شناسهٔ خبر: 57658192 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نورنیوز | لینک خبر

افزایش مخارج خانواده‌های آمریکایی؛ هدیه دموکرات‌ها قبل از تحویل مجلس نمایندگان به جمهوری‌خواهان

جنگ بر سر تصویب لایحه بودجه آمریکا توسط دموکرات‌ها قبل از آغاز به کار جمهوری‌خواهان در دوره جدید مجلس نمایندگان این کشور به چالش جدی میان این دو حزب تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

نورنیوز - گروه بین‌الملل: در حالی که فقط چند روز به ضرب‌الاجل تصویب لایحه بودجه آمریکا باقی مانده است اما هنوز چند هفته تا پایان کار دموکرات‌ها باقی است و این موضوع به چالش جدیدی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر تصویب لایحه بودجه سال بعد این کشور تبدیل شده است.

بر اساس آمار منتشره تنها با روی کار آمدن دولت بایدن بدهی ملی آمریکا نزدیک به 5 تریلیون دلار افزایش یافته و به سقف وحشتناک 31 تریلیون دلار رسیده و به دنبال آن تورم بی‌سابقه‌‌ای که تقریباً چهار برابر بیشتر از پیش‌بینی اولیه فدرال رزرو است را رقم زده است.

دموکرات‌ها به جای کاهش مالیاتی که در برنامه‌های خود به خانواده‌های آمریکایی قول داده بودند ناگزیر شدند تا مالیات‌ها را به گونه‌ای افزایش دهند که شهروندان آمریکایی اکنون مجبورند حتی معامله 600 دلاریشان را هم گزارش دهند و به دولت فدرال نیز اجازه دسترسی بی‌سابقه‌ای به امور شخصی خود بدهند.

با توجه به فشار اقتصادی بر خانواده‌های آمریکایی به واسطه عملکرد ضعیف دولت بایدن، جمهوری‌خواهان سعی در تصویب یک‌جای کل بودجه دارند که به اصطلاح خودشان «همه اتوبوس» بودجه را تصویب کنند تا راه را بر اعمال برنامه‌های پرهزینه دموکرات‌ها به رهبری نانسی پلوسی ببندند.

از سال 1954 کنترل مجلس نمایندگان آمریکا پنج بار تغییر کرده است ولی در هیچ دوره هرگز چنین موردی نبوده است که یک لایحه بودجه را به اجبار قبل از قدرت گرفتن اکثریت جدید یک‌جا تصویب شود.

انجام این کار با وجود آنکه مسبوق به سابقه نیست ولی تنها راه کار موجود است تا به زعم جمهوری‌خواهان به هر قیمتی که هست از هدیه گزاف چند تریلیون دلاری نانسی پلوسی برای دوره بعد جلوگیری کنند.

درحالی‌که تورم بالا طی یک سال گذشته همچنان روندی صعودی داشته است و اکثر آمریکایی‌ها معتقدند در شرایط سخت مالی به سر می‌برند و فشار اقتصادی ناشی از افزایش قیمت‌های را احساس می‌کنند ناظران اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که وضعیت پولی در این کشور وارد شرایطی می‌شود که در پی آن، اقتصاد آمریکا هم دچار رکود و هم دچار تورم خواهد شد و در چنین شرایطی اصرار نمایندگان به حفظ منافع حزبی و جناحی مطمئناً مردم این کشور را بیشتر تحت فشار قرار خواهد داد.

شهریار ورمزیار


نورنیوز

نظر شما