شناسهٔ خبر: 57641029 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

مخبر:

ایران و چین در مقابله با یک‌جانبه گرایی جهان سلطه مواضع واحدی دارند

موج نیوز

معاون اول رئیس جمهور گفت: با توجه به افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس، مناطق ویژه اقتصادی قشم، چابهار و اروند می‌توانند به مناطقی برای همکاری های مشترک شرکت های ایرانی و چینی تبدیل شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در اجلاس برنامه همکاری های جامع ایران و چین که با حضور هو چون هوآ معاون نخست وزیر چین و هیئت عالی رتبه چینی برگزارشد، روابط دو کشور را دیرینه و تاریخی توصیف کرد و گفت: روابط تهران و پکن از جایگاه رفیعی برای رهبران دو کشور برخوردار است و رئیس جمهور کشورمان نیز با جدیت مناسبات فی‌مابین را دنبال می کند.

معاون اول رئیس جمهور دیدار روسای جمهور ایران و چین در سمرقند را پراهمیت و به عنوان نقطه عطفی در روابط دو کشور ارزیابی کرد و از رئیس جمهور چین به خاطر حمایت از حضور ایران در سازمان هایی نظیر شانگهای و بریکس قدردانی کرد.

وی خاطرنشان کرد: ایران و چین در مقابله با یک جانبه گرایی جهان سلطه از وحدت نظر و مواضع واحدی برخوردار هستند و مذاکرات خوب و سازنده ای میان دو کشور در خصوص موضوعات مختلف در جریان است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ذخایر نفت و گاز ایران و ظرفیت های گسترده کشورمان در بخش های مختلف نظیر ترانزیت خاطر نشان کرد: تهران آمادگی دارد همکاری های مشترک خود را با پکن در بخش های مختلف همچون انرژی، ترانزیت و تولید مشترک گسترش دهد.

مخبر تصریح کرد: با توجه به افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس، مناطق ویژه اقتصادی قشم، چابهار و اروند می توانند به مناطقی برای همکاری های مشترک شرکت های ایرانی و چینی تبدیل شوند.

مخبر خاطرنشان کرد: علی رغم حجم بالای مبادلات تجاری و اقتصادی تهران و پکن، استفاده از ارز ملی دو کشور در این مبادلات به میزان حداقلی است که باید آن را گسترش دهیم و نسبت به استفاده هر چه بیشتر از ارز ملی دو کشور اقدام کنیم.

معاون اول رئیس جمهور حفظ و احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی را موضوعی حساس و مهم برای مسئولان و آحاد ملت ایران برشمرد و رعایت این اصل متقابل و خدشه ناپذیر را از سوی همه کشورها ضروری دانست.

معاون نخست وزیر چین نیز در این اجلاس با اشاره به سوابق تاریخی روابط دو کشور، اظهار داشت: اراده چین برای توسعه روابط راهبردی جامع با ایران هیچ گاه تغییر نمی کند. چین از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و عزت ملی ایران و مبارزه با دخالت خارجی حمایت می کند. دو طرف در این زمینه باید بصورت قاطع از همدیگر پشتیبانی کرده و در زمینه مبارزه با تروریسم نیز همکاری ها و هماهنگی های خود را تقویت کنند.

هو چون هوآ با اشاره به برنامه ۲۵ ساله همکاری مشترک دو کشور و دستاوردهای حاصل از توافقات فیمابین گفت: این دستاوردها برای دو طرف مهم و مثبت است که حاصل تلاش مشترک بوده و پکن مایل است همکاری و هماهنگی خود را با تهران تقویت کند تا روند توسعه مناسبات فیمابین استمرار داشته باشد.

نظر شما