شناسهٔ خبر: 57510322 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

طلا رکورد زد

ستاره صبح - الهام صالحی: بانک مرکزی تلاش می‌کند بازار ارز را با ارائه بسته‌های متنوع مهار کند، اما قیمت سکه تمام در هفته گذشته به کانال 16 میلیون تومان وارد شد و در روز گذشته قیمت سکه تمام به 17 میلیون و 700 هزار تومان رسید! قیمت دلار در کانال ۳۶ هزار تومان مانده است اما قیمت طلا و سکه با رشد تقاضا جهش‌یافته و قیمت هر گرم طلا از یک‌میلیون و 600 هزار تومان نیز عبور کرد. این در حالی است که کارشناسان بازارهای مالی از ابتدای سال بر فنر فشرده دلار و فاصله قیمت ذاتی دلار با توجه به تورم ۵۰ درصدی در بازار هشدار داده بودند. جزییات بیشتر را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

افزایش قیمت دلار
نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا در بانک‌ها و صرافی‌های بانکی روز گذشته  ۲۹ هزار و ۱۲۷ تومان شد که نسبت به‌روز یکشنبه ۱۰۲ تومان افزایش داشت.  به گزارش ایرنا، نرخ خرید اسکناس دلار در بانک‌ها و صرافی‌های بانکی ۲۹ هزار و ۱۲۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۹ هزار و ۳۹۲ تومان است.
نرخ خرید هر اسکناس دلار دیروز نسبت به‌روز قبل از آن  ۱۲۷ تومان کاهش و نرخ فروش آن ۹۳ تومان افزایش‌یافته است. همچنین در سامانه معاملات، حواله دلار به قیمت ۲۸ هزار و ۱۲۰ تومان فروخته و حواله یورو ۲۹ هزار و ۶۰۱ تومان معامله شد.

دلار عقب‌نشینی نمی‌کند
در سومین روز هفته قیمت دلار همچنان در کانال ۳۶ هزار تومان پایدار است و روند افزایشی آهسته اما پیوسته‌ای دارد. به گزارش تجارت نیوز،  از ابتدای هفته جاری دولت طرح جدیدی را برای کنترل و عرض‌اندام در بازار رو کرد و سقف دارندگان کارت‌های بازرگانی را افزایش داد، اما قیمت دلار در بازارهای معاملاتی مانند روزهای گذشته در کانال مذکور پابرجاست. معامله گران می‌گویند روند تقاضا در بازار افزایشی است.

سیگنال بازارهای 
موازی افزایشی است
دلار در بازارهای موازی هم سیگنال افزایش قیمت می‌داد. قیمت دلار هرات که روز یکشنبه به پله ۸ کانال ۳۵ هزار تومان رسیده بود دیروز روند صعودی داشت. قیمت فردایی این بازار نیز پله ۹ کانال ۳۵ هزار تومان پیش‌بینی‌شده است. دلار سلیمانیه در پله یک و ۲ محدوده ۳۶ هزار تومان نوسان دارد. با از دست رفتن امید به مذاکرات هسته‌ای برجام و اخبار نامساعدی که به بازار مخابره‌ می‌شود، به نظر می‌رسد توان بازار ساز برای مقابله با روند افزایشی قیمت دلار رو به کاهش است. هرچند برخی معتقدند قیمت فعلی دلار و سیگنال‌هایی که به بازار روانه می‌شود، سیاست بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی است.

مدار قیمت دلار صعودی است
در همین راستا فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه استراتژی بانک مرکزی تعیین‌کننده قیمت دلار در بازارهای داخلی است به تجارت نیوز گفت: «منابع ارزی دولت محدود است و رشد نقدینگی و روند رشد اقتصادی بسیار ضعیفی داریم. بنابراین با وجود ضعف در متغیرهایی که اشاره شد، افزایش قیمت دلار اجتناب‌ناپذیر است.»
او با تأکید بر این‌که آنچه اکنون مشاهده می‌کنیم به‌نوعی سرکوب قیمت ارز مقطعی است، خاطرنشان کرد: «قیمت دلار تناسب خاصی با تورم انباشته از ابتدای سال تاکنون ندارد. ضمن این‌که دست بانک مرکزی خالی است و قادر به عرضه ارز برای کنترل بازار در طولانی مدت نیست. به همین دلیل به عرضه گواهی ارزی و سایر بسته‌های حمایتی روی آورده‌اند.» این کارشناس مالی ادامه داد: «دولت با این امید اقدام به پیش‌فروش سکه و دلار کرد تا بتواند بازار را کنترل کند. من معتقدم مدار قیمت دلار صعودی و بیش از نرخ‌های فعلی است.»

افزایش قیمت سکه 
قیمت هر قطعه سکه طرح جدید دیروز  با ۱۵۰هزار تومان افزایش نسبت به‌روز گذشته ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.
به گزارش ایرنا، هر قطعه سکه طرح جدید در ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه دیروز ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دادوستد شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۳۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به‌روز یکشنبه، ۱۷ میلیون تومان خرید و فروش شد. همچنین دیروز نیم‌سکه ۱۰ میلیون تومان، ربع‌سکه هفت میلیون تومان و سکه یک گرمی سه‌ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار یک‌میلیون و ۵۹۵ هزار تومان ثابت ماند و قیمت هر مثقال طلا ۶ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان شد. دیروز بهای هر اُنس طلا در بازارهای جهانی یک‌هزار و ۷۹۵ دلار است.

قیمت طلا رکورد زد
کارشناس ارشد بازار طلا و جواهر گفت: قیمت‌های هیجانی بازار طلا و سکه و کانال عوض کردن نیم‌سکه و ربع‌سکه به علت باز شدن بازارهای جهانی بعد از دو روز تعطیلی و افزایش ۱۲ دلاری انس جهانی است. محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با همشهری آنلاین در خصوص بازار طلا و جواهر و افزایش قیمت‌ها گفت: بانک مرکزی تاکنون اقدامات خوبی برای کنترل نرخ ارز انجام داده و تاکنون هم موفق بوده است و رشد هیجانی بازار داخلی نشاءت گرفته از افزایش ۱۲ دلاری انس جهانی بعد از تعطیلی دوروزه بازارهای جهانی است و ارتباطی به بازار داخلی ندارد.  معمولاً وقتی قیمت‌ها افزایش پیدا کند تقاضا افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع به التهاب بازار در افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند. در مجموع دو عامل یعنی افزایش قیمت انس جهانی و افزایش تقاضا موجب شده قیمت‌ها در بازار طلا و سکه رکورد جدیدی را به ثبت برساند که تاکنون سابقه نداشته است. کشتی آرای گفت: قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید (امامی)  ۱۵۰ هزار تومان افزایش پیداکرده است چون قیمت انس حدود ۱۲ دلار افزایش داشته است. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم به یک‌میلیون و ۶۰۹ هزار تومان رسیده که یک رکورد قیمتی هست. اینکه باز قیمت طلا و سکه در یک مدت کوتاه کمتر از یک ماه کانال عوض کند قابل پیش‌بینی نیست.

برچسب‌ها:

نظر شما