شناسهٔ خبر: 57626920 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نایب‌قهرمانی ایران در جام جهانی کشتی آزاد

پهلوانان ایران اسطوره امریکایی و برانداز‌ها را با هم خاک کردند!

روزنامه جوان

تیم ملی کشتی آزاد ایران در حالی عنوان نـایب‌قهـرمـانی مسابقات جام جهانی آیووا در امریکا را به دست آورد که به‌طور حتم اگر حاشیه‌سازی‌ها و رفتار‌های زشتی که علیه پهلوانان کشورمان در سکوت محض میزبان صورت گرفت، نبود عنوان قهرمانی نصیب ایران می‌شد. هرچند دلاورمردان کشتی ایران هم روی تشک کشتی و هم در جنگ رسانه‌ای کثیفی که علیه آن‌ها به راه افتاده بود نشان دادند که قهرمانان همیشگی هستند.

صاحب‌خبر -
تیم ملی کشتی آزاد ایران در حالی عنوان نـایب‌قهـرمـانی مسابقات جام جهانی آیووا در امریکا را به دست آورد که به‌طور حتم اگر حاشیه‌سازی‌ها و رفتار‌های زشتی که علیه پهلوانان کشورمان در سکوت محض میزبان صورت گرفت، نبود عنوان قهرمانی نصیب ایران می‌شد. هرچند دلاورمردان کشتی ایران هم روی تشک کشتی و هم در جنگ رسانه‌ای کثیفی که علیه آن‌ها به راه افتاده بود نشان دادند که قهرمانان همیشگی هستند.
آزادکاران ایران قبل از اعزام به مسابقات جام جهانی با کارشکنی‌های همیشگی میزبان روبه‌رو شدند. این عادت زشت امریکایی‌هاست که همیشه برای صدور ویزا مانع‌تراشی کنند و در نهایت هم تا جایی که بتوانند مانع از اعزام تیم کامل ایران به مسابقات می‌شوند. این‌بار، اما کارشکنی‌های همیشگی پایان کار نبود. با ورود تیم ملی ایران به آیووا، مزدوران رسانه‌های معاند و چهره‌های خودفروخته‌ای که منتظر حضور ایرانی‌ها در امریکا هستند تا هر طور شده لجن‌پراکنی‌ها خود را شروع کنند کار حاشیه‌سازی را آغاز کردند.
ابتدا در نشست خبری با سؤال‌های سیاسی سعی کردند پاسخ‌هایی را که می‌پسندند از کشتی‌گیران ایران بپرسند که البته با هوشیاری پهلوانان ایران تیرشان به سنگ خورد. در مرحله بعد با حضور شائبه‌برانگیز در هتل تلاش کردند برای سرمربی ایران حاشیه‌سازی کنند که باز هم با پاسخ‌های محکم پژمان درستکار روبه‌رو شدند. این عده قلیل و این وطن‌فروشان جیره‌خور اینترنشنال و بی‌بی‌سی و رسانه‌های امریکایی دست‌آخر و بعد از ناامیدی از اعضای تیم و کادر فنی از کثیف‌ترین راه ممکن برای حاشیه‌سازی وارد شدند و با حضور در سالن مسابقات و به کار بردن رکیک‌ترین الفاظ برای کادر فنی و ملی‌پوشان ایران سعی در حاشیه‌سازی داشتند که البته باز هم ناکام ماندند.
 
 برد تاریخی در فینال 
شاگردان درستکار با برتری مقابل ژاپن و تیم منتخب جهان به دیدار پایانی مسابقات راه پیدا کردند، جایی که تیم ملی امریکا با قدرت تمام به مصاف تیم جوان شده ایران آمده بود. امریکا با استفاده از امتیاز میزبانی و البته داوری‌های شائبه‌برانگیز به‌خصوص در دیدار فینال توانست ایران را با حساب ۶ بر ۴ شکست دهد و عنوان قهرمانی را از آن خود کند. چهار برد ایران در فینال جام جهانی توسط رحمان عموزاد، صادق فیروزپور، علی سوادکوهی و امیررضا معصومی در اوزان ۶۵، ۷۴، ۷۹ و ۱۲۵ کیلوگرم به دست آمد و رضا مومنی، ابراهیم الهی، امیرمحمد یزدانی، علیرضا کریمی، امیرحسین فیروزپور و کامران قاسمپور مقابل رقبای خود شکست خوردند.
اما شکست جردن باروز مقابل علی سوادکوهی یک اتفاق بزرگ بود که امریکایی‌ها بعید است تا مدت‌ها آن را فراموش کنند. این کشتی‌گیر عنوان‌دار امریکایی در ۱۴ رویارویی قبلی خود با ایرانی‌ها بدون شکست بود، اما در این نبرد مقابل سوادکوهی با نتیجه‌ای نزدیک مغلوب شد تا بالاخره این طلسم طولانی‌مدت شکسته شود. شکستی که حتی واکنش اتحادیه جهانی کشتی را هم در پی داشت. در همین راستا صفحه رسمی اتحادیه جهانی کشتی با انتشار فیلمی از خوشحالی علی سوادکوهی پس از پیروزی مقابل جردن باروز امریکایی نوشت: «علی سوادکوهی اولین کشتی‌گیر ایرانی بود که جردن باروز را مغلوب کرد.»
قهرمان کشتی کشورمان بعد از کسب این پیروزی بزرگ و تاریخی گفت: «می‌دانستم که عقب هستم، اما به این فکر کردم که رو به جلو حرکت کنم و حالت تهاجمی به خود بگیرم. یک فرصت را برای گرفتن امتیاز از دست دادم، ولی از دقیقه اول می‌دانستم که او اشتباه می‌کند. خوشحالم که به‌عنوان اولین ایرانی، باروز را شکست دادم و مهم‌تر اینکه او را در کشور خودش بردم. از حمایت مردم ایران و مربیان، احساس خوشبختی می‌کنم. مربیان مخصوصاً پژمان درستکار انرژی زیادی به من داد و او اطمینان داشت که پیروز میدان خواهم شد.»
 
 تیم جوان و آینده‌دار ایران
پژمان درستکار برای حضور در جام جهانی امریکا به برخی از چهره‌های جوان میدان داد، جوانانی مثل ابراهیم الهی که از نوجوانان به بزرگسالان آمدند تا یک میدان بزرگ را از نزدیک تجربه کنند. البته سرمربی تیم ملی دست به تغییراتی هم زد که نتیجه مطلوب را در پی نداشت. انتقال کامران قاسمپور به وزن ۹۷ کیلوگرم معادلات را برای تیم ملی ایران پیچیده کرد. با اینکه درستکار روی پیروزی در اوزان ۸۶ و ۹۲ کیلوگرم حساب باز کرده بود، در این دو وزن شاهد عملکرد خوبی از کریمی و امیرحسین فیروزپور نبودیم. با این حال نتیجه به دست آمده برای ایران خوب بود، آن‌هم در جامی که به لحاظ فنی نسبت به مسابقات قهرمانی جهان و المپیک در حد پایین‌تری است و تیم‌ها در آن شرکت می‌کنند تا آمادگی خود را بسنجند. پژمان درستکار با میدان دادن به موقع به جوانان و ایجاد تغییراتی که شاید فکر می‌کرد به کار تیم بیاید. در این میدان حالا بیشتر و بهتر متوجه نقاط ضعف و قوت تیمش شده است، تیمی که حتماً در آینده بیشتر از آن خواهیم شنید.

نظر شما