شناسهٔ خبر: 57570964 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

روسیه کیفیت کاتالیست‌های ایرانی را بهتر از نمونه چینی ارزیابی کرد

روزنامه جوان

ثبت سفارش‌های جدید برای خرید کاتالیست ایرانی بیانگر آن است که مجتمع‌های پتروشیمی روسیه از بین کاتالیست چینی و ایرانی، کاتالیست ایرانی را برگزیده‌اند و این مهم بیانگر کیفیت بالای کالای صادراتی ایران به کشور روسیه است.

صاحب‌خبر -

ثبت سفارش‌های جدید برای خرید کاتالیست ایرانی بیانگر آن است که مجتمع‌های پتروشیمی روسیه از بین کاتالیست چینی و ایرانی، کاتالیست ایرانی را برگزیده‌اند و این مهم بیانگر کیفیت بالای کالای صادراتی ایران به کشور روسیه است. نکته جالب توجه آن است که این دست از محصولات می‌تواند در جهت کاهش آلایندگی‌ها در دنیای امروز و حفاظت و حراست از محیط زیست نقش‌آفرینی کند، از همین رو مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی این نوید را به مردم داد که به زودی همه کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی را بومی خواهیم کرد.
متأسفانه به شکل فرهنگی گویا پذیرفته‌ایم که کالا‌های غربی کیفیتش از کالا‌های ایرانی به مراتب بیشتر است، این باور غلط هر چند به دلیل تبلیغات وسیع کالا‌های خارجی در کشور شکل گرفته، اما حقیقت آن است که در بعد داخلی به لحاظ علمی و همچنین عملی و تجربی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که توانایی تولید کالا و خدمات در کلاس جهانی را دارا هستیم.
شاید گفته شود اگر ایران صاحب توانمندی فوق است پس چرا کالا‌هایی تولید نمی‌کند که سطح کیفیتش آنقدر بالا باشد که در بازار‌های جهانی خبرساز شود، در پاسخ باید عنوان داشت هم اکنون ایران بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد که این مهم مؤید این واقعیت است که کالا‌های ایرانی از استاندارد لازم و کافی برای حضور در بازار جهانی برخوردار است، در غیر این صورت این تجارت تداوم نمی‌یافت.
از سوی دیگر باید این موضوع را هم اذعان داشت که گاهی ضعف نظام سیاستگذاری موجب می‌شود شرایطی در حوزه تولید شکل بگیرد که به رغم برخورداری از نیروی متخصص و همچنین سایر مؤلفه‌ها برای تولید کالا در کلاس جهانی، این اتفاق رقم نخورد، به طور نمونه ارز ترجیحی ۴ هزار تومانی شرایطی را به وجود آورد که تولید آسیب دید، زیرا وقتی به واردات ارز ارزان اختصاص می‌دهیم، عملاً این سیگنال را به تولیدکنندگان داخلی می‌دهیم که در این حوزه ورود نداشته باشند.
همانطور که می‌دانیم هر کجا که سود تضمین شده باشد، سرمایه به آن بخش گسیل می‌شود، کافی است یک بار برای همیشه سود در بخش تولید در اقتصاد ایران تضمین شود، آن روز خواهیم دید که سرمایه داخلی و خارجی همه امکانات مورد نیاز برای تولید کالای باکیفیت را در میدان بسیح می‌کند، البته دولت سیزدهم، سیاست‌های ضدتولیدی اعمال شده از سوی دولت قبل را اصلاح کرده است که یکی از آن‌ها همین ارز ترجیحی بوده است و در بخش‌هایی از اقتصاد شاهد تسریع چرخش چرخ تولید هستیم، حال آنکه خیلی از کارشناسان اقتصادی باور نداشتند بدون برجام اصلاً دولت سیزدهم بتواند پیش برود.
ارزش افزوده‌های زیادی در اقتصاد ایران وجود دارد که با انسجام هر چه بیشتر سیاست‌های قطعی و تضمینی حمایت حتمی و قطعی و ابدی از تولید خواهیم دید که هم تورم مهار خواهد شد و هم اینکه رشد و توسعه اقتصادی آثار تبعی‌اش را ظهور و بروز خواهد داد.
در همین راستا در شرایطی که برخی کارشناسان، کشور چین را در بعد اقتصاد، اقتصاد اول دنیا به شمار می‌آوردند، امروز به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ایران در بعد تولید کاتالیست‌های مورد استفاده در صنعت پتروشیمی، در بازار روسیه از کاتالیست‌های چینی پیشی گرفته است و شرکت‌های روسیه سفارش‌های جدید برای خرید کاتالیست‌های ایرانی ثبت کرده‌اند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در همایش مدیران ارشد صنعت نفت در محل پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به مذاکراتی که از فروردین‌ماه امسال با هیئت‌های روس برای صادرات کاتالیست ایرانی به روسیه انجام شده است، اعلام کرد: یک تن کاتالیست ایرانی با موفقیت در مجتمع‌های پتروشیمی روسیه در حال استفاده است و شرکت‌های روسیه سفارش‌های جدید برای خرید کاتالیست ثبت کرده‌اند.
مرتضی شاهمیرزایی گفت: کاتالیست‌های ایرانی با موفقیت در حال استفاده در مجتمع‌های پتروشیمی روسیه هستند، روس‌ها هم باور نمی‌کردند که کیفیت کاتالیست‌ها تا این حد بالا باشد، زیرا کاتالیست‌های چینی در رآکتور‌های مجتمع‌های پتروشیمی آن‌ها جواب نداده بود، آن‌ها باور کردند که کیفیت کاتالیست‌های ایرانی بالاست و با بهترین‌های جهان رقابت می‌کند.
وی بومی‌سازی کاتالیست‌ها را یکی از راهبرد‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم برشمرد و افزود: بنا داریم همه کاتالیست‌های این صنعت را بومی کنیم و بر اساس سند جامع کاتالیستی که آماده کرده‌ایم، می‌توانم بگویم راه زیادی در پیش نداریم.
شاهمیرزایی با بیان اینکه ۷۰مجتمع پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۹۰میلیون تن در حال فعالیت است و فروش نهایی محصولات نیز به حدود ۲۵میلیارد دلار می‌رسد، تصریح کرد: صادرات محصولات مجتمع‌های پتروشیمی‌ها حدود سالانه ۲۶میلیون تن بوده و ۱۰میلیون تن هم به بازار‌های داخلی عرضه شده است، ضمن اینکه شاهد تحقق ۱۳۳درصدی ارزآوری در این بخش بوده‌ایم.
وی با تأکید بر تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی تصریح کرد: ۳۰درصد صادرات غیرنفتی ایران مربوط به بخش پتروشیمی است، ضمن اینکه سهم ۲۸درصدی از صادرات محصولات پتروشیمی منطقه را در اختیار داریم، از این رو راهبرد کلان ما طراحی چرخه کامل صنعت پتروشیمی در کشور است.

نظر شما