شناسهٔ خبر: 5771728 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخستین جایزه دکتر رضا داوری اردکانی به برترین پایان نامه دکتری فلسفه اهدا شد

تهران - ایرنا - نخستین جایزه دکتر رضا داوری اردکانی به برترین پایان نامه دکتری فلسفه سال 93 کشور با موضوع 'رابطه زمان و بنیاد یا جهت در نظر هایدگر' نوشته دکتر نیره سادات میرموسی اهدا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا داوری اردکانی شامگاه یکشنبه در آیین اهدای نخستین دوره این جایزه به برترین پایان نامه دکتری رشته فلسفه که در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد، افزود: من پیشنهاد دادم که این جایزه به نام یکی از استادان نسل من همچون دکتر یحیی مهدوی تعلق بگیرد اما دوستان لطف داشتند و جایزه پایان نامه دکتری رشته فلسفه را به نام من نامگذاری کردند.

داوری اردکانی با اشاره به جایگاه فلسفه افزود: فلسفه غریب و مظلوم است و هیچ علمی نیاز به دفاع ندارد اما فلسفه همواره باید از خود دفاع کند و از روز پیدایش تاکنون نیز از خود دفاع کرده است.

وی افزود: فلسفه بر حسب ضرورتی به وجود آمده و آن ضرورت نیز فلسفه را حفظ کرده در غیر اینصورت با توجه به دیدگاه مخالفان از بین می رفت و من نیز در عمر 60 ساله خود تلاش کردم که از فلسفه دفاع کنم.

این استاد فلسفه با اشاره به تاریخچه حکمت و فلسفه گفت: حکمت از ابتدای تاریخ بشر بوده و بشر هیچ وقت بی حکمت زندگی نکرده اما من عمر فلسفه را مربوط به 2500 سال می دانم که لفظی یونانی است و با پرسش های همچون چیستی و چرایی به وجود آمده است.

داوری اردکانی افزود: فلسفه با مسئله عدم آغاز می شود و مسئله عدم ما را به زمان، بی زمانی و خرد هدایت می کند، فلسفه تعلق است و دنیا بدون این تعلق به سامان نمی شود.

وی گفت: فلسفه شاید نتواند مسایل ما را حل کند و راه رستگاری را به ما نشان دهد اما ما بیش از هر چیز دیگری به آن نیاز داریم، فلسفه علم نیست، فلسفه را باید آموخت که آن هم با درد و رنج، فلسفه آرامش می آورد اما خود فیلسوف مدام در قلیان است برای اینکه آسایش و قرار ایجاد شود.





*رواج فلسفه در جامعه نشان دهنده تعادل است

علی اصغر مصلح پژوهشگر فلسفه و دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست گفت:جایزه هایی همچون جایزه دکتر داوری ارکانی نسبتی با سنت های فکری و آموزشی دارد، دکتر داوری شاگرد استاد یحیی مهدوی است و اولین برنده جایزه دکتر داوری اردکانی نیز پررورش یافته این گروه فلسفه هستند.

وی افزود: سنت آموزش فلسفه در گروه فلسفه دانشگاه تهران یک مکتب آموزشی فلسفه در ایران است که حدود 80 سال تجربه دارد و به همه فلسفه پژوهان و فلسفه ورزان حق دارند.

مصلح بیان کرد: گروه فلسفه دانشگاه تهران از زمان تاسیس توانست راه آشنایی ایرانیان با فیلسوفان غربی را بگشاید، اگر ما از طریق این اساتید با دکارت، کانت، هگل، نیچه و هایدگر آشنا نمی شدیم وضع دیگری داشتیم و نمی توانستیم درباره تمدن و فرهنگ معاصر و تفکر اروپایی گفت و گو کنیم و فلسفه اروپایی را نقد کنیم.

وی افزود: اگر ما به همان روش گذشته، فلسفه اسلامی را می خواندیم دیگر نمی توانستیم در مورد زمانه و مناسبات دنیای معاصر صحبت کنیم.

این پژوهشگر فلسفه گفت: سنت فلسفی دانشگاه تهران در کنار سنت های فلسفی دیگر در دانشگاه ها و یا متفکرانی که خارج از دانشگاه ها در این حوزه فعالیت می کردند، راه فهم فرهنگ و فکر معاصر را برای ما گشود پس شایسته است که این سنت فکری و فلسفی را ارج نهیم.

مصلح با بیان اینکه رواج فلسفه و اندیشیدن در جامعه نشان دهنده رفتار متعادل تر افراد آن جامعه است، افزود: هر چه فلسفه در جامعه ای قوام بیشتری داشته باشد، نشانه تعادل و قوت آن فرهنگ است.

وی با اشاره به ویژگی های تفکری داوری اردکانی گفت: یکی از مهمترین آموزه های داوری اردکانی توجه به تاریخ تفکر و وضع فکر و فلسفه در جامعه است، وی یکی از نمایندگان سنت تفکر فلسفی ایران معاصر است و آثار ایشان بیش از سایر استادان صبغه ایرانی دارد و وظیفه ما است که این مناسبت ها را گرامی بداریم و به این بهانه به اهمیت فلسفه در کشور بپردازیم.

علی اصغر محمدخانی معاون فرهنگی و بین الملل شهر کتاب و دبیر جایزه دکتر داوری اردکانی نیز در این نشست گفت:چگونگی اقبال به فلسفه و آثار فلسفی و روند پیشرفت آن در سه دهه اخیر قابل تامل و تدبر است.

وی بررسی وضعیت فلسفه و پژوهش های فلسفی و روند پرداختن به آنها در هر سال، رویکرد مجلات فلسفی و شکل پاسخ گویی آ نها به نیازهای فکری مخاطبان، موقعیت فلسفه در رسانه های گروهی و مقایسه آن با روند مشابه در کشورهای خارجی و بررسی نیاز مخاطبان و علاقه مندان ایرانی به آثار فلسفی با مخاطبان فلسفه در دیگر کشورها را از جمله عوامل شناخت وضعیت و موقعیت تفکر در ایران امروز دانست.

محمدخانی با اشاره به جایگاه دکتر رضا داوری اردکانی و تاثیرگذاری او در روند پژوهش ها و فعالیت های فلسفی افزود: داوری اردکانی از جمله اساتیدی است که با رویکردهای آموزشی و تالیفی خود در تربیت دانشجو و ترسیم وضعیت تفکر در ایران بسیار تاثیرگذار بوده است.

دبیر جایزه دکتر داوری اردکانی بیان کرد: تاثیر کتاب ها و مقالات متعدد دکتر داوری اردکانی در دانشگاه، در خط مشی نهادهای علمی و فرهنگی و در حوزه رسانه های گروهی و فضای فرهنگی و اندیشه امروز مشهود و سنجیدنی است.

محمدخانی با اشاره به فعالیت های اخیر این موسسه در حوزه فلسفه افزود:شهر کتاب با برگزاری نشست ها و دروه های آموزشی متعدد در سال های اخیر، علاوه بر مباحث ادبی و هنری در حوزه فلسفه نیز فعال بوده و علاقه مندان و به ویژه دانشجویان از این دوره ها و نشست ها بهره برده اند.

معاون فرهنگی و بین الملل شهر کتاب درباره جوایز استاد فتح الله مجتبایی و دکتر رضا داوری اردکانی گفت: تاکنون چهار دوره از جایزه دکتر مجتبایی با هدف معرفی پایان نامه های برگزیده در مقطع دکتری زبان و ادبیات و ادیان و عرفان برگزار شده و پنجمین دوره این جایزه نیز دی ماه سال جاری برگزار می شود.

وی افزود: به پیشنهاد شهر کتاب، امسال جایزه دکتر داوری اردکانی در خرداد ماه، مصادف با تولد این استاد به پایان نامه برگزیده مقطع دکتری در رشته فلسفه اعطا شد.

محمدخانی هدف از اعطای این جایزه را تشویق دانشجویان فلسفه، ارزیابی و سنجش وضعیت گروه های فلسفه دانشگاه ها و شناخت نقایص و آسیب ها در پژوهش های فلسفی عنوان کرد.

وی بیان کرد: حدود بیست پایان نامه به دبیرخانه جایزه دکتر داوری اردکانی ارسال شد که به همت هیات داوران متشکل از محمدجواد صافیان،حمید طالب زاده، شهرام پازوکی، رضا داوری اردکانی، پرویز ضیا شهابی و علی اصغر مصلح بازخوانی و بررسی شدند و از این تعداد چهار پایان نامه به مرحله پایانی راه یافتند و در مرحله نهایی پایان نامه «رابطه زمان و بنیاد یا جهت در نظر هایدگر» به قلم نیره سادات میرموسی و راهنمایی سیدمحمدرضا بهشتی به عنوان برگزیده شناخته شد.

معاون فرهنگی و بین الملل شهر کتاب در بخش دیگری از سخنان خود، آماری از چاپ و نشر آثار فلسفی در سال گذشته، با تفکیک موضوع و تازگی آثار ارائه داد و افزود: این آمار نیز عامل موثری در بررسی رویکردهای فلسفی در جامعه علمی امروز ایران است.

آیین اهدای نخستین جایزه دکتر رضا داوری اردکانی به برترین پایان نامه دکتری رشته فلسفه شامگاه یکشنبه با حضور دکتر رضا داوری اردکانی، پرویز ضیا شهابی، سیدمحمدرضا بهشتی، حجت الاسلام سیدمحمود دعایی، علی اصغر مصلح، سیدمحمدرضا بهشتی، علی اصغر محمدخانی، نیره السادات میرموسی و جمعی دیگر از استادان فلسفه در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

تهرام/7245/1625

نظر شما