شناسهٔ خبر: 57617685 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران کرد:

تجهیزات آزمایشگاهی با ۳ میلیارد تومان به چرخه خدمات رسانی بازمی‌گردند

سی‌ویکمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با حضور معاونین این دانشگاه، صبح امروز ۲۱ آذرماه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، مهدی فکور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در ابتدای این جشنواره گفت: سال پژوهشی گذشته از جشنواره پژوهش ۱۴۰۰ تا این دوره از جشنواره است و سال قبل قرار شد چند مصوبه را از هیأت امنای دانشگاه درخواست کنیم که این کار انجام شد. در هیات امنا با توجه به ماموریتی که داده شده بود و با توجه به شعار دانشگاه تهران مبنی بر دانشگاه کارآفرین،  تغییراتی را در ساختار معاونت پژوهشی داشتیم ضمن اینکه به دیپلماسی علمی که وزیر علوم تاکید دارند توجه داشتیم.

او افزود: ما در معاونت پژوهشی دانشگاه تهران، مدیرکل سیاستگذاری و نوآوری ایجاد کردیم و خلأ اصلی که در معاونت پژوهشی وجود داشت این بود که در موضوعات مرتبط با آموزش و پژوهش همبستگی ساختاری و ارگانیک وجود دارد، اما وقتی می‌خواستیم مجموعه پژوهش ها را به پارک علم  و فناوری برسانیم تا ایده تا پژوهش که باید طوری باشد که ارتباط کافی با صنعت و جامعه داشته باشد را محقق کنیم، اشکالاتی وجود داشت و خلا اصلی این بود که چگونه می‌توان پژوهش‌هایی که در TRL یک تا سه انجام می‌شود را به  پارک‌های علم و فناوری برسانیم؟ برای این کار، ساختار باید منسجم باشد.

فکور ادامه داد: فاصله TRL سه تا پنج و این خلا را با همکاری مدیر کل سیاست‌گذاری فناوری و نوآوری پر کردیم تا بتوانیم پژوهش‌های اساتید و را به سمت کاربردی شدن پیش ببریم. در راستای مسئولیت‌پذیری اجتماعی در دانشگاه، یک پژوهشکده سبک زندگی و سلامت راه‌اندازی کردیم. همچنین انجام تحقیقات بین‌رشته‌ای بسیار مورد تاکید ماست.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران اظهار کرد: استاد باید یک طرح جامع داشته باشد و یک هدف تحقیقاتی کلان را دنبال کنند. موضوع دیگر بحث گرنت‌های فناوری بود. در این بخش حمایت را به ۱۰ برابر رساندیم و در آن پارامترهایی قرار دادیم که نیاز نباشد هر سال به روزرسانی شود. همچنین برای پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی که دانشجویان و اساتید مدعی هستند می‌توانند به کسب و کار منجر شود را تا سقف ۱۵ میلیون تومان حمایت می‌کنیم. گرنت‌های فناری، شکوفایی، رویش و ... امکاناتی هستند برای اساتیدی که تحقیقاتشان ختم به تجاری‌سازی می‌شود.

فکور در مورد با اشاره به آیین‌نامه مالکیت فکری با بیان اینکه این آیین‌نامه نیز در راستای تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهش و فناوری در دانشگاه تعریف شده است گفت: هر شرکتی را نمی‌توان دانش‌بنیان دانست. شرکت دانش‌بنیان باید بر مبنای پژوهش‌های عمیق باشد. در این راستا حمایت‌هایی از تحقیقات و پژوهش‌های بنیادین شروع کردیم.چرا که وظیفه دانشگاه این است که بستری برای تحقیقات ناب و مرز دانشی باشد.

او ادامه داد: دو برابر شدن مبلغ تخصیصی به هر امتیاز گرنت نیز یکی دیگر از اقدامات انجام شده در دانشگاه تهران بوده است. به علاوه ۱۰۰ درصد گرنت اعضای هیئت علمی پرداخت شده است. به روزرسانی آیین‌نامه هزینه کرد گرنت و افتتاح باشگاه طلایه داران علم نیز یکی دیگر از اقدامات انجام شده در راستای کسب مرجعیت علمی در دانشگاه بود.

فکور در مورد هزینه‌های مورد نیاز برای تجهیزات آزمایشگاهی گفت: تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز داریم و آن‌هایی که نیاز به تعمیرات دارند، مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که مبلغ ۲۰ میلیارد تومان مورد نیاز است.

فکور یادآوری کرد:  ۳۰ تا ۴۰ درصد از تجهیزاتی که در حال حاضر نیاز به تعمیرات دارند با ۲-۳ میلیارد تومان به چرخه خدمت رسانی برمی‌گردند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: مجلات دانشگاه نیز تحت پوشش انتشارات دانشگاه قرار گرفته‌اند. همچنین بازسازی سالن همایش کتابخانه مرکزی نیز با همکاری خیرین انجام شد.

نظر شما