شناسهٔ خبر: 57710665 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

معرفی عوامل منجر به بهبود اوضاع بورس + سهام‌ و گروه های مقبول

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل اثرگذار در بهبود روند معاملات بورس، سهام‌ و گروه های مورد اقبال را معرفی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی جبل‌عاملی در خصوص رشد این روزهای شاخص بورس که به شدت تحت ثاثیر رشد بی سابقه دلار قرار گرفته  به ایرنا اعلام کرد: پس از افت و خیزهای چند وقت اخیر، اکثر فعالان بازار معتقدند سهام در نقاط ارزشمندی قرار دارند و به کف قیمتی رسیدند. در کنار عوامل تغییر مسیر شاخص بورس، افزایش دلار نیز توانسته چشم انداز مثبتی برای بازار کامودیتی‌ها فراهم کند.

در این میان، کاهش شاخص قدرت دلار، کاهش محدودیت‌های کرونایی چین و امید به تقویت اقتصاد این کشور، افزایش قیمت‌های کامودیتی از جمله فلزات اساسی، فولاد و نفت هم کمک کننده به ایجاد چشم انداز روشن شد. عرضه محصولات تولیدی در بورس کالا از جمله خودرو و افزایش حاشیه سود شرکت‌های گروه خودرو نیز امیدها را برای تداوم روند مثبت در بازار تقویت کرد.

وجود مسائلی مانند فاصله بین نرخ ارز نیمایی و آزاد، ریسک‌های سیستماتیک و عدم اطمینان به پایان رکود تورمی جهانی می‌تواند تا حدودی روند بازار را در این روزها تحت تاثیر قرار دهد. مسئله دیگر مربوط به بازارهای مسکن، ارز، طلا و ارزهای دیجیتال است که می‌تواند همزمان با افزایش ارز در بازار آزاد توجه سرمایه گذاران را جلب کند و نقدینگی را به جای بازار سرمایه به سمت این بازارها سوق دهد.

اعتماد اصلی‌ترین عامل رونق بازار بوده و می تواند دوباره سرمایه‌گذاران را امیدوار به تداوم سبزپوشی شاخص بورس کند. نقدینگی ناشی از سرمایه‌های سهامداران قدیمی و افرادی است که در مدت اخیر از بازار خارج نشدند. از طرف دیگر انتخاب سبد مناسب طبق ریسک پذیری افراد می‌تواند بازده بیشتری را نسبت به سایر بازارها نصیب سرمایه‌گذاران کند.

سهم‌های بدون زیان انباشته دارای حاشیه سود و تقسیم سود بالا، شرکت‌هایی که اثر پذیری کمتری نسبت به کسری بودجه و سیاست‌های محدود کننده دارند و کامودیتی محورهای صادرکننده می‌توانند مدنظر سرمایه گذاران قرار گیرند. ابزارهای متنوعی از قبیل صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق‌های سهامی، شاخص محور، اختیار خرید، سکه و غیره وجود دارند که می‌توانند علاوه بر پوشش ریسک، پاسخگوی سرمایه گذاری درست افراد مختلف باشند.

سیاست‌گذاران باید توجه داشته باشند بازار سرمایه مناسب ترین بازار برای هدایت نقدینگی، تأمین مالی و پاسخ به نیازهای مختلف سرمایه‌گذاران است که در محیطی شفاف می توانند از هجوم سرمایه‌های سرگردان به بازارهای رقیب جلوگیری کرده و این سرمایه ها در جهت تخریب اقتصاد مورد استفاده قرار نگیرند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نظر شما