلاغی الگوی کشت محصولات زراعی استان اظهارداشت: برای تحقق برنامه پیش‌بینی شده این سازمان در استان یعنی کشت ۳۳ محصول در سال زراعی پیش رو، یک‌هزار و ۶۳ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز است.

وی افزود: تمهیدات سازمان جهادکشاورزی برای اجرای طرح الگوی کشت، تامین بذور، انواع کودهای پایه، ماشین آلات و ادوات کشاورزی، بیمه و خرید تضمینی محصولات و برنامه‌های آموزشی ترویجی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون در قالب کشت پاییزه ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت محصولات زراعی رفته است.

وی با اشاره به اهمیت تغییر الگوی کشت اظهارداشت: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان از بحران منابع آبی رنج می‌برد اجرای طرح اصلاح الگوی کشت راهبردی هوشمندانه برای افزایش بهره‌وری انرژی و تعادل بخشی به بازار کشاورزی استان در اولویت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

حسینی افزود: طرح اصلاح الگوی کشت موجب ارتقای بهره‌وری آب کشاورزی و کاهش مصرف انرژی می‌شود و اجرای این طرح کمک زیادی به حل بحران خشکسالی و کمبود آب در بخش کشاورزی می‌کند.

وی ادامه داد: در این طرح کاشت محصول نیازسنجی شده و محصولات آب‌بر با توجه به نیاز سیستان و بلوچستان و کشور تولید و بر اساس مقدار نیاز بازار کشت می‌شود و از طرفی محصولات استراتژیک از جمله غلات، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی در این طرح مورد تاکید است و رعایت الگوی کشت باید در تمام سطح اراضی انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: مشوق‌هایی در اجرای این طرح برای کشاورزان در نظر گرفته شده و ارائه تسهیلات برای خرید انواع ماشین آلات بخش کشاورزی، اختصاص یارانه به انواع کود و بذور برای کشاورزان از جمله این مشوق‌ها است.

وی تصریح کرد: با رعایت این الگو در سطح زمین‌های کشاورزی، نه محصولی کم کشت خواهد شد و نه محصولی بیش از نیاز تولید می‌شود و در این صورت بازار نیز به خوبی کنترل خواهد شد.

حسینی گفت: استفاده از راهبرد تغییر الگوی کشت یکی از مهمترین این سیاست هاست که می‌تواند موجب حفظ حیات و پایداری کشاورزی سیستان و بلوچستان حتی در شرایط کم آبی باشد که تمرکز بر اجرای این راهبرد در اولویت برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است.

نظر شما