شناسهٔ خبر: 57563310 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

درخشش راموس، استمرار پپه و شجاعت سانتوس/ ببخشید رونالدو، تو را لازم نداریم!

تصمیم سرمربی پرتغال برای نیمکت‌نشین رونالدو و رونمایی از ستاره جوانی به نام گونزالو راموس مقابل سوئیس کاریزمای کاپیتان را بیش از هر زمان دیگری زیر سوال برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، صداها کرکننده بود. بیشتر از هیجان‌زدگی به خاطر بازی فوق‌العاده پرتغال، هواداران حاضر در ورزشگاه خواستار حضور کریستیانو رونالدو بودند. خوشبختانه، فرناندو سانتوس سر حرف خودش بود. مربی پرتغال به دلیل واکنش بد کاپیتانش به تعویض در بازی با کره جنوبی او را روی نیمکت گذاشت، او به نظر مردم اهمیتی نداد و جانشین رونالدو، گونسالو راموس درخشید. این بازیکن 21 ساله دو گل زده و یکی ساخته بود بنابراین سانتوس دلیلی برای تعویضش نمی‌دید و راموس هت‌تریک خود را کامل کرد تا ستاره برد درخشان 6 بر یک پرتغال مقابل سوییس شود. پپه، رافائل گریرو و رافائل لیائو هم گل زدند اما حتی شماره هفت افسانه‌ای پرتغال هم نمی‌تواند چهره درخشان این بازی را انکار کند.

n696fmzMyNzA

سانتوس تحسین‌برانگیز

 رونالدو در مرحله گروهی بازیکن مؤثری نبود و وقتی تعویض شد، به سانتوس بی‌احترامی کرد. نیمکت‌نشینی او برای این بازی کاملاً موجه بود هم از نظر ورزشی و هم انضباطی. اما مربی تیم باید جسارت به خرج می‌داد، این رونالدو است که درباره‌اش حرف می‌زنیم، یکی از بهترین‌های تاریخ. او نه تنها کاپیتان بلکه ستاره تیم در بیش از یک دهه و نجات‌بخش سلسائو در بازی‌های بسیاری بوده. اگر این تغییر به نتیجه نمی‌رسید، هواداران بی‌شمار داخلی و جهانی‌اش، سانتوس را رها نمی‌کردند. اما سانتوس این کار را کرد و فقط به خاطر هت‌تریک راموس کارش تحسین‌برانگیز نیست بلکه به این دلیل که پرتغال بدون برترین گلزن ملی جهان با روانی و جذابیت بیشتری بازی کرد. سانتوس با کنار گذاشتن رونالدو، تیمش را آزاد کرد.

qf3nIu257iOU

یک ستاره دیگر

در جنجال ناشی از تصمیم سانتوس نباید فراموش کرد چه بار سنگینی روی شانه راموس گذاشته شد. این نخستین بازی مهاجم 21 ساله در ترکیب اصلی پرتغال بود، در یک‌هشتم‌ نهایی جام جهانی آن هم به جای رونالدو. بازیکن بنفیکا قبل از این مسابقه تنها 33 دقیقه سابقه بازی ملی داشت و بعد از 17 دقیقه ثابت کرد چرا انتخاب شده. کسی فکر نمی‌کرد در آن زاویه بسته به یان سومر گل بزند. گل‌های دوم و سوم را هم زد و حتی خودش این دستاورد بزرگ را باور نمی‌کرد. او نخستین پرتغالی بعد از اوزه بیو است که در یک بازی حذفی جام جهانی هت‌تریک می‌کند. در شبی که ستاره رونالدو رو به خاموشی گذاشت، یک ستاره دیگر متولد شد.

msYGdli0QQib

استمرار ستودنی پپه

پپه در 39 سالگی چه کار می‌کند؟ در مرحله گروهی نشانه‌هایی از سن بالا را بروز داد بخصوص در مواجهه با بازیکنان سرعتی. اما در این بازی یک سر و گردن از همه مدافعان بالاتر بود بخصوص روی گل دوم که باعث شد مسن‌ترین گلزن تاریخ مرحله حذفی جام جهانی شود. این را هم یادتان باشد او در مراحل حذفی جام جهانی دو گل بیشتر از رونالدو زده! نظرات مختلفی درباره پپه وجود دارد، توصیف او به استاد هنرهای سیاه واقعاً مهربانانه است اما چه عاشقش باشید چه از او نفرت داشته باشید، نمی‌توانید استمرار پپه را انکار کنید.

jcFUYMErZqaC

 اوضاع اسف بار رونالدو

اوضاع برای رونالدو خوب نیست. قرار بود در این جام جهانی بزرگی‌اش را دوباره ثابت کند و به منتقدان رفتارش در فسخ قرارداد با منچستریونایتد به شکلی زشت و غیرحرفه‌ای پاسخ شایسته‌ای بدهد. حالا به خاطر بی‌نظمی و بی‌خاصیتی بیش از 70 دقیقه روی نیمکت نشست. برای اولین بار بعد از یورو 2008 در یک تورنمنت بزرگ در ترکیب اصلی نبود و روند 31 حضور پیاپی متوقف شد. باید خودش را سرزنش کند چون با رفتارش در اولدترافورد، فرصت بازی زیادی پیدا نکرد و سرحال نبود و با ابراز نارضایتی نسبت به تعویض کاملاً درستش، بهانه خوبی به سانتوس داد. بعید است برای بازی با مراکش به ترکیب اصلی پرتغال برگردد.

 اصول غلط هواداری

بنری قبل از بازی در ورزشگاه به اهتزاز درآمد که رویش نوشته بود: «کریستیانو، ما به خاطر تو آمده‌ایم» راست می‌گفتند و واقعاً دوست نداشتند بازیکن دیگری را ببینند. در نیمه دوم برای سانتوس سوت و هو می‌کشیدند تا رونالدو را هر چه زودتر بیاورد. مربی اما در حال کسب نخستین پیروزی در مرحله حذفی جام جهانی بعد از سال 2006 بود و جو بدی را تجربه می‌کرد. رونالدو برای خیلی‌ها اسطوره است اما این کار شرم‌آور بود هرچند با اصول هواداری هماهنگ بود. مقابل کره، رونالدو به سانتوس بی‌احترامی کرد و در این بازی هوادارانش این رفتار را تکرار کردند.

 sogVkf9T4L5B

بیچاره مراکش

مراکش توانایی دفاع دارد، این را همه می‌دانیم. این تیم تا صعود فوق‌العاده‌اش به یک‌چهارم ‌نهایی تنها یک گل خورده و مقابل کرواسی و بلژیک در مرحله گروهی و اسپانیا در یک‌هشتم ‌نهایی کلین‌شیت کرده.

یاسین بونو در دروازه درخشان بوده اما شیرهای اطلس برای مقابله با خط حمله پرتغال که با نیمکت‌نشینی رونالدو جان گرفته، کار بسیار سختی دارند. سلسائو استثنایی بود، برونو فرناندز و ژوائو فلیکس اطراف راموس بودند و برناردو سیلوا پشت سرشان خلاقیت داشت. خطر دو مدافع کناری، دیوگو دالوت و رافائل گریرو را اضافه کنید تا بدانید چه کار سختی پیش روی مراکش است که دعا می‌کند تمام بازیکنان دفاعی‌اش برای بازی شنبه آماده باشند.

نظر شما