شناسهٔ خبر: 57646198 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تأکید مخبر و معاون نخست وزیر چین بر تسریع اجرای توافقات تهران ـ پکن

صاحب‌خبر -
تأکید مخبر و معاون نخست وزیر چین بر تسریع اجرای توافقات تهران ـ پکن
خبرگزاری آریا-معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران و معاون نخست وزیر جمهوری خلق چین، آخرین وضعیت اجرای برنامه 25 ساله همکاری‌های مشترک دو کشور را بررسی و بر لزوم سرعت بخشیدن به روند اجرای این برنامه تأکید کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا، محمد مخبر، امروز سه‌شنبه، در نشست «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» که با حضور هو چون هوآ، معاون نخست‌وزیر چین و هیئت عالی‌رتبه چینی برگزارشد، روابط دو کشور را دیرینه و تاریخی توصیف کرد و گفت: روابط تهران و پکن از جایگاه رفیعی برای رهبران دو کشور برخوردار است و رئیس جمهور کشورمان نیز به‌طور جدی، روابط دو جانبه را دنبال می‌کند.
معاون اول رئیس جمهور، دیدار رؤسای جمهور ایران و چین در سمرقند را پر اهمیت و به‌‌عنوان نقطه عطفی در روابط دو کشور ارزیابی کرد و از رئیس جمهور چین به‌خاطر حمایت از حضور ایران در سازمان‌هایی مانند شانگهای و بریکس، قدردانی کرد.
مخبر، تصریح کرد: ایران و چین در مقابله با یک جانبه‌گرایی جهان سلطه، از وحدت نظر و مواضع واحدی برخوردار هستند و مذاکرات خوب و سازنده‌ای میان دو کشور درباره موضوعات مختلف در جریان است.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ذخایر نفت و گاز ایران و ظرفیت‌های گسترده کشورمان در بخش‌های مختلف، نظیر ترانزیت، گفت: تهران آمادگی دارد همکاری‌های مشترک خود را با پکن در بخش‌های مختلف، مانند انرژی، ترانزیت و تولید مشترک، گسترش دهد.
مخبر، اظهار داشت: با توجه به افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس، مناطق ویژه اقتصادی قشم، چابهار و اروند می‌توانند به مناطقی برای همکاری‌های مشترک شرکت‌های ایرانی و چینی تبدیل شوند.
معاون اول رئیس جمهور، تصریح کرد: با وجود حجم بالای مبادلات تجاری و اقتصادی تهران و پکن، استفاده از ارز ملی دو کشور در این مبادلات به میزان حداقلی است که باید آن را گسترش دهیم و نسبت به استفاده بیشتر از این ارزها، اقدام کنیم.
مخبر، حفظ و احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران را موضوعی حساس و مهم برای مسئولان و آحاد ملت ایران برشمرد و گفت: ضروری است که همه کشور‌ها این اصل متقابل و خدشه‌ناپذیر را رعایت کنند.
معاون نخست‌وزیر چین نیز در این نشست، با اشاره به سوابق تاریخی روابط دو کشور، اظهار داشت: اراده چین برای توسعه روابط راهبردی جامع با ایران، هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند. چین از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و عزت ملی ایران و مبارزه با دخالت خارجی، حمایت می‌کند. دو طرف در این زمینه باید به‌صورت قاطع از همدیگر، پشتیبانی و برای مبارزه با تروریسم نیز همکاری‌ و هماهنگی‌های خود را تقویت کنند.
هو چون هوآ با اشاره به برنامه 25 ساله همکاری مشترک دو کشور و دستاورد‌های حاصل از توافقات دو جانبه، گفت: این دستاورد‌ها برای دو طرف، مهم و مثبت است که حاصل تلاش مشترک بوده و پکن مایل است همکاری و هماهنگی خود با تهران را تقویت کند تا روند توسعه روابط دو کشور، ادامه داشته باشد.
گفتنی است، هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و چین، پس از مذاکرات دو جانبه، در 16 موضوع جدید همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی با یکدیگر توافق کردند.

نظر شما