شناسهٔ خبر: 57649929 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

انتقاد از نگاه صفر و صدی در بازار مخابرات

سيتنا : نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران گفت: همان‌طور که نباید صنعت خودرو‌ را در اختیار فرانسه قرار می‌دادیم، در بازار مخابراتی هم نباید به سمت چین غش می‌کردیم؛ بنابراین با دوری از نگاه صفر و صدی در مواجهه با سایر کشورها، باید در صنعت مخابرات کشور با نگاهی راهبردی توازن برقرار کنیم تا در صورت تغییر رویکرد یک کشور، بتوانیم به سمت کشورهای جایگزین حرکت کنیم.

صاحب‌خبر -

اسماعیل ثنایی در گفت‌وگو پیرامون لزوم تدبیر در مواجهه با سلطه محصولات چینی بر بازار مخابراتی کشور گفت: در ۲۰‌تا۲۵ سال اخیر و زمانی که شرکت‌های ایرانی سوییچ‌های تلفن ۱۰ هزار شماره‌ای تولید می‌کردند و ساخت نرم‌افزار سوییچ کار بسیار پیچیده‌ای بود، شرکت‌های ایرانی به دانش‌های فنی خوبی دست یافته بودند. در همین حال پنج - شش شرکت‌ بزرگ ایرانی، سوییچ ۱۰هزار شماره‌ای ساختند؛ اما شرکت‌های چینی مانند «زد‌تی‌ای» و هوآوی وارد ایران شدند و با کمک یک یارانه کلان از سوی دولت چین، مراکز تلفنی را راه‌اندازی کردند که شرکت‌های ایرانی با وجود تلاش بسیار و دانش فنی بالا توانایی رقابت با آنها را نداشتند.

ثنایی با یادآوری صحبت‌های چند سال قبل گفت: طی آن سال‌ها مدیرعامل وقت شرکت مخابرات ایران در اخبار شبکه یک سیما حضور یافت و در آن برنامه مجری با بیان اینکه آیا نباید از شرکت‌های ایرانی حمایت شود، این گمانه‌زنی را مطرح کرد که احتمالا سوبسید دولت چین به شرکت‌های مخابراتی‌شان موقت و تا زمان شکست شرکت‌های ایرانی است. در ادامه نیز بر لزوم تدبیر این مورد تاکید شد. اما پاسخ مدیرعامل وقت شرکت مخابرات ایران این بود که ما ارزان‌ترین‌ها را خریداری می‌کنیم. حالا و با گذشت زمان، مشخص شد که عدم حمایت دولت از صنایع داخلی منجر به همان اتفاقی شد که گوینده خبر آن را پیش‌بینی کرده بود.  نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران تاکید کرد: در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ می‌گفتند که همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید و همه را به شرکت‌های چینی تقدیم نکنید و بین کشور‌های مختلف تقسیم کنید، زیرا درگیر وابستگی می‌شوید. کما اینکه استرالیا در برخی از مناقصه‌ها، ورود شرکت‌های چینی را به همین خاطر ممنوع کرد.

نظر شما