شناسهٔ خبر: 57585179 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رفع ممنوعیت حجاب دختران مدرسه‌ای در سوئد

دادگاه عالی سوئد حکم ممنوعیت حجاب دختران در مدرسه را لغو کرد.

صاحب‌خبر -

دادگاه عالی سوئد حکمی که پیش‌تر در سال ۲۰۱۹ در شهرداری «استفانستورپ» تصویب شده بود و حجاب دختران مدرسه‌ای را ممنوع می‌کرد را لغو کرد و آن را مغایر با آزادی بیان دانست.

پایگاه اینترنتی دیلی میل با اعلام این خبر نوشت: «استفانستورپ در جنوب سوئد را میانه‌رو‌ها اداره می‌کنند و پیش‌تر مبنا بر این بود که دختران تا پیش از ۶ سالگی حجاب بر سرنداشته باشند و سپس تمایل بر این شد که این روند تا ۱۲ سالگی ادامه یابد.»

در برخی دیگر از بخش‌های سوئد که دموکرات‌ها آن را اداره می‌کنند هم مقامات سیاسی در تلاش بودند تا این ممنوعیت را برای پیش‌دبستانی و دبستان ارائه کنند.

دادگاه سوئد اعلام کرد ممنوعیت حجابی که شهرداری این مناطق می‌خواستند اجرا کنند، با کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و همینطور با حمایت از آزادی مذهبی بر اساس قوانین اساسی سوئد مغایرت دارد. این دادگاه با اشاره به قانون آزادی بیان در سوئد اعلام کرد که نحوه پوشش و مذهب هم باید آزادنه انتخاب شوند و افزود: «قانون حق انتخاب روسری و پوشش به آزادی حق بیان برمی‌گردد و باید به آن احترام گذاشت.»

این اولین بار نیست که بحث حجاب در کشور‌های اروپایی مطرح می‌شود، مرداد ماه هم یک کمیته سازمان ملل اعلام کرد که فرانسه با ممنوع کردن داشتن حجاب برای یک زن در یک دوره آموزشی برای بزرگسالان که در یک دبیرستان برگزار می‌شد، پیمان بین‌المللی مربوط به حقوق مدنی و سیاسی را نقض کرده است.

این کمیته در آن زمان گفت که آزادی نشان دادن مذهب، استفاده از لباس یا سرپوش متمایز را در برمی‌گیرد و بنابراین تأکید می‌کند که ممنوعیت صورت گرفته محدودیتی بر اعمال آزادی حق او برای ابراز مذهبش به شمار می‌رود.

نظر شما