شناسهٔ خبر: 57591846 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پیشنهاد روسیه به ترکیه درباره شمال سوریه

منابع خبری از پیشنهاد روسیه به ترکیه درمورد خروج نیرو‌های قسد از شهر‌های منبج و عین العرب در حومه شرقی حلب خبر دادند.

صاحب‌خبر -

روسیه پیشنهاد جدیدی را به ترکیه ارائه داده که در رابطه با مناطقی در شمال شرق سوریه است که تحت کنترل نیرو‌های سوریه دموکراتیک موسوم به قسد است.

به نقل از العالم، بر اساس پیشنهاد روسیه، نیرو‌های قسد از شهر‌های منبج و عین العرب در حومه شرقی حلب خارج شوند و نیرو‌های امنیتی آن به موسسات دولتی ملحق شوند.

در سایه مذاکرات ترکی - سوری درمورد مناطق شمال سوریه شرایط نامعلومی در این مناطق وجود دارد. آنکارا به حمله نظامی زمینی ضد نیرو‌های سوریه دموکراتیک "قسد" در این مناطق تهدید می‌کند و می‌خواهد قسد را از مرز‌های خود دور کند.

منابع آگاه در زمینه مذاکراتی که هیئت روسی با مسئولان در وزارت خارجه ترکیه در استانبول داشتند، می‌گویند: مسکو پیشنهاد جدیدی را به آنکارا ارائه داده است. این پیشنهاد در رابطه با مناطقی در شمال شرق سوریه است که نیرو‌های سوریه دموکراتیک بر آن مسلط هستند.

بر اساس پیشنهاد روسیه نیرو‌های قسد با همه سلاح‌های سبک و سنگین خود از شهر‌های منبج و عین العرب عقب نشینی کنند و از این دو شهر واقع در حومه شرقی حلب خارج شوند، اما نیرو‌های امنیت داخلی وابسته به قسد موسوم به نیرو‌های آسایش در این مناطق باقی بمانند و به موسسه امنیتی دولت سوریه در این منطقه ملحق شوند. این پیشنهاد روسیه در قبال اقدام نکردن ترکیه به عملیات نظامی زمینی است. عملیاتی که آنکارا سابقا اعلام کرده بود آن را ضد مواضع قسد در منبج و عین العرب و تل رفعت به اجرا درخواهد آورد.

این منابع همچنین می‌گویند، روسیه بر موافقت قسد با این پیشنهاد تاکید کرده است به شرط اینکه حمله‌ای از سوی ترکیه انجام نپذیرد. منابع آگاه افزودند: آنکارا پیشنهاد روسیه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

از سوی دیگر؛ وزارت امور خارجه ترکیه در زمینه مذاکرات آنکارا و موسکو می‌گوید: ترکیه به روسیه مبارزه با پ ك ك و یگان‌های حمایت از خلق کرد در سوریه تاکید کرده است. همچنین آنکارا تاکید کرده است که گروه‌های تروریستی نه تنها وحدت و یکپارچگی سوریه را تهدید می‌کند بلکه امنیت ملی ترکیه را نیز تهدید می‌کند.

این در حالی است که ترکیه به خروج نیرو‌های قسد از منبج و تل رفعت و عین العرب و دور شدن نیرو‌های قسد از مرز‌های جنوبی این کشور در چارچوب کمربند امنیتی با عمق ۳۰ کیلومتر تاکید دارد.

همچنین؛ در یادداشت تفاهم سوچی که بین دو طرف در سال ۲۰۱۹ به امضا رسید بر آتش بس و پایان دادن به عملیات نظامی ترکیه موسوم به "نبع السلام" ضد مواضع کرد‌ها در این مناطق توافق شده بود.

برچسب‌ها:

نظر شما