شناسهٔ خبر: 57552317 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پیام تسلیت مدیرکل دفتر موسیقی برای درگذشت اسفندیار قره باغی

محمد اله‌یاری، مدیرکل دفتر موسیقی در پیامی درگذشت اسفندیار قره باغی هنرمند پیشکسوت را تسلیت گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دفتر موسیقی، مدیرکل دفتر موسیقی در این پیام نوشته است: «خبر درگذشت خالق سرودهای حماسی و انقلابی، زنده‌یاد استاد اسفندیار قره‌باغی جامعه فرهنگی و هنری ایران اسلامی را به سوگ نشاند.

نام استاد اسفندیار قره باغی در نیم قرن فعالیت هنری‌اش با هنر جهادی گره خورده و او آنچه در طبق اخلاص داشت را برای انقلاب گذاشت و «نغمه‌خوان انقلاب» نام گرفت.

مرحوم قره‌باغی در همسویی با خواست مردم و همگامی با آرمان‌های انقلاب به زبان هنر، آثار قابل توجه و تأثیرگذاری را خلق کرد که برخی از این آثار در ذهن و یاد اهالی عرصه هنر و پویندگان مسیر پر نور انقلاب فرهنگی ایران اسلامی ماندگار شده است.

اینجانب درگذشت هنرمند متعهد استاد قره‌باغی را به جامعه هنری، دوستداران و خانواده آن مرحوم تسلیت گفته و برای آن چهره ماندگار کشور، رحمت و مغرفت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی از درگاه خداوند مسئلت می‌کنم.»

اسفندیار قره‌باغی مشهور به «صدای انقلاب» متولد اول بهمنماه سال ۱۳۲۲ شمسی در شهر تبریز بود که  در سن ۷۹ سالگی به دلیل بیماری در تبریز از دنیا رفت.

قره باغی، اواخر سال ۱۳۴۷ به تهران، منتقل و در گروه اُپرای تهران مشغول شد و ضمن خوانندگی در گروه کُر اُپرای تهران، پس از گذراندن تحصیلات لازم و بازگشت از ایتالیا، با عنوان سولیست باس اُپرای تهران، نقش های بسیاری را در اجراهای مختلف عهده دار شد.

او ضمن این‌که گروه‌های کُر مدارس و چند گروه در دانشگاه را راه‌اندازی کرد و در گروه کُر فولکلوریک رادیو تلویزیون و گروه کُر ملّی به سرپرستی خانم «اِولین باغچه بان» فعالیت چشمگیری داشت. قره باغی در دوران پس از انقلاب، در سازمان صدا و سیما با واحد موسیقی این سازمان همکاری کرد و در زمینه سرودسازی به ویژه سرودهای دفاع مقدّس فعال شد و از جمله استادان تاثیرگذار در عرصه موسیقی انقلاب بود.

انتهای پیام

نظر شما