شناسهٔ خبر: 57591239 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

خروج ساخت خانه از رکود

روند ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت در تهران با سناریوهایی که شهرداری از 300روز پیش تاکنون در پیش گرفته، آسان شده است. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

روند ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت در تهران با سناریوهایی که شهرداری از 300روز پیش تاکنون در پیش گرفته، آسان شده است. این، نتیجه خروجی تعامل و تفاهمنامه‌های شهرداری تهران با دیگر نهادها مثل بنیاد ملی مسکن، ارتش، سپاه پاسداران، تامین اجتماعی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، نیروی انتظامی و چندین ارگان دیگر و حتی چند سازمان خصوصی است. اقدامات انجام شده برای کاهش زمان صدور پروانه و بررسی سریع پرونده‌ها در کمیسیون ماده 5نیز به این تفاهم‌ها ضمیمه شده تا با روش‌های گوناگون، ساخت خانه در پایتخت تسهیل شود. اینگونه مسکن استطاعت‌پذیر طبق برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت تولید می‌شود که می‌تواند آرزوی خانه‌دار شدن خیلی از شهروندان را به واقعیت تبدیل کند.  اینطور که آمارهای شهرداری نیز نشان می‌دهد در پی آغاز به‌کار عملیات احداث 11هزارو7واحد مسکونی جدید، ساخت خانه در تهران از رکود دهه90 خارج شده است. به‌گزارش همشهری، کلنگ احداث ۱۱هزارو7واحد مسکونی در پایتخت دیروز همزمان با شانزدهمین شنبه امید و افتخار به زمین زده شد. متولی این پروژه‌ها شهرداری تهران، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، تعاونی مسکن کشتیرانی، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، بنیاد موقوفه دکتر افشار، شهرداری منطقه۲۱، تعاونی علوم و فنون هوایی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستند. پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم با بیان اینکه امروز فعل خواستن به توانستن رسید، گفت: «خوشبختانه در مناطق مختلف جنوبی تهران شاهد آغاز ساخت هستیم و همانطور که وعده داده بودیم ۳۳هزار واحد مسکونی تاکنون کلنگ‌زنی شده و بیش از ۲۰۰هزار مسکن در قالب تفاهمنامه‌هایی که منعقد شده تعریف شده است که به‌مرور عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.»

نگاه ویژه‌ به شهرری با محوریت حرم
دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران هم دیروز گفت: «براساس قوانین فرادستی و ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، شهرداری وظایفی در حوزه ساخت مسکن دارد و از این جهت مدیریت شهری با ایجاد قرارگاه جهادی مسکن در این حوزه ورود کرده تا بین دست‌اندرکاران و سرمایه‌گذاران این بخش با تصمیم‌گیران مشکلات را در حوزه مسکن رفع کند. اکنون شهرداری تهران در مناطق ۱۷، ۱۸، ۱۹و ۲۰ ظرفیت خوبی دارد. این ظرفیت‌ها می‌تواند به شهرداری امکان ساخت مسکن باکیفیت را بدهد و ایجاد زندگی باکیفیت و کمتر شدن آسیب‌های اجتماعی در جنوب شهر را به ارمغان آورد. توصیه من در کمیسیون شهرسازی و معماری این بوده که از الگوهایی مانند مجتمع اکباتان تهران که بعد از سال‌ها هنوز پابرجاست، در ساخت‌وسازهای جدید استفاده کنند.» جعفر بندی‌شربیانی سپس به امکانپذیر بودن توسعه پایدار شهرری در تمام جوانب با مرکزیت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و امامزادگان همجوار اشاره کرد و افزود: «در این دوره مدیریت شهری نگاه ویژه‌ای به شهرری با محوریت حرم وجود دارد. طرح محله نفرآباد و تدقیق ۲۳۰هکتاری اطراف حرم و پارکینگ حرم و... ازجمله طرح‌های این محدوده است. با ایجاد پارکینگ در جنوب حرم بیش از ۳۰هزار میلیارد تومان بودجه را سرمایه‌گذاری می‌کنیم.»

از حالت رکود بیرون آمده‌ایم
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در آیین کلنگ احداث ۱۱هزارو7واحد مسکونی ابتدا به بحث غفلت طی دهه گذشته در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: «در 3ماه گذشته مقام معظم رهبری، 2بار درخصوص غفلتی که در دهه۹۰ در بحث مسکن صورت گرفته یادآوری کردند؛ بنابراین ما در شهرداری براساس ضرورت به بحث مسکن ورود کردیم و امروز به‌طور قطع از حالت رکود بیرون آمده‌ایم و در میزان صدور پروانه تا این زمان از سال، از میزان سال گذشته عبور کرده‌ایم.» حمیدرضا صارمی سپس آماری درباره تفاهم‌های انجام شده طی یک‌سال اخیر ارائه داد: «تا امروز توانسته‌ایم درباره بیش از ۳۰۰هزار واحد مسکونی تفاهمنامه امضا کنیم که به‌صورت قطع و یقین اجرایی خواهند شد. وقتی پروانه ساخت صادر شود، یعنی کار شروع شده است و از سال آینده شاهد بهره‌برداری گسترده خواهیم بود.» صارمی با اشاره به استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای کاهش زمان ساخت مسکن یادآور شد: «با شرکت‌های داخلی و خارجی در این رابطه وارد مذاکره شده‌ایم و با استفاده از آن سرعت ساخت و کیفیت کار را بالا می‌بریم.»

همکاری تولیت حرم با  شهرداری
حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر، تولیت آستان حرم عبدالعظیم حسنی(ع) هم در این مراسم گفت: «در ابتدای سال رهبر معظم انقلاب گفتند موانع را از مقابل کسب‌وکار مردم بردارید؛ ایشان ۴سال است شعار سال را در زمینه اقتصادی انتخاب می‌کنند و از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرده‌اند. در نظام اسلامی همه بهره‌مند هستند و نباید فاصله زیادی بین شمال و جنوب تهران وجود داشته باشد. کمیسیونی در شهرری تشکیل دادیم و طرح‌هایی که در این محدوده می‌خواهد اجرا شود را بررسی می‌کنیم؛ یکی از طرح‌ها ساخت مسکن بود و قبول کردیم که زمین‌های مربوط به تولیت را در اختیار شهرداری تهران برای ساخت مسکن قرار دهیم. خدا را شکر پروژه‌های ساخت مسکن مانند نفرآباد، دارالشفای حرم و پارکینگ حرم در حال اجراست. قرار است این پروژه طی ۲سال تکمیل شود.»

به چه دلیل شهرداری خانه‌سازی را تسهیل می‌کند؟
۴0هزار مهاجرت هر سال به شهر تهران صورت می‌گیرد.
51هزار ازدواج سالانه در شهر تهران ثبت می‌شود.
یک میلیون و 500هزار واحد مسکونی جدید نیاز سالانه شهر تهران است.
50هزار واحد خانه در سال 1398برای تهران عرضه شد.
3برابر افزایش درخواست صدور پروانه طی سال‌جاری نسبت به سال گذشته صورت گرفته است.
300درصد میزان افزایش بهای عوارض طی سال‌های 98و 99بوده که باعث شده ساخت مسکن برای سازندگان سودآوری نداشته باشد.
150شغل از کنار پروژه‌های ساخت مسکن تنها در منطقه ۲۰ به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم تأثیر می‌پذیرند.
180هزار ساخت واحد مسکونی هدف شهرداری برای هر سال است.
۲۰، ۱۹ و ۷ مناطقی هستند که در رویکرد بهسازی و نوسازی بافت فرسوده با سرعت پیش می‌روند.
2هزار میلیارد ریال از اوراق مشارکت به‌صورت نقدی در بخش نفرآباد با کمک شورای شهر شکل می‌گیرد.
45 میلیارد تومان برای نوسازی   پیرامون حرم و تا 60میلیارد تومان برای نوسازی بافت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تسهیلات کم‌بهره ارائه می‌شود.



 

نظر شما