شناسهٔ خبر: 57643431 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بازار‌های هدف کشور‌های همجوار باید کاملا شناسایی شوند

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر اقلام محدودی به کشور‌های همجوار صادر می‌شود که قطعا این اقلام تمام نیازمندی این کشور‌ها نیست و باید شناخت کاملی از بازار هدف آن‌ها صورت گیرد.

صاحب‌خبر -

 حسین مدرس خیابانی  در جلسه ساماندهی مبادلات مرزی اظهار داشت: سیاست کلی نظام و سیاست دولت، توسعه تجارت با همسایگان است و در شرایط تحریم که محدودیت‌های تجاری با کشور‌ها وجود دارد حجم تجارت با ۱۵ کشور همسایه تنها ۳ درصد از حجم ۸۰ میلیون دلار تجارت کشور است که این رقم تجارت مرزی باید حداقل به ۱۰ درصد برسد.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: توسعه تجارت با ۱۵ کشور همسایه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و مقام ریاست جمهوری است و می‌تواند بخشی از تحریم‌ها را جبران کند این در حالی است که در حال حاضر سهم تجارت مرزی با کشور‌های همسایه تنها ۳ درصد از رقم ۸۰ میلیون دلار تجارت کشور است.

وی تاکید کرد: این افزایش سهم باید در احکام برنامه هفتم اصلاح شود و در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب برسد.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: سیاست‌های نظام مبنی بر توسعه تجارت با کشور‌های همسایه با حجم فعلی ۳ درصد تجارت مرزی محقق نمی‌شود و باید اجازه داشته باشیم تا ۱۰ درصد از تجارت کشور را از طریق بازارچه‌های مرزی، پیله وری و مرزنشینی تامین کنیم.

نماینده عالی دولت در استان بیان داشت: در استان سیستان و بلوچستان ظرفیت خوبی برای واردات قطعات یدکی خودرو، تجهیزات و ماشین آلات معدنی، ژنراتور، ماشین آلات راهسازی و اقلامی از این قبیل وجود دارد و این اقلام مورد نیاز است.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: این در حالی است که واردات از مرز‌های استان همانند گذشته و تنها اقلام خوراکی از جمله برنج، انبه و خشکبار است و صادرات نیز شامل اقلامی همچون میوه و تره بار و مصالح ساختمانی است.

مدرس خیابانی گفت: قطعاً نیازمندی‌های کشور‌های همجوار در همین محصولات خلاصه نمی‌شود و باید با شناخت کاملی از بازار‌های هدف و نیازمندی‌های کشور‌های همسایه انجام شود و این موضوع با اطلاع‌رسانی و ارتباطات قوی با تجار اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: بایدتاجران مورد نظر شناسایی شوند و ارتباطات قوی در این خصوص با اعزام هیات‌های تجاری و دعوت از هیئت‌های و برگزاری نمایشگاه و شناخت نیازمندی‌ها را شکل دهیم و اتاق بازرگانی به عنوان شاخص‌ترین نهاد در موضوع تجارت در این مبحث به صورت قوی ورود پیدا کند.

نظر شما