شناسهٔ خبر: 57518120 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

همرزم خلبان شهید احمد کشوری:

ايمان و تعهد شهيد كشوري امنیت هوایی ایران را تامین می کرد|آراستگی شهید کشوری به تقید

امیر سرتیپ دوم محمدزاده گفت: ايمان و تعهد شهيد كشوري از يك سو و مديريت و توانمندي در كنترل نيروها و هلي كوپترها از سوي ديگر موجبات پيشرفت هاي اين شهيد بزرگوار و امنيت مرزهاي هوايي ايران اسلامي را در دوران دفاع مقدس فراهم مي كرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان مازندران، به مناسبت ۱۵ آذر ماه، سالروز شهادت شهید سرلشکر خلبان احمد کشوری و روز هوانیروز گفتگوی امیر سرتیپ دوم خلبان بازنشسته ابراهیم محمدزاده، جانشين اسبق فرماندهي هوانيروز و همرزم شهيد كشوري در گفتگو با خبرنگار ما در ساري از نظرتان می گذرد:

 

امیر سرتیپ دوم خلبان بازنشسته ابراهیم محمدزاده، جانشين اسبق فرماندهي هوانيروز و همرزم شهيد كشوري اظهار داشت: احمد كشوري از خلبانان بنام هلي كوپترهاي كبري در شمال غرب ايران اسلامي بوده است كه در زمان حضور در جبهه هاي نبردعليه باطل لرزه به اندام دشمنان انقلاب اسلامي ايران مي افكند.

 

وي با اشاره به روحيه ضدطاغوتي شهيد كشوري در زمان دانش آموزي، تصريح كرد: احمد قبل از اقلاب از روحيه مبارزه طلبي برخوردار بودند؛ در زمان تحصيل عضو انجمن تبليغات اسلامي شهرستان قائمشهر بوده و در خط امام خميني(رحمت الله عليه) پيگير بروز و ظهور انقلاب بود.

 

اميرمحمدزاده ادامه داد: شهيد كشوري با دريافت اعلاميه هاي حضرت امام و چاپ و تكثير آنها و حشر و نشر با علما و بزرگان ديني آن زمان در خطه شمال(مازندران) براي انقلاب اسلامي ايران تبليغ انجام مي دادند.

 

وي از شهيد كشوري به عنوان مرد خستگي ناپذير آسمان غرب ياد كرد و گفت: اين شهيد بزرگوار در دوران بعد از پيروزي انقلاب و با شروع جنگ تحميلي عراق عليه ايران، در پايگاه هوانيروز كرمانشاه مروج آرمان هاي امام خميني(رحمت الله عليه)بوده و عدم اطاعت از طاغوت و طاغوتيان را سرلوحه امور خويش قرار داده بود.

 

اميرمحمدزاده بيان داشت: شهيد كشوري يك بچه مسلمان واقعي بود و تنها خلباني بوده كه در مركز پياده شيراز، همسرش محجبه بود و بارها همسايگان اين شهيد گواه دادند كه خانواده كشوري قبل از انقلاب نيز مزين به حجاب اسلامي بودند.

 

وي افزود: احمد كشوري يك مومن انقلابي پيرو خط امام و رهبري بود و به عنوان خلبان كبري و فرمانده گروهان شكاري وارد پايگاه هوانيروز كرمانشاه شد و با شور انقلابي كه داشت در دو هفته اول آغاز جنگ دشمن را محكوم به عقب نشيني كرد.

 

اميرمحمدزاده با اشاره به رشادت هاي قهرمانان ملي در هوانيروز نظير شيرودي، شمشاديان و كشوري كه با حضور مستمر در آسمان هاي گيلان غرب، عرصه را بر دشمنان تنگ كردند، خاطرنشان شد: شهيد كشوري در زمان آغاز جنگ ستوان يكم بوده و بعد چند ماه به پاس رشادت ها و پروازهاي خط شكن به درجه سرواني ارتقاء يافت.

 

وي با اشاره به جديت، از خودگذشتگي و ايثار شهيد كشور براي مقابله با نيروهاي عراقي و حفظ كيان ايران اسلامي، اظهار كرد: در زمان آغاز جنگ خانواده شهيد كشوري در كرمانشاه اقامت داشتند و اين شهيد طي هماهنگي با استاندار وقت خانه اي را در ايلام فراهم كردند و خانواده خود را از كرمانشاه امن به ايلام كه زير آتش بود، آورد؛ شهيد كشوري به تمام معنا زندگي و بضاعت خود را صرف جبهه نبرد عليه باطل كرد.

 

اميرمحمدزاده اظهار داشت: در مقطعي از آغازين روزهاي جنگ كه عراق با پنج لشكر پياده و زرهي به نيروهاي ايراني در ايلام حمله ورشدند و قصد تصرف از قصر شيرين تا دهلران را داشتند كه با حضور جانانه لشكر 28 و شهادت و ايثارگري مجموعه اي از رزمندگان هوانيروز، عراقي ها با تمام تجهيزات در مقابل نيروهاي ايراني متوقف شدند.

 

وي با بيان اينكه شخصيت شهيد كشوري دو بعد داشت، تصريح كرد: ايمان و تعهد از يك سو و مديريت و توانمندي در كنترل نيروها و هلي كوپترها از سوي ديگر موجبات پيشرفت هاي اين شهيد بزرگوار و امنيت مرزهاي هوايي ايران اسلامي را فراهم مي كرد.

 

اميرمحمدزاده با بيان اينكه هماهنگي بين نيروهاي مردمي و ارتشي نيز از ديگر قابليت هاي اين شهيد بوده، گفت: شهيد كشوري 17فروند هلي كوپتر، يكصد خلبان- فني-سوختگير و مهمات گير زيرمجموعه خود را ضمن مديريت، به دستورات دين اسلام و آرمان هاي امام و رهبري دعوت مي كرد.

 

وي با بيان اينكه كشوري يك مبلغ اسلامي در جبهه هاي جنگ بود، افزود: شهيد كشوري در تمام دوران عمر با بركت خويش نماز، روزه، احترام به خانواده، صميميت با زيرمجموعه و به طور كلي اخلاق اسلامي را رعايت مي كرد.

 

اميرمحمدزاده با اشاره به تحركات هوايي و زميني ارتش عراق در ارتفاعات ميمك دشت استراتژيك بينا، گفت: شهيد كشوري با پرواز هاي خود بر فراز اين ارتفاعات از صبح تا غروب مهمات بر سر نيروهاي عراقي مي ريخت؛ كشوري شجاعانه در ميان ارتفاعات پرواز مى كرد و نفرات و تجهيزات بعثى ها را يكى پس از ديگرى به آتش مى كشيد.

 

وي بااشاره به حمله بعثي ها در مقطعی به هنگام پاتک شدید دشمن كه تانک های زیادی در منطقه دهلران با يك واحد زرهي حركت مي كردند و نيروهاي زميني به هوانيروز مراجعه كردند و خواستار پشتيباني هوايي شدند و اگر اين نيروهاي عراقي در آن زمان زمينگير نمي شدند منطقه صالح آباد را به تصرف خود درمي آوردند و در اين هنگام كه غروب هم شده بود و آسمان به مانند شب تاريك بود كسي جزء شهيد احمد كشوري نتوانست پرواز كند و جلوي پيش روي دشمن را بگيرد و شجاعت و شهامت كشوري و پرواز در شب موجب برقراري امنيت منطقه دهلران شد را بخشي از خاطرات خويش با اين شهيد عنوان كرد.

 

اميرمحمدزاده با بيان اينكه شهيد كشوري اميد و دلگرمي مردم ايران در جبهه غرب بود، گفت: شهيد كشوري جزء انسان هايي بود كه هيچ از اين دنيا مادي براي خود و خانواده اش ذخيره نكرد و به جزء حقوقي كه همه خلبان ها دريافت مي كردندچيزي براي خود نمي خواست.

 

همرزم شهید کشوری به تعهد و تقید شهید کشوری اشاره  کرد و افزود: همچنین  بی حجابی را گناهی بزرگ و موجب ناخشنودی خدا می دانست.

 

وي درخصوص زمان شهادت كشوري، اظهار كرد: در روز 15آذر 1359وقتي كه تانك هاي عراقي از دشت بينا در حال پيش روي بودند و نيروهاي زميني درخواست پشتيباني دادند دو فروند كبري با ليدري شهيد كشوري با زدن تانك هاي عراقي جلوي پيش روي نيروهاي بعثي را گرفتند و در همين حين نيروهاي عراقي درخواست هواپيماهاي پشتيباني داده و بعد از 10دقيقه درگيري گلوله اي به بدنه هلي كوپتر شهيد كشوري اصابت كرد و ستوان رحيم پزشكي كه كمك خلبان شهيد كشوري بود از هلي كوپتر به بيرون افتاده و زخمي شد و دقايقي بعد هلي كوپتر سقوط كرده و به آتش كشيده شد و بدن مطهر شهيد كشوري زير لاشه هلي كوپتر سوخته بيرون كشيده شد و اين پرواز به آخرين پرواز سيمرغ مازندران بدل شد.

 

به گزارش  شبستان ، امیر سرلشکر خلبان شهید احمد کشوری در تیر سال 1332 در فيروزكوه دیده به جهان گشود و به دليل شغل پدرش در سمت رئيس ژاندارمري سابق به كياكلا استان مازندران که در سال های اخیر به واسطه تلاش های مکرر  مادر این شهید والامقام بعنوان سیمرغ تغییرنام داد، عزيمت كردند. در 15 آذر 1359 در تنگه بینا، استان ایلام در منطقه عمومی میمک بر اثر سرنگونی بالگردش به‌دست میگ عراقی به درجه رفع شهادت نائل و در بهشت زهرای تهران، جسم خاکیش به خاک سپرده شد.شهید کشوری سال 55 ازدواج کردند؛ و ثمره این ازدواج دو فرزند به نام های مریم و علی است که مریم در زمان شهادت پدرشان 3 ساله و علی سه ماهه بودند.

 

 

پایان پیام/286

نظر شما