شناسهٔ خبر: 57545536 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حجت‌الاسلام علی هوشیار، مشاور ازدواج:

 خانواده‌های با نشاط  الگو‌های موفق‌تری برای ازدواج جوانان هستند

روزنامه جوان

حجت‌الاسلام علی هوشیار، مدیر دفتر خانواده دانشگاه مالک اشتر و مشاور در حوزه ازدواج می‌گوید: «چهار عامل موجب هراس از ازدواج در وضعیت فعلی شده است.

صاحب‌خبر -
حجت‌الاسلام علی هوشیار، مدیر دفتر خانواده دانشگاه مالک اشتر و مشاور در حوزه ازدواج می‌گوید: «چهار عامل موجب هراس از ازدواج در وضعیت فعلی شده است. موضوعات اقتصادی، افزایش خیانت، سلب مسئولیت و اثرگذاری منفی والدین در انتخاب‌ها باعث بالا رفتن سن ازدواج می‌شود.» وی اعتقاد دارد دختر و پسر‌های امروزی به سمت فردگرایی سوق پیدا کرده‌اند. 
حجت‌الاسلام هوشیار در پاسخ به پرسشی درباره آسیب‌های فردگرایی و تأثیرات منفی آن بر ازدواج به «جوان» می‌گوید: معمولاً افراد نگران اولویت‌های خود مثل فرصت شغلی یا درس خواندن هستند و این باعث وسواس فکری می‌شود که ممکن است سن مطلوب ازدواج آن‌ها بگذرد یا در نهایت مورد دلخواه را پیدا نکنند. در واقع فردگرایی بعد از مدتی باعث خواهد شد فرد دچار تنهایی بلندمدت شود. 
وی راهکار مقابله با عوامل هراس‌آفرین را برنامه‌ریزی‌های دقیق و بلندمدت می‌داند و اظهار می‌دارد: باید به صورت یک برنامه تاکتیکی با عوامل هراس‌آفرین مقابله کرد تا ابتکار عمل را برای ما به دنبال داشته باشد، کمااینکه روش‌های سنتی و ساده ما پاسخگوی مسائل حاضر و پیچیده فعلی در مقوله ازدواج نیست. 
وی معتقد است: اجرای یک برنامه تاکتیکی مناسب باعث جهش جدی در ازدواج خواهد شد. حجت‌الاسلام هوشیار الگو‌سازی را از جمله برنامه‌های تاکتیکی در این‌باره ذکر می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر نشاط خانواده‌ها در گرایش و تمایل فرزندان به ازدواج بسیار مؤثر است. بسیاری از جوان‌ها حوصله خودشان را هم ندارند، در حالی که طبق بررسی‌های صورت‌گرفته خانواده‌های بانشاط بعضاً الگو‌های موفق‌تری در ازدواج داشته‌اند. تسهیل‌گری ازدواج از دیگر عوامل مورد اشاره توسط این مشاور ازدواج است که درباره آن می‌گوید: تسهیل‌گری در زمینه‌هایی، چون مالی و اقدامات تیمی در ازدواج مؤثر است. 
وی تأکید می‌کند: برای این عوامل هراس‌آفرین باید راهکار‌های عملیاتی داشت. به گفته وی این راهکار‌ها به سه دسته فردی، خانوادگی و نیز انجمن‌های مردم‌نهاد و حاکمیتی تقسیم می‌شود که هر کدام از این عوامل می‌توانند در بحث ازدواج اثرگذار باشند.

نظر شما