شناسهٔ خبر: 5764037 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

فعالان بازار در گفت‌وگو با صمت از رکود قیمت‌ها در چهار راه استانبول می‌گویند

طلا و ارز زمینگیر شد

صاحب‌خبر -

گروه اقتصاد: روز گذشته بازار طلا برای چندمین‌بار، در هفته‌های گذشته با کاهش قیمت انواع مسکوکات همراه بود، به‌طوری که سکه تمام بهار آزادی در ۳هفته گذشته ۲۶ هزارتومان ارزان شد و از نرخ ۹۳۵ هزار تومان، به ۹۰۹ هزار تومان در روز گذشته رسید.

آن‌طور که فعالان این بازار می‌گویند، آنچه بیشتر از هر عامل زمینه ریزش سکه را فراهم کرد کاهش بهای طلای جهانی در هفته‌های اخیر بوده است که مقدمات افت قیمت انواع سکه و طلا را فراهم کرده است. بنابراین روند نزولی قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی که از هفته‌های گذشته آغاز شده آنچنان با سرعت پیش رفته که کاهش ۲۳ دلاری برای آن به ثبت رسیده است.
به هر حال در ادامه همین روند، روز گذشته تعطیلی بازارهای جهانی هم نتوانست جلوی کاهش قیمت طلا را بگیرد، و به این ترتیب درحالی که اونس طلا روی ۱۱۸۲ دلار باقی‌مانده بود، هر گرم طلای ۱۸ عیار با کاهش قیمت به ۹۳ هزار تومان رسید و سکه با افت ۶ هزارتومانی در یک روز به ۹۰۹ هزار تومان رسید که پایین‌ترین رقم برای طلا و سکه در امسال به حساب می‌آید.


۳ عامل مهم در افت قیمت طلا

رییس اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با این افت قیمت در بازار طلا وسکه، ۳ عامل مهم و اثرگذار را دخیل می‌داند. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با صمت، کاهش قیمت جهانی طلا، ثبات در بازار ارز و نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان که باعث کاهش سطح معاملات و رکود در این بازار شده است را از دلایل مهمی که باعث ریزش قیمت‌ها در بازار داخلی طلا و سکه شده است، دانست و گفت: با توجه به این روند حرکتی بازار طلا و سکه به نظر می‌رسد افت قیمت‌ها در همین محدوده باقی بماند و دیگر خبری از ریزش‌های شدید و افزایش قیمت‌ها نباشد، چراکه این بازار دلیلی برای نوسانات شدید قیمتی ندارد.او در ادامه در پاسخ به این پرسش، مبنی بر اینکه برخی از تحلیلگران و کارشناسان بازارهای جهانی پیش‌بینی می‌کنند که قیمت جهانی طلا در روزهای آتی با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد، روند این بازار و همچنین بازار داخل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ تصریح کرد: اگر بخواهیم از نظر اقتصادی به این موضوع نگاه کنیم، با توجه به شرایطی که بر اقتصاد جهان حاکم است، به نظر نمی‌رسد تغییر چندانی در روند حرکتی بازارهای جهانی رخ دهد و شاهد افزایش یا کاهش بیشتر قیمت‌ها باشیم. وی ادامه داد: در بازار داخل هم با توجه به نزدیکی به ایام ماه مبارک رمضان و کاهش سطح معاملات در این بازار بعید به نظر می‌رسد از نوسانات شدید قیمتی خبری باشد.
به هر حال بازار دیروز طلا و سکه با توجه به همین شرایط، شاهد تداوم افت قیمت‌ها بود به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با شش هزار تومان کاهش ۹۰۹ هزار تومان قیمت خورد و هر نیم سکه با ۴ هزار تومان افت نسبت به روز شنبه گذشته ۴۶۳ هزار تومان و هر ربع سکه نیز با ۳ هزار تومان کاهش قیمت ۲۵۴ هزار تومان فروخته شد.هر سکه یک گرمی بدون تغییر قیمت ۱۷۴ هزار تومان خرید و فروش شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۶۰۰ تومان افت ۹۳ هزار تومان قیمت خورد.به هر روی به جز عامل کاهش قیمت جهانی طلا، ثبات در بازار ارز یکی از فاکتورهای مهم و اثرگذاری بود که به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر باعث افت قیمت طلا و سکه در بازار داخل در هفته‌های گذشته شد، به‌طوری که در این مدت نوسانات قیمتی در بازار ارز تک‌تومانی بود و در نخستین روز هفته هم دلار با همین روند هفته را آغاز کرد.محدود بودن دامنه تغییرات به اندازه‌ای بود که قیمت بر تابلوی مراکز رسمی فروش با یک تومان تغییر جابه‌جا می‌شد. این نوسان‌های تک‌تومانی درنهایت قیمت دلار روز شنبه را به ۳۳۱۲ تومان رساند؛ رقمی که ۳ تومان کمتر از پنجشنبه بود.


بی‌فروغی دلار
به گفته فعالان این بازار، دلار با نبود تقاضا و کاهش حجم معاملات تغییرات بسیار محدودی را شاهد است که این امر جذابیت دلار را برای سرمایه‌گذاری به شدت تقلیل داده است. ضمن اینکه نبود تقاضای تجاری و موکول کردن آن به بعد از مشخص‌شدن روند مذاکرات، پایین بودن قیمت درهم در بازار دبی و دلار در بازار کشورهای همسایه سبب شد انتظارات افزایشی دلار کاهش یابد.به هر حال دیروز نیز کاهش تقاضا و تمایل معامله‌گران آتی به فروش ارز، زمینه‌ای شد تا دلار افت ۹ تومانی را تجربه کند و به محدوده ۳۳۰۰ تومان نزدیک شود، ضمن اینکه در این فرآیند یورو نیز همگام با دلار بود. کاهش ۹ تومانی دلار داخل در بازار دیروز درحالی بود که ارزش این ارز در هفته گذشته با وجود افت و خیز بسیار محدود تغییر قیمت هفتگی به ثبت نرساند.حمیدرضا کاهدی، یکی از کارشناسان بازار ارز در این رابطه در گفت‌وگو با صمت با تاکید بر این موضوع که مدتی است بازار ارز شاهد نوسانات ناچیز قیمتی است و می‌توان گفت که از یک ثبات نسبی برخوردار است، گفت: بازار ارز درحال‌حاضر دلیلی برای نوسانات شدید قیمتی ندارد و پیش‌بینی می‌شود روند قیمتی دلار در این بازار با همین شیب حرکت کند. وی با تاکید بر اینکه نوسانات قیمتی دلار در مدت اخیر در محدوده ۷۰ تومان بوده و این میزان نوسان برای این بازار طبیعی است، گفت: در این مدت بالاترین قیمت برای دلار ۳۳۵۰ و پایین‌ترین آن ۳۲۸۰ تومان بوده که به نظر می‌رسد تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات همین روال برای این بازار ادامه پیدا کند.

این کارشناس معتقد است درحال‌حاضر معامله‌گران بازار ارز منتظر نتیجه مذاکرات هستند و امیدواری‌ها به لغو تحریم‌ها همچنان ادامه دارد که این امر سبب شده معاملات در این بازار کاهش یابد.
به گفته او در صورتی که نتیجه مذاکرات مثبت شود و از سوی دیگر ارزهای بلوکه شده وارد کشور شود و همچنین وضعیت اقتصادی بهبود یابد می‌توان امیدوار بود که قیمت ارز به تعادل برسد و دیگر خبری از قیمت‌های هیجانی در این بازار نباشد.

برچسب‌ها:

نظر شما