پس از آزمایش های موفقیت آمیز، تولید و مونتاژ اتوبوس های برقی برای حمل ونقل عمومی تهران آغاز شده است.
به گزارش تین نیوز ، اتوبوس های برقی تولید داخل از آزمایش های اولیه سربلند بیرون آمده اند تا در مدار تولید انبوه قرار گیرند. اتوبوس هایی که قطعات اصلی شان وارد شده و در داخل مونتاژ می شوند هم مسیر تکمیل را طی می کنند تا تعدادی از آنها پیش از پایان سال وارد ناوگان حمل ونقل شهری تهران و چند کلانشهر دیگر شوند. با این حساب، تهران فاصله خود را با شهرهای توسعه یافته از نظر به کارگیری وسایل نقلیه عمومی پاک کم خواهد کرد. با توجه به اینکه برای شروع فعالیت اتوبوس های برقی چند شرکت، کارخانه، ارگان و نهاد در بحث ورود قطعات، تولید و ساخت، صدور مجوز و پلاک کردن اتوبوس ها دخیل هستند و مدیریت و برنامه ریزی در این زمینه به طور کامل و صرفا با شهرداری تهران نیست، نمی شود زمان و تعداد دقیق و مشخصی را در این رابطه ذکر و به صورت رسمی اطلاع رسانی کرد، اما هرچه هست اینکه تا پایان سال پایتخت نشینان در چند مسیر به ویژه خط میدان بهارستان- جمهوری می توانند سوار بر اتوبوس های تمام برقی شوند.
چند سالی می شود که موضوع لزوم حرکت به سمت برقی کردن ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران مطرح شده است. شهرداری تهران در دوره های قبلی وعده هایی برای ورود اتوبوس های برقی داد و در این راستا تلاش هایی نیز صورت گرفت که البته همگی بی سرانجام بود و عقیم ماند، اما مدیریت فعلی شهر تهران از سال گذشته به شکل جدی تری پیگیر تحقق این موضوع شده و توانسته در یک بازه زمانی اندک، اقدامات مؤثر و دستاوردهای مهم و قابل توجهی را در این حوزه کسب کند که یکی از مهم ترین فعالیت آنها در بیست وپنجم فروردین ماه رقم خورد؛ زمانی که ۲دستگاه اتوبوس تمام برقی آبی رنگ با نصب بنری که روی آن نوشته بود «طرح آزمایشی اتوبوس برقی در شهر تهران» در مدت ۳روز به صورت آزمایشی، در مسیر شلوغ و پرتردد میدان جمهوری به میدان بهارستان مسافران را جابه جا می کردند. نخستین گام برای ورود ۵۰دستگاه اتوبوس تمام برقی به خطوط حمل ونقل همگانی با همکاری بخش خصوصی محقق می شود. در کنار فراهم کردن زیرساخت های لازم و همچنین برآوردها و بررسی های فنی و تخصصی که باید صورت می گرفت، این موضوع به لحاظ حقوقی و قانونی هم نیازمند دریافت یکسری مصوبه ها و مجوزها بود که با همکاری و همراهی اعضای شورای اسلامی شهر تهران و همچنین هیأت دولت محقق و موانع موجود تقریبا برطرف شده است.
فعالیت اتوبوس های برقی تا قبل از پایان۱۴۰۱
فرایند برقی شدن ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران به همین ۵۰دستگاه محدود نمی شود و در مجموع صحبت از ورود ۹۰۰دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل ونقل عمومی شهر تهران است. این ۹۰۰دستگاه قرار است به روش های مختلف ازجمله مشارکت بخش خصوصی، اتوبوس های واگذار شده توسط دولت و وزارت کشور، شهرداری تهران و... تامین شود. درهمین راستا علیرضا زاکانی درباره تعداد و زمان ورود نخستین اتوبوس های برقی به ویژه ۵۰دستگاهی که گفته می شود اوایل فصل زمستان وارد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت می شود، به روزنامه همشهری گفت: «من امیدوارم که تا قبل از پایان سال اتوبوس های برقی وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران شوند، اما با توجه به اینکه تامین اتوبوس های برقی از چند طریق درحال انجام است، اجازه دهید تا به عدد و تعداد مشخصی اشاره نکنم. این ۵۰دستگاه که به آن اشاره کردید، فقط یکی از پروژه های ما در شهرداری تهران است و علاوه بر این پروژه های دیگری هم در زمینه اتوبوس های برقی داریم.»
قطعات ۴دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شده است
جلال بهرامی، معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران و سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه درباره ورود اتوبوس های برقی به ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت به همشهری می گوید: «ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که در سال های گذشته تعدادی از اتوبوس های برقی نسل قدیم در سامانه اتوبوسرانی شهر تهران فعال بودند. ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران دارای ۶۴دستگاه اتوبوس برقی کابلی بوده که از این تعداد هم اکنون ۱۶دستگاه فعال است. این اتوبوس های برقی نسل قدیم که از طریق شبکه برقی بالاسری کار می کنند، با فعالیت و جابه جایی مسافر در ۲خط میدان شهدا - ۱۷شهریور - بعثت به طول ۸.۵کیلومتر و میدان شوش - میدان خراسان - میدان شهدا به طول ۴.۵کیلومتر در حال خدمات رسانی به شهروندان تهرانی هستند. شهرداری تهران با هدف افزایش سهم ناوگان پاک و برقی در ناوگان حمل ونقل عمومی شهر تهران و به منظور کاهش انتشار آلاینده های هوا، تأمین و به کارگیری ناوگان اتوبوس برقی نوین را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا، برنامه ریزی های لازم برای تهیه و به کارگیری ۵۰دستگاه اتوبوس برقی به منظور فعالیت در خط میدان بهارستان - میدان جمهوری به طول ۴.۵کیلومتر با مشارکت بخش خصوصی صورت پذیرفته است. از این تعداد اتوبوس اشاره شده، تاکنون یک دستگاه به منظور بررسی های فنی وارد کشور شده و قطعات ۴دستگاه دیگر نیز برای مونتاژ وارد ایران شده است. ناوگان نوین و جدید اتوبوس برقی که قرار است به ناوگان حمل ونقل عمومی شهر تهران اضافه شود، به دلیل برخورداری از باتری های قابل شارژ، مانند اتوبوس های برقی نسل قبل دیگر نیازمند شبکه برق بالاسری و در نتیجه خطوط بالاسری نبوده و صرفاً نیازمند زیرساخت های لازم برای شارژ باتری است.»
نظر شما