شناسهٔ خبر: 57731341 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان:

قیمت هر متر زمین در حاشیه تهران به ۳۰ میلیون تومان رسید

صاحب‌خبر -

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران اظهار داشت: در حال حاضر قیمت مسکن در بدترین مناطق حاشیه تهران کمتر از ۳۰ میلیون تومان نیست و این قیمت در منطقه یک تهران به ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد. علاوه بر این هزینه‌ها، هزینه‌های پروانه، تراکم، عوارض شهرداری و... به قیمت نهایی و تمام شده اضافه می‌شود.

ایرج رهبر در گفت‌وگو با ایلنا درباره افزایش قیمت ساخت مسکن اظهار داشت: قیمت نهایی و تمام شده ساخت مسکن به عوامل متعددی از جمله قیمت زمین، نوع مصالح و کیفیت و قیمت آن، روش تامین مالی، نرخ تورم و ... بستگی دارد. در حال حاضر قیمت مسکن در بدترین مناطق حاشیه تهران کمتر از ۳۰ میلیون تومان نیست و این قیمت در منطقه یک تهران به ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد. علاوه بر این هزینه‌ها، هزینه‌های پروانه، تراکم، عوارض شهرداری و ...به قیمت نهایی و تمام شده اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه با نوسان قیمتی قابل توجهی مواجه هستیم که این خود عامل توقف ساخت و ساز یا کُندی ساخت و سازها می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر نوسان قیمت زمین در تهران بین ۳۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است و قیمت سایر اقلام و خدمات مورد نیاز برای ساخت مسکن در ابتدای هفته تا انتهای همان هفته فرق دارد و سازنده نمی‌داند قیمت‌ها تا پایان هفته چقدر تغییر می‌کند.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: همین نوسانات قیمت باعث رکود در ساخت و ساز‌ می‌شود. این افزایش پی در پی قیمت‌ها باعث می‌شود سرمایه افراد در این بازار بخوابد و از سوی دیگر قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند و توان خرید واحدهای موجود در بازار را ندارند و در این شرایط وقتی سازنده نتواند واحدهای ساخته شده را به فروش برساند، سرمایه ای برای ساخت واحدهای جدید و افزایش تولید نخواهد داشت و به عبارتی سرمایه در این حوزه می‌خوابد و متوقف می‌شود.

رهبر افزود: موضوع مهم دیگر این است که اساسا در این شرایط اقتصادی امکان پیش‌بینی در آینده نه چندان دور هم وجود ندارد و بازار و اقتصاد قابل پیش‌بینی نیست و در این شرایط سازندگان امکان تشخیص برای قیمت‌گذاری را ندارند و به دنبال آن امکان پیش‌فروش را هم نخواهند داشت. این در حالی است که پیش‌فروش اساسا ابزاری برای تامین مالی ساخت و تولید مسکن محسوب می‌شود. تنها در شرایط ثبات اقتصادی است که سازندگان می‌توانند نسبت به چگونگی و نوع تامین مالی‌ها اقدام کنند.

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به نرخ قراردادهای پروژه نهضت ملی مسکن و توافق برای هزینه ساخت هر متر مربع اظهار داشت: قرارداد سازندگان با دولت برای ساخت اقدام ملی مسکن ساخت هر متر مربع تا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده اما این نرخ از خردادماه برای پروژه نهضت ملی مسکن تا ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند که با تعدیل احتمالا قیمت‌ها به هر متر ۶ میلیون تومان برسد اما باید توجه داشت که این نرخ ۶ میلیون تومانی در زمان ساخت و اجرا تعدیل نمی‌شود.

وی ادامه داد: هر چند این پروژه‌ها با این قیمت‌ها در حال اجرا هستند اما سازندگان با دولت به مشکل برخوردند و با این قیمت‌ها به طور قطع مدت زمان اجرا طولانی خواهد شد و تجربه مسکن مهر تکرار می‌شود.

 

 

 

نظر شما