شناسهٔ خبر: 57689639 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سفر رئیس قوه قضائیه به استان زنجان

اژه‌ای: وعده کاری را که نمی‌توانید، ندهید

روزنامه جوان

اگر کاری را نمی‌توانیم انجام دهیم، وعده قطعی به مردم ندهیم و چنانچه وعده دادیم و محقق نشد، صادقانه به مردم بگوییم و بدانیم که مردم این مشی را بیشتر می‌پسندند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، در چهاردهمین سفر استانی خود از بدو تصدی ریاست عدلیه، روز پنج‌شنبه به زنجان رفت و از سوی نماینده ولی‌فقیه در این استان و استاندار آن و سایر مقامات استانی مورد استقبال قرار گرفت. محسنی‌اژه‌ای در جلسه شورای اداری استان زنجان طی سخنانی اظهار کرد: باید با مردم صادق باشیم. چنانچه به هر دلیلی نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم، صادقانه با مردم در میان بگذاریم. اگر کاری را نمی‌توانیم انجام دهیم، وعده قطعی به مردم ندهیم و چنانچه وعده دادیم و محقق نشد، صادقانه به مردم بگوییم و بدانیم که مردم این مشی را بیشتر می‌پسندند. رئیس دستگاه قضا گفت: اگر همه مسئولان دست در دست هم دهیم و به هم‌افزایی امکانات و استعداد‌ها و نیرو‌ها مبادرت ورزیم و مساعی مشترک و همفکری داشته باشیم، قطعاً با همین امکانات و قوانین فعلی می‌توان بسیاری از امور و مسائل را پیش برد.
اژه‌ای در ادامه با اشاره به پیشنهاد یکی از مسئولان استان زنجان برای دایر کردن شورای حل اختلاف در حوزه مسائل فرهنگی گفت: من در همین جلسه اجازه شفاهی تشکیل شورای حل اختلاف مسائل فرهنگی در استان زنجان را صادر می‌کنم و تأکید و اصرار دارم که نه فقط در حوزه مسائل فرهنگی بلکه در همه شئون از ظرفیت‌های مردمی برای صلح و سازش و حل اختلافات استفاده کنید.
رئیس عدلیه بیان داشت: اتخاذ تصمیم واحد و قاطع و رسیدن به اجماع و اتفاق نظر از سوی مسئولان استان پیرامون مشکلات و معضلات معتنابه استان امری بسیار حائز اهمیت است.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به ضرورت الصاق پیوست‌های فرهنگی به تمامی امور بیان داشت: در کنار توجه به موضوعات فرهنگی، نباید از موضوعات اقتصادی نیز غافل شد و چنانچه در شرایط فعلی از مقوله مهمی نظیر حمایت از سرمایه‌گذاری صحیح و رونق تولید و اشتغال غفلت بورزیم، بدون شک مشکلات موجود به آسانی مرتفع نخواهد شد.
آزادی ۲ محکوم به قصاص با وساطت رئیس عدلیه
آیین آزادی دو تن از محکومان به قصاص در حضور و با وساطت رئیس دستگاه قضا از نکاتی بود که در جریان سفر حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای به استان زنجان برگزار شد. در پرونده نخست، محکوم‌علیه به اتهام یک فقره قتل در زمستان سال۹۷ به قصاص نفس محکوم شده بود و در پرونده دوم، محکوم‌علیه در سال۹۶ مرتکب قتل و به موجب آن به قصاص محکوم شده بود.
با توجه به اهمیت صلح و سازش در آموزه‌های دینی و قرآنی و سیاست‌های عدلیه در راستای مختومه کردن پرونده‌ها از طریق مصالحه، دستگاه قضایی تمهیدات ایجاد صلح و سازش در این دو فقره پرونده قتل را ایجاد کرد و در نتیجه، پنج‌شنبه با وساطت رئیس قوه قضائیه، اولیای دم هر دو پرونده از حق قصاص خود گذشت کردند و موجبات بازگشت به زندگی دو فرد را فراهم آوردند.
محسنی‌اژه‌ای در جریان این مراسم گفت: غیر از الطاف خفیه و آشکاری که پروردگار به فرد گذشت‌کننده از حق قصاص عنایت می‌فرماید، این امر واجد آثار وضعی در دنیا نیز می‌باشد. باید توجه داشت خیلی از اوقات انجام قصاص سبب کاشته شدن بذر کینه میان بستگان طرفین می‌شود یا انواع و اقسام گرفتاری‌ها را برای خویشاوندان فرد قصاص‌شده ایجاد می‌کند. بدون تردید خانواده‌ای که عزیز خود را به واسطه قتل از دست داده، هیچ‌گاه عزیز از دست رفته‌اش را فراموش نمی‎کند و درخواست قصاص قاتل نیز حق این خانواده است، اما باید به آثار مثبت و فراوان گذشت و بخشش در دنیا و آخرت نیز توجه داشت و گرفتاری‌هایی را که بر خانواده فرد قصاص‌شده تحمیل می‌شود نیز مدنظر قرار داد.
ضرورت حمایت از تولیدات ارزآور
دیدار با تولیدکنندگان و صنعتگران استان زنجان از دیگر برنامه‌های محسنی‌اژه‌ای در سفر به زنجان بود. رئیس عدلیه طی سخنانی در این دیدار با طرح این سؤال که شما متولیان اصناف و اتحادیه‌ها در استان زنجان برای حمایت و کمک به سه قشر از هم‌صنفان احیاناً خطاکار، مجرم یا زمین‌خورده صنف خود، چه سازوکار‌های حمایتی‌ای دارید؟ اظهار داشت: وقتی فردی جرمی را مرتکب می‌شود، باید به شیوه‌ای با این فرد مجرم برخورد شود که شخصیت، کار، آینده و خانواده او از حیز انتفاع خارج نشود.
محسنی‌اژه‌ای در ادامه تصریح کرد: باید فردی که در کشور تولید بیشتر و ارزآوری مضاعفی دارد و ثروت افزون‌تری را برای کشور ایجاد می‌کند، بیشتر مورد حمایت قرار گیرد. ما در دستگاه قضایی مصمم بر حمایت جدی از سرمایه‌گذاری صحیح برای رونق تولید و اشتغال در کشور هستیم و این آمادگی را داریم که از نقطه‌نظرات و پیشنهادات شما فعالان اقتصادی و تولیدی بهره‌مند شویم. محسنی‌اژه‌ای همچنین در اجتماع هزار نفری مردم در حسینیه اعظم زنجان به جنگ ترکیبی که امروز دشمن بر ملت ایران تحمیل کرده است، اشاره کرد و گفت: ما نیز باید با تمام قوا وارد میدان جهاد تبیین شویم و این مبارزه و جهاد را منحصر به دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای رسمی کشور ندانیم. رئیس عدلیه اظهار کرد: ما نباید از جنود ابلیس و شیطان‌صفتان و توطئه‌های آن‌ها غفلت کنیم، آن‌ها با تمام قوا برای قلب واقعیت به میدان آمده‌اند، لذا همه ما نیز می‌توانیم برای تبیین حقایق و نقش‌آفرینی در جهاد تبیین یک رسانه باشیم.
رئیس دستگاه قضا در ادامه به توطئه‌های خزنده و پنهان دشمن برای تخریب و تخطئه نهاد مقدس خانواده اشاره کرد و تصریح داشت: باید در برنامه‌ریزی‌ها، تقنین، سیاستگذاری‌ها و امور اجرایی خود، حقوق بانوان جامعه را به نحو تمام و کمال رعایت کنیم.
رئیس عدلیه با اشاره به اقتدار روزافزون جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون از جمله استقلال سیاسی و فرهنگی و قدرت بازدارندگی گفت: ما باید در عین توجه به داشته‌ها و اندوخته‌های خود به ضعف‌های مدیریتی در داخل و مشکلات و نواقصی که وجود دارد نیز توجه داشته باشیم و از آن‌ها غافل نشویم و اینگونه نباشد که، چون دشمنی دشمنان وجود دارد، پس به ضعف‌ها بی‌اعتنا باشیم، ما نیز در دستگاه قضایی در برخی رویه‌ها و روند‌ها ضعف داریم که درصدد هستیم این نقاط ضعف را مرتفع سازیم. اژه‌ای گفت: امروز رفع مسائل، مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، وظیفه همه قوا و دستگاه‌هاست. مسائل اقتصادی و معیشتی، یک زخم است که دشمن از آن سوءاستفاده می‌کند. ما برای رفع مسائل اقتصادی مصمم هستیم به دولت کمک کنیم و در این راه به حمایت از سرمایه‌گذاری صحیح در کشور و بهبود اشتغال و رفع موانع کسب‌وکار بپردازیم.
رئیس قوه قضائیه بیان داشت: دستگاه قضایی در مبارزه با مفسدانی که در شرایط فعلی اقتصادی و معیشتی مردم درصدد ماهی‌گرفتن از آب گل‌آلود هستند، مصمم است و دشمن نیز این مهم را می‌داند، لذا با اقدامات ایذایی خود می‌خواهد تمرکز‌ها را مختل و معطوف به مقابله با ناامنی و اغتشاشات سازد. پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، نماینده خانواده‌های معظم شهدا در این مراسم، خواستار تفاوت قائل‌شدن دستگاه قضا میان معترضان و اغتشاشگران جریانات اخیر، رسیدگی قاطعانه دستگاه قضا به پرونده‌های آشوبگران و تلاش همه مسئولان برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم شد.
باید اعتماد مردم را افزایش دهیم
رئیس عدلیه همچنین در دیدار با مسئولان قضایی استان زنجان طی سخنانی گفت: در کنار توجه و هوشیاری نسبت به توطئه‌های دشمن باید به رفع ضعف‌ها و نواقص مدیریتی خود نیز اهتمام داشته باشیم و بدانیم که اگر ضعف‌ها روی هم انباشته شود و یک جایی سر باز کند، ممکن است علاجش سخت شود، ما باید توجه کنیم که اگر به اعتماد مردم خدشه وارد شده، این امر از کجا نشئت گرفته است و درصدد رفع این مشکل برآییم تا اعتماد مردم را افزایش دهیم. محسنی‌اژه‌ای با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای تحت فشار قرار دادن و هجمه علیه نهاد‌های مؤثر نظام جمهوری اسلامی از جمله قوه قضائیه، سپاه و بسیج اظهار داشت: امروز، هر نهاد و دستگاهی که در ساختار جمهوری اسلامی مؤثرتر و نافذتر است، بیشتر از سوی نظام سلطه مورد هجمه و تحریم قرار می‌گیرد. رئیس دستگاه قضا در ادامه توصیه‌هایی را خطاب به مسئولان دستگاه قضایی استان زنجان برای صیانت از مجموعه و فرد‌فرد کارکنان و همچنین تکریم ارباب رجوع مطرح کرد.
رئیس عدلیه با اشاره به مقوله جابه‌جایی‌های مدیریتی در مناصب قضایی گفت: سپردن امور و مسئولیت‌ها به افراد لایق و کاردان، یکی از موضوعات بسیار مهم است، هیچ ایراد و عیبی وجود ندارد، اگر فردی لایق‌تر و شایسته‌تر در منصبی است، جایگزین شود و جابه‌جایی مدیریتی صورت بگیرد.

نظر شما