شناسهٔ خبر: 57567271 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بازار مرغ با مشارکت مصرف‌کنندگان متعادل شد

در روز‌های گذشته با مشارکت مردم درخرید، قیمت‌ مرغ به هزینه‌های تولید نزدیک و بازار متعادل شده است‌.

صاحب‌خبر -

در برنامه میز اقتصاد امروز موضوع افزایش مرغ و تاثیر آن در تنظیم بازار  با حضور حسن دماوندی نژاد معاون وزیر جهاد کشاورزی و اسدالله نژاد مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی مورد بررسی قرار گرفت.

سوال:تقاضای خرید مرغ گرم افزایش پیدا کرده نظر شما چیست؟

دماوندی نژاد:تقاضای خرید مرغ به روال قبلی بازگشت است، ولی در روز‌های گذشته تقاضا کاهش پیدا کرد، ولی با مشارکت مردم این تقاضا افزایش پیدا کرده است.

روزانه ۷ هزار مرغ تزریق می‌کنیم، این رقم در ۳ روز گذشته خریداری شده است و در اکثر نقاط کشور شرایط در بیشتر استان‌ها تغییر کرده است، پیش از این ۱۰۰۰ تن روزانه مازاد داشته ایم. با مشارکت مردم درخرید، قیمت‌ها به هزینه‌های تولید نزدیک شده است‌.

 با توجه با آنکه مرغ کالای روز است و همواره بعد از تولید باید عرضه شود؛ بنابراین برنامه ریزی لازم باید صورت گیرد.  از میزان مرغ مازاد با همکاری مردم در بازار کاسته شده است و در حال برنامه ریزی برای شب عید هستیم.

سوال:با ازدیاد تقاضا برای خرید، قیمت هرکیلو مرغ در استان به چه صورت است؟

اسد الله نژاد:قیمت هرکیلو مرغ در استان‌های مختلف ۴ تا ۵ هزار تومان افزایش یافت که امیدواریم این روند استمرار یابد تا تولیدکنندگان از زیانی که به آن‌ها وارد می‌شود، رهایی پیدا کنند.

میزان تولید مرغ در ماه‌های عادی در سطح کشور ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون قطعه است با پیگیری‌های لازم درصددیم که میزان تولید برای ماه‌های دی و بهمن بیش از این اتفاق نیفتد تا با انباشت و مازاد تولید روبرو شویم.

وضعیت صادرات مرغ به چه صورت است؟

اسد الله نژاد: در بخش صادرات ۲ اقدام مناسب همچون آزادسازی تعرفه و حذف تعهد برگشت ارز صورت گرفته که این‌موضوع می‌تواند به صادرات کمک کند.

 با استفاده حداکثری از ظرفیت صنعت مرغداری امکان صادرات ۸۰۰ هزارتن تا یک‌میلیون تن مرغ در سال وجود دارد که متاسفانه بدلیل نبود سیاست پایدار صادراتی، حداکثر میزان صادرات سالانه ۱۰۰ هزارتن است.

علی رغم آنکه قیمت تمام شده و مصوب هرکیلو مرغ زنده بیش از ۴۴ هزار تومان بود، اما تا روز‌های گذشته ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان عرضه می‌شد.

سوال:آخرین قیمت مرغ در بازار چگونه است؟

اعرابی معاون بازرگانی میادین میوه و تره بار:ثبات بازار درخواست مصرف کننده است و با استمرار تولید به ثبات بازار خواهیم رسید.

قیمت مرغ در عمده فروشی به ۵۴ هزار تومان رسید و در خرده فروشی هم ۵۸ هزار تومان به فروش می‌رسد و نرخ‌ها به قیمت مصوب رسیده است.

هیچ کمبودی در خصوص مرغ گرم در میادین میوه و ترهبار نداریم و درخواست هم چندین برابر شده است.

 تاکنون  نزدیک به ۴۰۰۰ فروشگاه پروتئینی در استان تهران را فهرست کرده‌ایم، از این تعداد بیش از ۱۰۰۰ فروشگاه پروتئینی سطح شهر و همچنین تعدادی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های میادین میوه و تره‌بار مشخصاتشان کامل و صحه‌گذاری و در سامانه ستکاوا ثبت شده که افراد می‌توانند از طریق این سامانه درخواست خرید مرغ منجمد و مرغ گرم دهند.

سوال: تعرفه صادرات مرغ به چه صورت است؟

دماوندی نژاد: تعرفه صادرات مرغ صفر شده است، ولی صادرات ما بر بازار‌های دیگر موثر است، برای حذف تعرفه صادرات جوجه یک‌روزه، تخم مرغ نطفه دار و مرغ اقدامات لازم انجام شده و تعرفه این کالا‌ها به صفر رسیده است. وزارت جهاد کشاورزی مجوز حذف تعرفه را به انجمن جوجه یک روزه داده است و در جلساتی که قبل از مطرح شدن مسائل اخیر با این انجمن داشتیم، مقرر شد با این مجوز به صادرات اقدام شود.

نظر شما