شناسهٔ خبر: 57491167 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

پایان گشت بی حاصل

ستاره صبح - الهام صالحی: گشت ارشاد یا طرح امنیت اخلاقی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت احمدی‌نژاد 13 دی 1384 به نیروی انتظامی و دستگاه ها ابلاغ شد. البته از همان ابتدای فعالیت گشت ارشاد گروه‌هایی از زنان منتقد عملکرد این گشت بودند. در دهه 90 بعضاً دختران معترض روسری خود را به چوب می‌بستند و تکان می‌دادند که دستگیر و بازداشت شدند و احکامی هم برای آنان صادر شد. در این شرایط بارها جامعه شناسان، روان شناسان، کنشگران اجتماعی، رسانه‌ها و ... نسبت به رفتار نامناسب گشت ارشاد با بانوان هشدار دادند و گفتند «مقوله ارشاد کار فرهنگی است که آن را نباید به نیروهای پلیس سپرد»، اما دستگیری و ارشاد دختران وزنان بدحجاب توسط گشت ارشاد به ویژه در فصل تابستان با صدور ابلاغیه سازمان امر به معروف و نهی از منکر جریان داشت تا اینکه تصویر مادری که در مقابل ماشین گشت ارشاد ملتمسانه خواهش می‌کرد که فرزند مریضش را به بازداشتگاه نبرند،این اتفاق افکار عمومی را نگران و دل‌آزرده کرد. اما روز 23 شهریور امسال، مهسا امینی دختر 22 ساله اهل سقز که در حال قدم زدن در پارک طالقانی تهران بود توسط گشت ارشاد دستگیر و 25 شهریور در بیمارستان کسری جان باخت. این موضوع بهانه‌ای شد تا اعتراضات مطالبه گرانه در جامعه شکل گیرد. متأسفانه در این میان تعدادی از کودکان، نوجوانان، جوانان از کادر نیروی انتظامی گرفته تا مردم فوت، مصدوم، مجروح، بازداشت و آسیب دیدند. به گفته مسئولان حدود 200 تا 300 نفر فوت کرده‌اند و برای بیش از 1000 نفر نیز کیفرخواست صادرشده است. موضوعی که می‌توانست باتدبیر و مصلحت سنجی، تصمیم سازان و تصمیم‌گیرندگان به‌آرامی رفع شود به بحران تبدیل شد. دادستان کل کشور اعلام کرد: گشت ارشاد از همان‌جایی که درگذشته تأسیس شد از همان‌جا نیز تعطیل گردید. این خبر باعث خوشحالی گروه هایی از مردم به ویژه بانوان شد. یک نماینده مجلس نیز در این باره گفت: «تعطیلی گشت ارشاد اقدام قابل‌تحسین، اما دیرهنگام است»، اما ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است. آذر منصوری، دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز در دیدار با علی شمخانی گفت: سوگمندانه شد، آنچه نباید می‌شد. گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

جنگ ترکیبی
محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، در سلسله نشست‌های جهاد تبیین که با موضوع «تبیین ابعاد جنگ ترکیبی در اغتشاشات اخیر» برگزار شد بیان کرد: موضوع جهاد تبیین امروز یکی از مهم‌ترین مسائل روز جامعه بوده و مبلغان و طلاب حوزه‌های علمیه به عنوان طلایه‌داران این امر، مورد خطاب رهبر معظم انقلاب مبنی بر ورود به عرصه جهاد تبیین و روشنگری می‌باشند. وی در ادامه بر موضوع بدحجابی در کشور به خصوص شهر قم اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بدحجابی در کشور خصوصاً در شهر مقدس قم از دغدغه‌های اصلی قوه قضائیه و همچنین جامعه انقلابی ما است اما باید توجه داشت برخورد قضائیه در مرحله آخر بوده و اقدامات فرهنگی مقدم بر هرگونه فعالیت هست. منتظری در پاسخ به سؤال یکی از حاضران مبنی بر اینکه چرا گشت ارشاد تعطیل شد، اظهار داشت: گشت ارشاد ربطی به قوه قضائیه ندارد و از همان‌جایی که درگذشته تأسیس شد از همان‌جا نیز تعطیل گردید. البته قوه قضائیه نظارت‌های خود را برکنش های رفتاری در سطح جامعه ادامه می‌دهد.

تعطیلی گشت ارشاد اقدام قابل‌تحسین اما دیرهنگام است
یک نماینده مجلس در واکنش به صحبت‌های اخیر دادستان کل کشور در مورد گشت ارشاد، گفت: اینکه دستور دادند که گشت ارشاد جمع شود، یک اقدام قابل‌تحسین اما دیرهنگام است. ای کاش قبل از اینکه این اتفاقات بیافتد و در عمل مشاهده کنیم که برخی رفتارها و تصمیم‌ها چه قدر می‌تواند به جامعه و امنیت کشور و اعتماد مردم نسبت به نظام آسیب زند، در زمان و هنگام خودش تصمیم گرفته شود. آنچه دو سه هفته قبل در خصوص طرح جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی شنیده‌ام این است که گشت ارشاد در آنجا محلی از اعراب نداشته و تصمیم بر اقدامات ایجابی است. جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با «انتخاب» در پاسخ به اینکه این اصلاحات در چه حوزه‌ای است و چه زمانی برای آن اقدام می‌شود، گفت: «برای انجام اصلاحات ساختاری احتیاج به فهم دلیل اعتراضات و مشکلات و همچنین پذیرفتن آن‌ها و درنهایت اصلاح مشکلات داریم. فکر می‌کنم برخی از مسئولان ما در فهم مشکلات و خواسته مردم مانده‌اند، عده‌ای در مرحله پذیرفتن آن هستند و بخش دیگر هم به مرحله اصلاح رسیده‌اند.» وی ضمن بیان اینکه اصلاحاتی دارد انجام می‌گیرد، افزود: «شاید یکی از اقدامات مهمی که کمیسیون امور داخلی کشور و مجلس کلیدش را زده است، اصل 27 قانون اساسی و فراهم کردن شرایطی برای نحوه اعتراضات به مردم، اصناف و گروه‌های مختلف است. این یک گام بزرگ و مؤثر است. همچنین آقای قالیباف هم‌صحبت از حکمرانی نو دارند. به نظر می‌رسد ما باید به این فهم مشترک برسیم که شرایط کشور طوری ست که باید یک سری از روندهای غلط گذشته را اصلاح کنیم. این مهم زمانی میسر می‌شود که اول مشکلات را بفهمیم، بعد بپذیریم و سپس اصلاح کنیم. وی افزود: به نظر می‌رسد که شورای عالی انقلاب فرهنگی یک طرح جامع در مورد مقوله حجاب داشته باشد که در آنجایی برای گشت ارشاد نباشد و عزیزان بخواهند در حوزه فرهنگی کاری را انجام دهند، درواقع در حوزه ایجابی باشد نه سلبی. این موضوع را هم می‌توانیم گام مثبت و روبه‌جلو ارزیابی کنیم. به نظر می‌رسد ما در این زمینه باید با دقت نظر خاصی پیش برویم و فرصت را از دست ندهیم. تقویت نهادهایی که می‌توانند کارهای ایجابی و فرهنگی انجام دهند، ضروری است.»

پذیرش عقلانیت استراتژیک 
برای گفت‌وگو
دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به همراه جمعی از فعالان سیاسی روز یکشنبه با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد. به گزارش همشهری آنلاین، آذر منصوری سخنرانی خود در این دیدار را منتشر کرده و بابیان این‌که «در اقصی‌ نقاط کشور همه آنان که در این اعتراضات جان باختند فرزندان ما هستند»، اظهار کرده است: امیدوارم این گفت‌وگوها نتیجه‌بخش باشد. درحالی‌که گفت‌وگو نه‌تنها راه‌حل بلکه مسئله امروز ایران است. اگر قرار است گفت‌وگو به حل منازعه ختم شود، باید مشروط و منوط به پذیرش عقلانیت استراتژیک برای گفت‌وگو باشد. وی بابیان این‌که «نباید تجربه گفت‌وگوهای بعد از اعتراضات آبان ۹۸ را از نظر دور داشت» خاطرنشان کرد که اگر جامعه مدنی می‌توانست به نقش واسط خود قدرتمند عمل کند، امروز اعتراضات به خیابان کشیده نمی‌شد و مطالبات از مسیری به مراتب کم‌هزینه‌تر به نتیجه می‌رسید. منصوری در این دیدار با اشاره به موضوع گشت ارشاد، تأکید کرد: در همین یک فقره پوشش زنان و گشت‌های ارشاد، سال‌هاست انذار و هشدار داده شد و پیشنهاد دادیم کافی است گشت ارشاد جمع شود و مقاومت مدنی در این سطح در برابر این اجبار گسترش پیدا نکند. جامعه خودش به معدلی هنجار از پوشش خواهد رسید. منصوری در بخش دیگری از این دیدار بابیان این‌که «همان‌طور که پوشش من انتخاب من است باید به دیگران هم حق انتخاب داده شود» ادامه داد: من به چشم خود دیدم که این اجبار و اصرار چگونه در زیر پوست شهر در حال تبدیل‌شده به ضد خود است و سوگمندانه باید گفت شد آنچه نباید می‌شد.

3 پیشنهاد به حاکمیت
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با برشمردن پیشنهاد‌ها خود به حاکمیت برای آینده، گفته است: حاکمیت در سه سطح باید تلاش کند؛ سطح اول و در کوتاه مدت با مردم گفت‌وگو کند، خطاها را بپذیرد، بلندگوهایی که نفرت می‌پراکنند و مردم را عصبانی می‌کنند کنترل کند. اینستاگرام، واتس‌اپ، توئیتر و تلگرام، فیسبوک و کلاب هاووس را رفع فیلتر کند. لااقل به یکی از احزابی که درخواست مجوز تجمع کرده‌اند، مجوز بدهد و مطمئن باشد این یک اقدام ظرفیت ساز است. منصوری تغییرات برخی افراد و ترکیب‌ها در برخی سطوح متناسب به خواست جامعه، آزادی برخی زندانیان، توقف صدور احکام اعدام را نیز پیشنهاد داده و با تأکید بر ضرورت برگزاری انتخابات سالم و رقابتی برای انتخابات ۱۴۰۲ افزوده است: برای حل مسئله تحریم‌ها و نجات اقتصاد کشور مشکلات و چالش‌های با امریکا و غرب حل شود و سیاست‌گذاری‌ها برای استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور اصلاح شود.

تحقق یک حکمرانی خوب
وی در ادامه اصلاح قانون اساسی مبتنی بر حقوق ملت و کاهش عواملی که این حقوق را تضعیف می‌کند را پیشنهاد داد و گفت: اگر حاکمیت دست به این اقدامات بزند، ما هم از این اصلاحات شجاعانه حمایت می‌کنیم. ما نه برنامه‌ای برای انتخابات داریم و نه به دنبال سهمی در قدرت هستیم. آنچه برای ما مطلوب است تحقق یک حکمرانی خوب در کشور است که خیر ملک و ملت را توأمان به دنبال خواهد داشت.

نظر شما