شناسهٔ خبر: 57745048 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نفس‌های به شمار افتاده؛‏ تداوم آلودگی هوای تهران تا چهارشنبه/ ثبت اولین روز آلوده هوای پایتخت با آلاینده «دی‌اکسید گوگرد»/ رییس اورژانس: آمار ماموریت‌های قلبی و تنفسی اورژانس طی روزهای اخیر افزایش یافته است

صاحب‌خبر -

شفقنا– مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره افزایش غلظت آلاینده‌ها طی هفته گذشته اظهار کرد: طی هفته گذشته به‌ویژه حد فاصل ۲۲ تا ۲۵ آذر افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسیدگوگرد به خصوص در ساعات میانی روز، بسیار فراتر از حد استاندارد قرار داشت.مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بررسی اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای پایتخت در روز‌های گذشته، از افزایش ساعتی غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد در برخی ایستگاه‌ها خبر داد.دکتر سید محمدمهدی میرزائی قمی در گفتگو با ایسنا درباره افزایش غلظت آلاینده‌ها طی هفته گذشته اظهار کرد: طی هفته گذشته به‌ویژه حد فاصل ۲۲ تا ۲۵ آذر افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسیدگوگرد به خصوص در ساعات میانی روز، بسیار فراتر از حد استاندارد قرار داشت.

وی افزود: در ایستگاه‌های واقع در پهنه‌های غربی و جنوبی شهر بیشتر از ایستگاه‌های سایر نقاط شهر شاهد افزایش شاخص این آلاینده بودیم. اولین روز آلوده از منظر آلاینده دی‌اکسیدگوگرد از ابتدای سال در روز پنج‌شنبه (۲۴ آذر) اتفاق افتاد.میرزائی قمی در ادامه اظهار کرد: بررسی وضعیت شاخص این آلاینده در شهر تهران از سال ۹۴، نشان می­‌دهد که با وجود ثبت شاخص فراتر از حدود مجاز در برخی از ایستگاه­‌ها در سال­‌های گذشته، هیچ‌گاه میانگین شاخص برای کل شهر تهران وارد شرایط آلوده نشده و پنج‌شنبه هفته گذشته، اولین روز آلوده به لحاظ آلاینده دی‌اکسیدگوگرد در طی هفت سال گذشته است.

وی ادامه داد: بررسی آلاینده دی‌اکسید گوگرد در شهر تهران طی سال­‌های گذشته نشان داده که عمدتاً در نیمه دوم سال به دلیل افزایش شرایط سکون نسبی و پایداری جو، شاهد شرایط نامطلوب­‌تری برای این آلاینده هستیم و افزایش غلظت آن در ساعات میانی روز طی هفته گذشته، نشان‌دهنده تأثیر منابع غیر ترافیکی در وقوع این رویداد است.میرزائی قمی در پایان تصریح کرد: موضوع مذکور، تولید این آلاینده به علت استفاده از سوخت‌های پُرگوگرد در منابع ثابت است.

تداوم آلودگی هوای تهران تا چهارشنبه

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران وضعیت جوی این استان، بارش برف در ارتفاعات، تداوم آلودگی هوا تا چهارشنبه همچنین کاهش دما تا پایان هفته پیش‌بینی می‌شود. به گزارش ایسنا، بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی و پیش‌یابی مدل‌های عددی وضعیت جوی استان تهران طی چند روز آینده، آسمانی کمی ابری تا نیمه ابری، در مناطق پرتردد شهری با توجه به پایداری نسبی جو و عدم وزش باد قابل ملاحظه، ادامه شرایط آلودگی هوا تا روز چهارشنبه (۳۰ آذرماه) پیش‌بینی می‌شود.

از سه‌شنبه بعدازظهر تا اوایل صبح چهارشنبه با گذر امواج ضعیف تراز میانی جو، در اکثر مناطق استان افزایش ابر، گاهی وزش باد به‌ویژه در ساعات بعدازظهر روز سه‌شنبه و چهارشنبه در نواحی غربی و جنوبی به صورت موقت موجب کاهش آلاینده‌ها طی دو روز مذکور به‌ویژه در ساعات پایانی شب خواهد شد.در نوار شرقی و شمال شرقی استان بارش پراکنده باران و برف و در ارتفاعات بارش برف و پدیده مه مورد انتظار است.

تا روز چهارشنبه عدم تغییرات محسوس و از روز چهارشنبه تا پایان هفته روند کاهش تدریجی دما پیش‌بینی می‌شود.بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه‌های فیروزکوه و فیروزکوه آلودگی – امین آباد با کمینه دمای ۷- درجه سانتیگراد سردترین نقاط استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۲۸ آذر) صاف، کمی ابری، غبارآلود و در اواخر وقت با افزایش ابر با حداقل دمای ۶ و حداکثر دمای ۱۴ درجه سانتیگراد و طی ‌سه‌شنبه (۲۹ آذر) نیمه ابری و غبارآلود، به‌تدریج ابری و از بعدازظهر وزش باد با حداقل دمای ۵ و حداکثر دمای ۱۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

افزایش مأموریت‌های اورژانسی آلودگی هوا

رییس مرکز اورژانس تهران از افزایش مأموریت‌های قلبی و ریوی این مرکز در روزهای آلوده پایتخت خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر یحیی صالح طبری درباره استقرار آمبولانس‌های اورژانس در میادین بزرگ شهر، گفت: تقریبا از هفته گذشته که وضعیت ویژه آلودگی هوا در تهران اعلام شد، آمبولانس و اتوبوس آمبولانس‌های اورژانس در میادین بزرگ شهر و گذرگاه‌های پر تردد مستقر شدند تا به شهروندان خدمات لازم را ارائه دهیم و در صورتیکه رهگذران نیاز به کمک داشتند به شرایط آنها رسیدگی کنیم. رئیس مرکز اورژانس تهران تصریح کرد: متأسفانه آمار ماموریت‌های قلبی و تنفسی اورژانس افزایش یافته و علیرغم اینکه تعطیلی برخی مراکز مثل مدارس و … در نظر گرفته شد، اما روند ماموریت‌های ما افزایش داشت.

پایتخت در آستانه تعطیلی / نفس‌ها به شماره افتاده است!

آلودگی پیوسته شهر‌های بزرگ از جمله تهران امسال زودتر از سال‌های گذشته خودنمایی کرد تا نفس‌ها به شماره بیفتد. حتی تاکنون بارش باران و برف نیز به داد مسئولان نیامده است تا این آلودگی گاه به گاه شود نه مستمر. اما چرا حجم آلودگی هوا در شهر‌های بزرگی همچون پایتخت تمامی ندارد؟

به گزارش هم‌میهن، برخی از کارشناسان براین باورند که توزیع بنزین پتروشیمی‌ها بعد از سال‌ها یکی از علل تشدید آلودگی هواست هرچند مسئولان امر نه‌ تنها این اظهارنظر را به‌صراحت رد نکرده‌اند، بلکه با توجه به افزایش میزان مصرف بنزین، حتی از صادرات آن خبر داده‌اند و حتی معتقدند که این بنزین آلودگی ندارد.

براساس اطلاعات منتشرشده از سوی نهاد متولی در وزارت نفت از ابتدای سال جاری تاکنون روزانه ۱۰۳ میلیون لیتر بنزین مصرف شده و تراز تولید و مصرف منفی شده است. سه پالایشگاه بندرعباس، هرمز و ستاره خلیج‌فارس ۷۰ درصد تولیدات فرآورده‌های نفتی را برعهده دارند.

هرچند شنیده‌ها حکایت از این مهم دارد که میزان تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس به حداقل ظرفیت ممکن رسیده است و برای همین تولید و توزیع بنزین پتروشیمی در دستور کار قرار گرفته است. براساس ادعای مسئولان نفتی در حال حاضر در کشور ۱۰۲ میلیون لیتر بنزین تولید و بیش از ۱۰۳ میلیون لیتر و گاهی ۱۰۶ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین داریم.

در چنین شرایطی پای استفاده از ذخایر استراتژیک به میان خواهد آمد؛ ذخایری که گفته می‌شود تمام شده و برای جبران کمبود کنونی، تولید بنزین پتروشیمی‌ها در دستور کار است.

بازگشت به گذشته
نخستین بار در سال ۱۳۹۱ بود که به دلیل تحریم‌ها و کمبود شدید بنزین، بنزین پتروشیمی‌ها عرضه شد. در همان زمان یکباره آلودگی هوا دوچندان شد و مسئولان وقت با کتمان این موضوع، برای برون‌رفت از این مسئله، راهکار‌هایی از جنس آب‌پاشی را نیز مطرح کردند.

سال‌ها بود که موضوع تولید بنزین پتروشیمی‌ها دیگر به میان نمی‌آمد، اما گویا دوباره تاریخ در حال تکرار است، با یک تفاوت عمده که مسئولان دیگر آن را تکذیب نمی‌کنند بلکه با صراحت می‌گویند این بنزین آلودگی ندارد. بنزین پتروشیمی همواره منتقدان و حتی موافقانی دارد.

بازگشت بنزین پتروشیمی آلوده
معصومه ابتکار، رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان یک مخالف در صفحه توئیتر خود در این‌باره نوشت: «باز هوا سرد شد و آلودگی هوای کلانشهر‌ها افزایش یافت. گرچه تابستان خوبی هم نبود. گزارش‌ها حاکی از کاهش تعداد روز‌های سالم، توقف نوسازی خودرو‌های فرسوده، کم‌توجهی به معاینه فنی و محور‌های دیگر برنامه کاهش آلودگی هواست و خبر بازگشت بنزین پتروشیمی آلوده به چرخه توزیع. با مردم صادق باشید.»

تولید و توزیع و صادرات بنزین پتروشیمی در کشور
جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه آدرس غلط برای بنزین می‌دهند، گفت: «در پتروپالایشگاه‌ها یکی از سیاست‌ها این است که در برخی شرایط محصولات پتروشیمی را متناسب با شرایط بازار تولید می‌کنند. می‌توانیم بنزین پتروشیمی را در داخل کشور تولید کنیم و اکنون نیز پتروشیمی‌ها تولید و صادر می‌کنند. برای داخل نیز می‌توان از این ریفورمیت استفاده کرد و مشکلی ندارد.»

او درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی تاکید کرد: «این بنزین آلودگی ندارد؛ مولفه بنزین است و ترکیبات پالایشگاهی نیز لحاظ می‌شود. مولفه بنزن نهایتا بنزین نیست و یک ترکیب تبدیل به بنزین استاندارد می‌شود که براساس آن امکان تولید در داخل وجود دارد، اما اکنون ظرفیت داریم و شرایط مناسب است و با آمدن پالایشگاه آبادان نیز ۳۰۰ هزار بشکه به این ظرفیت اضافه می‌شود.»

بنزین یورو ۳ با اکتان پایین‌تر در آلودگی هوا تاثیرگذار است
سیدحمید حسینی، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با بیان اینکه مسئله آلودگی هوا را نمی‌توان با دو عامل سنجید، درباره استفاده از مازوت به هم‌میهن، گفت: «اعلام رسمی مبنی بر این است که در کارخانه‌ها و نیروگاه‌های تهران مازوت نمی‌سوزانند و به‌جای آن قطعا گاز یا گازوئیل می‌سوزانند.»

رئیس اتحادیه فرآورده‌های نفتی، با اشاره به اینکه بنزینی به نام بنزین پتروشیمی نداریم، افزود: «پتروپالایشگاهی داریم که محصولاتی شبیه به بنزین تولید می‌کند. در گذشته مسئولان مربوطه وارد نبودند. بَنزَنی که برای افزایش اکتان در بنزین استفاده می‌شود، خطرناک بود و قرار گرفتن انسان در معرض آن می‌توانست ایجاد بیماری کند. در حال حاضر هم تاییدیه‌ای مبنی بر تولید بنزین پتروشیمی وجود ندارد، اما اگر رافینت یا… در ترکیب استفاده کنند، واقعا محصول پالایشگاهی است. یعنی میعانات گازی تصفیه و این محصولات را تولید می‌کند. اما من فکر نمی‌کنم که حتی اگر بنزین پتروپالایشگاه هم وجود داشته باشد آن اتفاقات سال ۹۰ برای کشور رخ دهد و ضرر داشته باشد.»

حسینی با بیان اینکه بخشی از بنزین توزیع‌شده در کشور یورو ۴ نیست، گفت: «بنزین یورو ۳ و با اکتان پایین‌تر و قطعا در آلودگی هوا تاثیرگذار است. اما موضوع مهم این است که ۴۵۰ هزار خودروی فرسوده در کشور وجود دارد و تعداد زیادی از آن در تهران تردد می‌کنند. بخشی از این خودرو‌های فرسوده در حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌شود. ایران بعد از چین، آمریکا و روسیه بیشترین آلاینده‌ها به ویژه کربن را دارد و اگر به توافق‌نامه پاریس پیوسته بودیم به دلیل ضرری که به محیط‌زیست می‌زنیم، باید سالانه میلیارد‌ها دلار جریمه می‌پرداختیم.»