به گزارش خبرگزاری آریا، آقای کیوان وزیری افزود: آزمون نمونه تولیدی این خودرو که در حد توان داخلی بوده به انجام رسیده است و آزمونهای خارج کشور نیز تا پایان سال انجام خواهد شد، ولی آنچه اهمیت دارد موضوع آمادگی زیرساختهای لازم و ضروری برای آن است که این موضوع مانع بزرگی بر سر راه عرضه خودرو برقی در کشور محسوب میشود.
وی با بیان این که ایران خودرو آماده است که با حمایتهای لازم این محصول را با قیمت مناسبی به مصرف کننده عرضه کند، گفت: شرکت جتکو به عنوان یکی از شرکتهای صاحب فناوری زیرمجموعه تام ایران خودرو توانسته با کمک جوانان شایسته و نخبه این سرزمین کار علمی بزرگی را به سرانجام برساند.
وزیری افزود: این انتظار از همه دستگاههای مرتبط با این حوزه از جمله سازمان ملی استاندارد، معاونت حمل و نقل وزارت صمت، وزارت نیرو (در سیستم توزیع برق)، وزارت کشور (در حوزه تاکسیرانی)، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و حتی رسانهها است که زیرساختها و قوانین لازم را برای اجرایی شدن کار تسهیل کنند.
وی ادامه داد: با توجه به این که آماده سازی زیرساختهای فیزیکی مثل ایستگاههای شارژ سریع، بین راهی و روشهای شارژ خانگی در حوزه وظایف و توانمندیهای خودروساز نیست، لازم است حاکمیت به این موضوع ورود پیدا کند تا با یک هماهنگی فرادستگاهی بتوان بستر کار را در کشور مهیا کرد.
وزیری افزود: لازم است برای این که ایستگاههای زیادی در کشور راه اندازی کنیم اگر قیمت راه اندازی و تعمیر و نگهداری آن برای بهره بردار مقرون به صرفه باشد، دیگر هزینهها به مصرف کننده نهایی منتقل نمیشود و در مجموع استفاده از خودرو برقی به صرفه خواهد بود.
وی با بیان این که برای تولید باتری میتوان از توانمندیهای تولید داخلی بهره برد با اشاره به این که مذاکرات خوبی با وزارت دفاع در حوزه تولید باتری و پک آن داشته ایم، گفت: در صورت رسیدن خودرو برقی به تولید انبوه تولید باتری لیتیومی داخلی نیز صرفه اقتصادی پیدا میکند و مهمترین چالشهای حوزه تولید خودرو برقی برطرف میشود.
وزیری ادامه داد: چالش بعدی خودروهای برقی استانداردها و قوانین مرتبط بر آن است که در این خصوص کمبود داریم، یعنی برای گرفتن مجوز تولید خودرو برقی در کشور با نقص قوانین ملی مواجه ایم، سازمانها و موسسات دانشی مختلف در این زمینه میتوانند به سازمان ملی استاندارد کمک کنند.
وی با بیان این که قوانین باید از سوی این سازمان پیاده سازی شوند، افزود: در درجه اول باید قوانینی برای کاربری خودرو برقی ایجاد شود و از طرفی قوانین برای تولید و توسعه خودرو برقی داشته باشیم که شرکتهایی مثل ایران خودرو و یا حتی تأمین کنندگان خارجی که میخواهند در این خصوص ورود پیدا کنند امکان انجام آزمونهای لازم و گرفتن مجوز تولید در کشور را داشته باشند. مانند آزمون تأیید نوع (TA) که برای خودرو بنزینی تعریف شده و برای خودروهای برقی نیز لازم الاجراست.
مدیرعامل تام گفت: مضرات آلایندگی خودورهای بنزینی، یارانه پنهان سوخت، کم شدن مشکلات ترافیکی و مزایای استفاده از سوخت پاک همه جزو ویژگیهایی است که دولت میتواند در این زنجیره نقش حامی اصلی را ایفا کند.