شناسهٔ خبر: 57630220 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

آنچه در جلسه علنی گذشت/ مجلس از پاسخ وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو قانع نشد/ موافقت با اصلاحات طرح بررسی ۲ مرحله‌ای لایحه بودجه

نمایندگان مردم در مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحات عبارتی ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی که درخصوص لایحه بودجه سالانه کشور است، موافقت کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه، ۲۲آذر ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور ۱۹۳ نفر از نمایندگان برگزار شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

سوال جلال رشیدی کوچی نماینده محترم مرودشت،ارسنجان وپاسارگاد و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت

گزارش مشترک کمیسیون های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و درمان در مورد نحوه عملکرد دستگاههای مسئول در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

سوال ابوالفضل ابوترابی نماینده محترم نجف آباد، تیران و کرون و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر دادگستری

گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق وتفحص از عملکرد صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درمورد طرح اصلاح تبصره(۴)بند(۳)ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی و تخصصی 

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی پروتکل اصلاحی موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات در مورد مالیات های بر در آمد و سرمایه

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه  یک فوریتی پروتکل (تمدید) موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین  جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دولت‌های عضو

بررسی تقاضای دو فوریت در خصوص لایحه الحاق یک بند به ماده ۱۰۹ قانون مجازات اسلامی

بررسی تقاضای دو فوریت درباره طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز.

مردم امروز به سختی می‌توانند خودرو دسته دوم تولید داخل را تهیه کنند

 جلال رشیدی کوچی در تشریح سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قصه خودرو، قصه شیرینی نیست، عنوان کرد: زمانی که آقای فاطمی امین تصدی وزارت صمت را برعهده گرفتند مشخصا دو قول را در برنامه های مختلف تکرار کردند.

نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی دو قول وزیر صنعت را حذف قرعه کشی خودرو و ثبات قیمت عنوان و تصریح کرد: بنده و بسیاری از نمایندگان دیگر که سوال و استیضاح را مطرح می کنیم نه با دولت پدر کشتگی داریم و نه با هیچ یک از وزرا بلکه حرف ما حرف مردم است. آقای رئیس جمهور نیز وعده های وزیر صمت را نیز تکرار کرده است.

وی اضافه کرد: آقای فاطمی امین در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ عنوان کرد که برای صنعت خودرو ۲ برنامه ۶ ماهه و ۲ ساله داریم که این دو برنامه به افزایش عرضه و عدم افزایش قیمت کمک می کند. امروز کلاه خود را قاضی کنید آیا قیمت خودرو افزایشی پیدا نکرده است، همین ۲- ۳ روز قبل ارزان ترین خودرو تولیدی شرکت سایپا ۳۰ میلیون تومان گران شده است.

رشیدی کوچی افزود: در ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در حاشیه نشست اتاق بازرگانی نیز آقای فاطمی امین عنوان کرده است برنامه ای داریم تا قرعه کشی خودرو به زودی حذف شود، آیا قرعه کشی خودرو حذف شده، امروز انتهای سال ۱۴۰۱ قرار داریم ولی همچنان لاتاری برای قرعه کشی خودرو راه انداخته ایم.

رشیدی کوچی تصریح کرد: هرگاه در مجلس و دولت بحث خودرو مطرح شد، خودروسازان قیمت را بالا بردند و این دهن کجی به دولت و مجلس بود. در پایان سال ۱۴۰۱ قرار داریم و ما در این شرایط به تثبیت قیمت خودرو نیز راضی هستیم اما همین امروز نیز شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم.

وی با بیان اینکه مردم امروز به سختی می توانند خودرو دسته دوم تولید داخل را تهیه کنند، گفت: در آبان ۱۴۰۰ عنوان شد که در ۱۴۰۱ قرعه کشی خودرو نخواهیم داشت و به این سمت می رویم که بیش از نیاز داخل خودرو تولید کنیم اما این در حالی است که به هیچ یک از این وعده ها عمل نشد و فقط ۳۰ درصد افزایش ظرفیت تولید داشتیم.

وی ادامه داد: پژو پارس ۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۲۶۰ میلیون تومان بوده که امروز ۴۰۰ میلیون تومان شده، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۲۴۰ میلیون تومان بوده در حال حاضر ۳۹۵ میلیون تومان است. به جای اینکه مسائل را حل و فصل کنیم دائم وعده می دهیم و می گوییم چرا مردم ناراحتند.

این نماینده مردم در مجلس، تاکید کرد: آنچه که عیان است این بوده که اقدامات شما نه تنها باعث کاهش قیمت نشده بلکه موجب افزایش قیمت خودرو نیز بوده است.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از تولید خودرو اقتصادی می شود، خودرو اقتصادی تعریف دارد. هرگز خودرو اقتصادی که از آن صحبت می شود زیر ۷۰۰ میلیون تومان به مردم عرضه نمی شود. ما تا امروز بد عمل کردیم و مردم ناراحت هستند، مقام معظم رهبری نیز فرمودند مردم ناراحتند و حساب خودروسازان را از بقیه صنایع جدا کردند، چرا حتی به حرف ولی امر خود نیز گوش نکردیم.

در نهایت جلال رشیدی کوچی از توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت قانع نشد و سوال خود را به رأی مجلس گذاشت.

وزیر صمت: راهکار کاهش قیمت خودرو، افزایش عرضه و تصویب طرح مالیات عایدی بر سرمایه است

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه جلسه علنی امروز در پاسخ به سوال جلال رشیدی کوچی مبنی بر علت افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان علیرغم دستور و تأکید صریح رئیس جمهور و مخالفت مجلس با بیان اینکه بحث شیرین خودرو باعث شده که به طور مرتب در صحن برای پاسخ‌گویی به سوالات نمایندگان حاضر شوم، گفت: اگر به دنبال تعادل در بازار خودرو هستیم باید عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کرد و هر چقدر شکاف عرضه و تقاضا بیشتر باشد بازار متلاطم‌تر و تحت تأثیر نرخ ارز خواهد بود.

وی افزود: در ۸ ماهه اول سال جاری نسبت به ۸ ماهه سال گذشته ۳۲ درصد عرضه خودروی سواری افزایش پیدا کرد و همچنین در آبان ماه ۱۲۲ هزار دستگاه انواع خودروهای سبک و سنگین تولید شده که تولید آبان ماه سال جاری رکورد ۵ ساله را شکست. همچنین خودروهای سنگین نیز ۱۷۶ درصد افزایش پیدا کرد و بر روی توازن تولید کنندگان متمرکز شدیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: سال گذشته خودروسازانی غیر از ایران خودرو و سایپا حدود ۷۰ هزار خودرو تولید کردند و در سال جاری به ۲۰۰ هزار دستگاه رسیده است، یعنی سهم تولید خودروهای از ۷ درصد به ۱۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: دستاوردهای خوبی در حوزه تولید داشتیم و شیب تولید خودرو افزایشی بوده و ایران خودرو اوایل امسال قول داد که حدود ۱۰ هزار دستگاه و سایپا حدود ۸ هزار دستگاه تولید کند.

مجلس از توضیحات فاطمی‌امین درخصوص علت گرانی خودرو قانع نشد

از سویی نمایندگان در جریان بررسی سوال جلال رشیدی کوچی به همراه جمعی از نمایندگان از وزیر صمت درخصوص دلایل افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان علی رغم دستور و تاکید صریح رییس جمهور و مخالفت مجلس، با ۱۱۰ رأی موافق، ۱۲۵ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ نماینده حاضر در صحن از توضیحات وزیر قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند.

موافقت مجلس با اصلاحات طرح بررسی دو مرحله ای لایحه بودجه

نمایندگان در ادامه نشست علنی امروز در جریان بررسی طرح اصلاح ماده (۱۸۲) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعاده شده از شورای نگهبان، جهت تامین نظر این شورا با اصلاحات عبارتی این طرح موافقت کردند.

گزارش مشترک کمیسیون های اجتماعی، درمان و فرهنگی درخصوص اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

پروین صالحی مبارکه در نشست علنی امروز گزارش مشترک کمیسیون های اجتماعی، بهداشت و درمان و فرهنگی مجلس درخصوص عملکرد دستگاههای مرتبط در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را قرائت کرد.

وزیر بهداشت: اگر جمعیت افزایش نیابد دچار بحران می‌شویم

بهرام عین‌اللهی در ادامه جلسه علنی پس از قرائت گزارش مشترک کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و درمان در مورد نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: یکی از مشکلات موجود در کشور که طی دهه پیش رو به یکی از مشکلات و مسائل اصلی تبدیل خواهد شد، موضوع سالخوردگی جمعیت است. ما فقط یک دریچه هفت ساله داریم و اگر طی این فرصت جمعیت افزایش نیابد دچار بحران می‌شویم.

وزیر بهداشت گفت: یکی از مشکلات موجود در کشور که طی دهه پیش رو به یکی از مشکلات و مسائل اصلی تبدیل خواهد شد، موضوع سالخوردگی جمعیت است. ما فقط یک دریچه هفت ساله داریم و اگر طی این فرصت جمعیت افزایش نیابد دچار بحران می‌شویم.

قانون جوانی جمعیت در مناطق مرزی اجرا نمی‌شود

حسینعلی شهریاری در جلسه علنی امروز پس از قرائت گزارش مشترک کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و درمان در مورد نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با یادآوری اینکه تا زمانی که سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه به وظایف خود در بودجه عمل نکنند این قانون کامل اجرایی نخواهد شد، اضافه کرد: در حال حاضر قرار است قانون برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه به مجلس ارائه شود و وقت آن فرا رسیده که مواد بودجه‌ای لازم برای اجرای قانون جوانی جمعیت پیش‌بینی شود.

وی اضافه کرد: یکی از مواردی که در قانون مورد ایراد قرار گرفته ماده ۱۵ آن بوده که بسیاری از مناطق کشور به ویژه مناطق مرزی در قانون دیده نشده است. حتی اگر این افراد در مرکز کشور نیز ساکن باشند وقتی برای ثبت‌نام اقدام می‌کنند شامل قانون نمی‌شوند.

شهریاری افزود: اگر جمعیت در برخی از مناطق زیاد است باید به طور مشخص عنوان شود که حداکثر تا ۴ فرزند قانون شامل خانواده‌ها خواهد شد و این مدل از اجرای قانون ظلم مضاعفی بوده که برای برخی از مناطق کشور اتفاق افتاده است.

کمیسیون ویژه‌ای برای نظارت بر اجرای قانون جوانی جمعیت تشکیل شود

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه نشست علنی طی تذکری گفت: درگزارش قرائت شده همکاران و دولت توضیح دادند که بخشی از احکام بودجه اجرایی نشده و ۹ حکم مشخص به مرحله اجرا نرسیده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس، تصریح کرد: طبق ساختار آئین نامه داخلی مجلس به کمیسیون مشترکی که برای تصویب قانون تشکیل شده، پس از مصوب شدن آن دیگر تشکیل جلسه نمی دهد لذا محدودیت در نظارت بر اجرای قانون وجود دارد چرا که ماموریت کمیسیون مشترک به پایان می رسد.

وی از رئیس مجلس خواست برای این قانون ویژه یک کمیسیون ویژه نظارتی تشکیل شود یا کمیسیون مشترک به وظیفه نظارتی خود ادامه دهد چرا که فقط ۷ سال برای اجرای این قانون زمان داریم.

رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر، عنوان کرد: ما در هیات رئیسه نمی توانیم پا روی آئین نامه داخلی مجلس بگذاریم اما طبق چیزی که تصویب شده ۲ نفر می بایست در مجلس در ستاد ملی جوانی جمعیت حضور یابند و در حال حاضر نیز ۲ نفر از نمایندگان خانم در ستاد ملی حاضر می شوند.

قالیباف یادآور شد: از سوی دیگر کمیسیون های تخصصی نیز کار خود را انجام می دهند و امروز نیز دیدید هر ۳ کمیسیونی که دخیل بودند گزارش خود را ارائه کردند اما با این حال این موضوع را در هیات رئیسه مطرح خواهیم کرد تا اگر اشکالی بود آن را برطرف کنیم.

 نشست بعدی روز (چهارشنبه، ۲۳ آذرماه) رأس ساعت ۷:۴۵ با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.

تکمیل میشود

نظر شما