شناسهٔ خبر: 57579295 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

عرضه در بورس یا واردات؛ کدام یک بازار خودرو را نجات خواهد داد؟

نوسانات اخیر در بازار خودرو باعث نارضایتی تعداد زیادی از مشتریان خودرو شده است و طبق نظر برخی از کارشناسان افزایش قیمت‌ها تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، مدت زمان زیادی است که بازار با افزایش بی‌رویه قیمت خودرو رو به روست، به عبارتی با نوسانات اخیر در بازار ارز بازار خودرو را نیز دچار تغییراتی کرده است. در حال حاضر با افزایش قیمت خودرو، میزان معاملات نیز در این بازار افزایش پیدا کرده است و طبق نظر کارشناسان این افزایش قیمت‌ها تا پایان سال ادامه خواهد داشت. دولت نیز اخیرا عنوان کرده که قصد دارد تا قرعه‌کشی خودرو را برچیده و عرضه خودرو صرفا از طریق بورس کالا صورت پذیرد. بنابراین سرنوشت بازار خودرو این روزها به دو امر عرضه خودرو در بورس کالا و واردات خودرو بستگی دارد که البته هر کدام از این موارد نیز موافق و مخالفانی با خود به همراه دارد.

بیشتر بخوانید:

افزایش قیمت قطعی چند محصول سایپا

عرضه خودرو در بورس دلالان بازار را کنار می‌زند

در همین راستا، امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز،‌ درباره فروش خودرو در بورس کالا و تاثیر آن بر روی قیمت‌ها اظهار کرد: خرید خودروهای پرتیراژ  با رانت زیادی رو به رو است،‌ به‌طور مثال بر روی هر خودرویی ۲۵۰ میلیون سود خالص وجود دارد. در قرعه‌کشی خودرو عمده افراد سرمایه‌گذارانی هستند، که قصدشان خرید و فروش خودرو است و مصرف‌کننده نیستند، که این موضوع باعث ایجاد صف طولانی سرمایه‌گذاران برای خرید خودرو می‌شود و زمانی که خودرو وارد بورس کالا شود صف سرمایه‌گذاران از بین خواهد رفت. 

وی افزود: جایگزین شدن عرضه خودرو در بورس به جای قرعه‌کشی باعث کنار رفتن سرمایه‌گذاران می‌شود و زمانی که قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شود خودروساز به سودآوری می‌رسد و می‌تواند تولید خودرو را افزایش دهد.

کارشناس صنعت خودرو گفت: در قدم بعدی دولت دیگر بهانه‌ای برای قیمت‌گذاری ندارد و می‌تواند تولید خودرو را افزایش دهد؛ تولید که افزایش یابد عرضه و کیفیت نیز افزایش می‌یابد و به دنبال آن قیمت خودرو متعادل می‌شود و مصرف کننده راحت‌تر می‌تواند در خرید خودرو شرکت کند.

کاکایی با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس در کوتاه مدت باعث کاهش قیمت خودرو نمی‌شود،‌ گفت: این اقدام در میان مدت به نفع مصرف‌کننده خواهد بود و در بلندمدت نیز رقابت بین خودروسازان برای ارتقای کیفیت به وجود خواهد آمد.

وی بیان کرد: در حالت کلی عرضه خودرو در بورس اقدامی اشتباه است اما در وضعیت فعلی کشور عرضه بورس بهتر از قیمت‌گذاری دستوری خواهد بود.

طبق نظر این کارشناسان صنعت خودرو با عرضه خودرو در بورس، در بلندمدت باعث کاهش قیمت خودرو می‌شود و از سوی دست دلالان نیز در این بازار کوتاه خواهد شد، اما تعداد دیگری از کارشناسان نظر دیگری دارند.

تنها راه نجات بازار خودرو واردات است

فیروز نادری کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز،‌ درباره عرضه خودرو در بورس کالا و تاثیر آن بر قیمت خودرو،‌ اظهار کرد: متاسفانه شاهد هستیم که عرضه خودرو در بورس کالا در وضعیت فعلی باعث سه‌نرخی شدن قیمت‌ها شده است و این اقدام در آینده باعث افزایش قیمت‌ها نیز خواهد شد. 

وی در ادامه بیان کرد:‌ با عرضه خودرو در بورس کالا،‌ قیمت خودرو به بازار نزدیک شده است که این موضوع به ضرر مصرف‌کننده خواهد بود. درست است که با این اقدام دست دلالان از بازار خودرو کوتاه خواهد شد،‌ اما عرضه خودرو در بورس بیشتر به نفع خودروساز است تا مردم.

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه قیمت خودرو در یک ماه گذشته به شدت افزایش داشته است،‌ گفت: عرضه خودرو در بورس کالا باعث افزایش تقاضا شده که همین موضوع سبب افزایش ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومانی بعضی از خودروها شده است.

نادری همچنین درباره پیش‌بینی قیمت خودرو تا پایان سال،‌ گفت: با افزایش قیمتی که این بازار اخیرا داشته است،‌ قیمت خودرو بیش از این افزایش نخواهد یافت و ممکن است تا شروع سال جدید قیمت‌ها ثابت باقی بماند.

وی افزود: تنها راه نجات بازار خودرو واردات است و تا زمانی که این اقدام صورت نگیرد،‌ قیمت‌ها کاهش نخواهد یافت که با توجه به اقدامات دولت در این زمینه بعید است تا پایان سال واردات خودرو انجام شود.

به گزارش ایسکانیوز، هفته گذشته بود که سخنگوی وزارت صمت خبر داد که برخی از خودروهای وارداتی به پشت مرز رسیده و عکس آنها نیز روی بیلبوردهای تبلیغاتی بالا رفت. با این حال در هفته سوم آذر قیمت خودروهای خارجی نیز همسو با خودروهای داخلی به رکوردزدنی‌ها خود ادامه داد. 

عرضه کم خودرو، سه نرخی شدن قیمت‌ها، نوسانات ارزی، قیمت گذاری دستوری، صعود نرخ ارز از جمله عواملی است که طبق نظر برخی از کارشناسان بازار خودرو را درچار سردرگمی و بی ثباتی کرده است و همین موضوع سبب شده است تا مشتریان خودرو از این وضعیت بازار ناراضی باشند، بنابراین با توجه به تمامی این مشکلات به نظر می‌رسد تا آخرسال خبری از کاهش قیمت‌ها نباشد.

انتهای پیام/
 

برچسب‌ها:

نظر شما